e-mobilitás

Elektromos Mustang – Új csődör a Ford-karámban

2019.12.11.

A nagy médiafelhajtások közepette minap bemutatott Ford Mustang Mach-E csupán az amerikai autómulti elektromos offenzívájának első darabja. Jövő év végéig 14 tisztán villanyos modell piacra dobását ígérik. Az e-Mustang már szerepel az itthon forgalmazott Ford modellek sorában, jóllehet a kocsi európai forgalmazása csak jövő év végén kezdődik.

Szerző: Heimer György

Miközben a Ford és a Ferrari párharcáról szóló Aszfalt királyai című film ezekben a hetekben debütált a hazai mozikban, november 18-án, a Los Angeles-i autó kiállításon világra szóló hírveréssel bemutatkozott a Ford Mustang Mach E. Az Aszfalt királyai játékfilm, de van valóságmagja. A hollywoodi mozi – bravúros autóversenyzési jelenetekkel és persze szívfacsaróan – még a kilencszázhatvanas évek sportautós világába repít vissza. Elmeséli, hogy akkortájt a Ford égisze alatt egy sportkocsi-fejlesztő mérnök és pilótája milyen erőfeszítések árán fejlesztette ki a GT40 jelű szuperverdát és kőrözték le a verhetetlennek hitt Ferrarit a 24-órás Le Mans-i autós viadalon.

A küzdelem valójában akkor is a gyilkos üzleti versenyről, a profitokról szólt, és most félévszázaddal később a Mustang Mach-E piacra dobásával a Ford újabb dicsőségre készül ezúttal az elektromos autók piaci arénájában. A tisztán elektromos meghajtású Mustang legföljebb csak a kultikus V8-as előd nevében azonos: afféle marketingfogás, hogy ezzel is segítsen válaszolni a Tesla kihívására. Az e-Mustang valójában egy ötszemélyes suv, a ma elérhető korszerű villanyos, digitális járműtechnikákkal. Mint ahogy a Ford brosúrája írja, „a 2020 végén megjelenő, állandó mágneses elektromotorokkal hajtott kocsi vásárlói normál és kibővített akkumulátor-kapacitások, illetve első- és összkerékhajtású kivitelek közül választhatnak. A jármű nagyobb teljesítményű változata akár 600 kilométer megtételére is képes (WLTP szabvány szerint). A nagyobb akkumulátor kapacitású és összkerékhajtású kivitel tervezett teljesítménye 337 lóerő (248 kW), forgatónyomatéka pedig 565 Nm. A Ford emellett egy különlegesen nagy teljesítményű modellt is kínál majd. A 465 lóerős (342kW) GT változat állórajttal kevesebb, mint 5 másodperc alatt gyorsul fel a 100 km/óra sebességre.”

E ponton érdemes megjegyezni, hogy a Ford magyarországi importőre már feltette eladási listájára a Mustang egyes típusainak részletekbe menő specifikációját (www.ford.hu), jóllehet árusítása legkorábban 2021 elején kezdődhet.

Mindenesetre az első műszaki ismertetőkből ítélve a Ford fejlesztői minden tudásukat beleadták, hogy a konkurensek, mindenekelőtt az Audi E-Tron, a Jaguar I-Pace és a Tesla 3 típusaival lépést tartsanak. A bődületes teljesítményű elektromotorokon túl ezt illusztrálja az e-Mustangban debütáló újgenerációs SYNC kommunikációs és szórakoztató rendszer táblaméretű, 15,5 colos képernyője, amely többi között felhő alapú kapcsolatokat, beszélgetős stílusú hangvezérlést kínál. Mindemellett a jármű a digitális „over-the-air” frissítésekkel tovább fejleszthető, így a jármű teljesítménye – távolból, szoftveres úton – újra javítható. Újdonságnak számít az ajtónyitást és a motorindítást megkönnyítő „telefonos kulcstechnológia”. Bluetooth használatával a jármű azonosítja a tulajdonos okostelefonját, az ajtón kipattint egy kis kilincsszerűséget, vagyis az autósnak nem is kell előhalásznia, nyomogatni távbeszélőjét a beszálláshoz, illetve a kocsi elindításához.

Miután az elektromotor(ok) és a lítium-ion akkupakk a tengelyek mentén, illetve kocsi fenékvázában kapott helyet, öt személy számára kényelmes utas- és csomagteret sikerült kialakítani. A csomagtartó 402 literes (a hátsó üléstámlák ledöntésével 1420 liter), de emellett elől, a motortér hagyományos helyén egy 100 literes tároló rekesz is található. Ami az e-autók fontos alapkérdését, az akkutöltés lehetőségeit illeti, a Ford azt álltja, hogy az e-Mustanghoz kínált otthoni fali doboza ötször akkora töltőkapacitású, mint a háztartási konnektorok. Az amerikai multi ugyanakkor itt Európában is nagy súlyt helyez a nyilvános töltőpontok minél könnyebb elérésre. Az úgynevezett FordPass Connect fedélzeti névre keresztelt modem révén az ügyfelek 21 európai országban, 125 ezer töltőponton „tankolhatnak”. Emellett a Ford részese az Ionity hálózatnak (amely több más márkával együtt 400 nagyteljesítményű töltőállomás kiépítését tervezi 2020-ig a legfontosabb európai autópályák mentén), így tíz perc alatt akár 93 kilométerre elegendő szufla is betölthető egy musztangos akkucsomagjába. A normál akkumulátoros modellváltozat 10 százalékos feltöltöttsége 38 perc alatt 80 százalékra nyomható fel egy egyenáramú gyorstöltő állomáson – jegyzi meg a Ford ismertetője.

Az elektromos Mustangoknak még nincs hivatalos forintára, bár a magyar Ford-honlapon az állami kedvezmény igénybevételének lehetőségét már beígérték. Egyes sajtóbeszámolók szerint az európai (alap)ár 18 millió forint körül alakulhat. A C.net portál (www.c.net.com), amely technikai szempontból is részletekbe menően összeveti a Mustang Mach-E paramétereit a konkurensekkel 40-50 ezer dollárra taksálja az amerikai árat szemben a Tesla Model 39 490 dollárjával. Vajon most is tudnak majd nyerni, mint annak idején a Ferrarival szemben?

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....