Magyar Suzuki

Esztergomban megkezdődik a Suzuki Vitara sorozatgyártása

2015.03.05.

Globális modellel, a csak Esztergomban készülő Vitarával kezdte magyarországi történelmének újabb fejezetet a Suzuki, mely elkezdte egy újabb hazai autó sorozatgyártását.

Megtörve a hagyományokat, nem az esztergomi gyár végszereldéjében, hanem a kész autók tárolóhelyén felállított hatalmas sátorban rendezte kétszáz meghívott politkai és gazdasági szkmeber jelenlétében új modelljének indító ceremóniáját a Magyar Suzuki. Az ünnepség idején leállt a munka a több mint háromezer embert foglalkoztató üzemben, ahol a dolgozók kivetítőn láthatták az eseményt.

A gyár vezérigazgatója Ryoichi Oura magyarul köszöntötte a vendégeket, és mint minden avatáson és új autómodell gyártásának indításakor itt is megjelent Orbán Viktor miniszterelnök.

Orbán Viktor miniszterelnök (j) és Osamu Suzuki, a Suzuki Motor Corporation elnök-vezérigazgatója az új Suzuki Vitarában.  MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

Osamu Suzuki, a Suzuki Motor Corporation elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy az új modell csak Esztergomban készül, és innen exportálják, ezzel is elismerve a magyarok munkáját, ez a harmadik legfontosabb telephelye a Suzukinak.

Orbán Viktor miniszterelnök szerint Osamu Suzuki már valóságos kormánytanácsadó, akitől meg lehet tanulni, hogy mi a munka és egymás iránti tisztelet. Mert ahogy fogalmazott, miniszterelnökök jönnek, mennek, de az idén 85. születésnapját ünneplő Osamu Suzuki állandó szereplője a magyar gazdasági életnek.

Az új Vitara, erős és megbízható, olyan mint egy jó társ. A Suzuki a rendszerváltás szimbóluma, mely leváltotta a negyven évig domináló KGST márkákat. Japán fontos partnere hazánknak, mert Magyarországon 149 japán cég közvetlenül 25 ezer embert foglalkoztat. A miniszterelnök 2018-ra ígért teljes foglalkoztatást, és korábbi ígéretére emlékeztetve öt év múlva lesz megerősített új út és komáromi híd si.

Orbán Viktor miniszterelnök beszédet mond az új Suzuki Vitara sorozatgyártásának indulása alkalmából rendezett ünnepségen. Fotó: Koszticsák Szilárd

A beszédek után az autó is megjelent a színen, a lilás-kékes Vitara, volánjánál Orbán Viktor, mellette Osamu Suzuki ült.

Mint megtudtuk az új modellt száz országba exportálják majd és divatos vonalainak köszönhetően a piacok számának bővülése mellett a darabszám is nőni fog idén Esztergomban, ahol a kisautók helyett egyre inkább a crossoverek és sportos terepjárók irányába mozdul a termelés. Azért erre, mert ez a piaci szegmens bővül világszerte dinamikusan, mert ez a divatmodell határozza meg a trendet.

Az árában is versenyképes Vitarának és az esztergomi autók iránti növekvő keresletnek köszönhetően a tavalyi 155 ezer után idén 200 ezer autó gyártását tervezik, ami így oszlik meg: 40 ezer Vitara és 80 ezer S-Cross, valamint 80 ezer Swift.

A iV4-es kódú tanulmányautóból fejlesztett Vitarát tavaly októberben mutatták be a párizsi autószalonon, miközben Esztergomban már a nyári leálláskor felkészültek sorozatgyártására, mely ünnepélyes ceremónia keretében hivatalosan ma indult.

Osamu Suzuki

A tavaly bemutatott S-Cross szalagra állítása 180 millió euróba, a Vitara modellé 200 millió euróba került, az új típus fejlesztésében és a prototípusok készítésében jelentős szerepet kaptak a magyar mérnökök. Az esztergomi autókban az európai alkatrész arány 80 százalékos, a Suzukinak 85 magyar cég a besszállítója. A japán konszern 1992 óta 380 milliárd forintot ruházott be és 2,6 millió autót gyártott Magyarországon.

Az új modell ára a gyár által támogatott bevezető akciónak és Autócsere programnak köszönhetően 3,79 millió forintról indul, miközben a Vitara GL hivatalos listaára 4,49 millió forint. Az alapváltozat 1,6 literes benzinmotorja az első kerekeket hajtja: az S-Crosshoz hasonlóan Vitara is készül All Grip négykerék-hajtással: a 4x4-es változat felára 600 ezer forint, a Fiat eredetű dízeles 800 ezer forinttal többe kerül.

Minden Vitarában alapfelszerelés a légkondicionáló, az elektronikus menetstabilizáló és hét légzsák. Kettő elől, kettő elől oldalt, kettő az ablakok magasságában, a vezető lábát védi a hetedik, a térdlégzsák.

Az új Vitara biztonsági eszközei között szerepel a radarral támogatott automata vészfékrendszer (RBS), amely segít az ütközések megelőzésében, illetve súlyosságuk mérséklésében. Ahogy minden mai kompakt sport-szabadidő autóhoz, úgy az újonnan fejlesztett, hétcolos kijelzős audiorendszerhez is csatlakoztatható okostelefon.

Globális rekord

Tavaly hárommilliónál több Suzuki személyautó készült, ami 6 százalékos növekedést jelent egy év alatt és egyben rekord a japán márka történetében, mely Suzulight néven 1955-ben építette első autóját. Tavaly Japánban 1 059 329 (+8,6%) Suzuki készült, a külföldi telephelyeken 4,6 százalékkal emelkedett a termelés, a növekedés forrásai az ázsiai piacok, India és Kína.

Az ACEA adatai szerint az EU és EFTA országaiban 2014-ben 167 ezer Suzuki kelt el, ami 7 százalékos növekedést jelent egy év alatt. A Suzuki 95 magyarországi márkakereskedésében tavaly 4742 autó kelt el, ami a JATO adatai szerint 20 százalékkal több az előző évi eladásoknál.

Magyar Suzuki mérföldkövek

1992. októberében készült az első Suzuki Swift Esztergomban, a 14 milliárd forintos beruházással felépített autógyárban

2000-ben indul Esztergomban a Wagon R+ sorozatgyártása.

2003-ban 100 milliárd forintos kapacitásbővítés a Magyar Suzukinál, ahol indul az Ignis gyártás.

2005. február 4-én debütál az új esztergomi Swift.

2006. február 27-én legördül a gyártósorról az SX4-es és a Fiat Sedici,

2008. február 8-án legördül a szalagról Splash, és testvérmodellje, az Opel Agila, az immár évi 280 ezres kapacitású esztergomi Suzukinál.

2010. Június 10-én legördül az esztergomi gyártósorról a megújult Swift.

2011 júliusában elkészül a 2 milliomodik esztergomi Suzuki, egy piros Swift.

Vitara krónika

1988-as bevezetés óta a Vitarákból közel hárommillió kelt el 190 ország piacán. Volt mire építkezni, mert a Suzuki már korábban gyártott terepjárókat: a négykerék-hajtású XJ és Jimny modellek fejlesztése 1968-ban indult. A klasszikus Jeep katonás fazonja helyett a Vitara már igazán sportos szabadidős modell volt, személyautós kényelemmel és terepjárós tulajdonságokkal.

Az első generációs Vitarából 1,1 millió kelt kilenc és fél év alatt, 1998-ban jelent meg a Grand Vitara, 2001-ben pedig a Grand Vitara XL-7-es: a hétszemélyest kifejezetten az észak-amerikai piacra fejlesztettek. Az első és második generációs változatokból több mint 1,7 milliót adtak el. 2005-ben jelent meg a Grand Vitara harmadik nemzedéke.

A kockásabb fazonú Vitarákat először csak Japánban, majd negyedszázada Suzuki Escudo néven a spanyolországi Santana cégnél is gyártották.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....