bírósági döntés

EU bíróság: taxi az Uber

2018.01.13.

Az Európai Unió luxemburgi székhelyű bírósága december végén hozott döntése értelmében a taxival azonos szolgáltatásnak minősítette az Uber tevékenységét, így ezentúl az unió minden országában ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá, mint bármelyik helyi személyfuvarozó vállalkozásra. 

A peres eljárás során az Uber azzal érvelt, hogy egyfajta technológiai platformként működik: azaz digitális technikát alkalmazva összeköti az utasokat a független sofőrökkel, ennélfogva nem tekinthető taxi társaságnak. Mint ismert, az amerikai óriáscég az elmúlt években már számos uniós országban megpróbálta átültetetni a hagyományos taxisokat érzékenyen érintő üzleti modelljét. (Ennek lényege, hogy bárki, akinek saját autója van és taxizásra adja a fejét egy mobil kocsi követő applikáció segítségével képes utasokat felvenni és szállítani.) A bíróság most kimondta: az Uber taxi, nem pedig információs technológiai vállalat.

Vagyis az Uber a jövőben csak kizárólag az adott tagállami, a helyi szabályozás által előírt jogosítványok és engedélyek birtokában végezheti tevékenységét. A személyszállító fuvarozókra vonatkozó szabályok tagállami, de akár városi szinten is különböznek az EU-ban, aminek végeredményeként az Uber versenyelőnye a többi taxis céggel szemben minimumra csökkent. A jogalkotókat (de az úgynevezett platformgazdaság érdekeltjeit, például a hasonló digitális technikát alkalmazó Airbnb lakáskiadókat) már jó ideje foglalkoztatta, vajon az Uber közlekedési szolgáltatás-e? A bírósági döntés így számukra is precedensértékű.

Több helyütt, például Nagy Britanniában olyan javaslatokat terjesztettek elő a platformgazdaság szabályozására, amely megakadályozza, hogy az ilyen vállalkozások megkerülhessék a hagyományos üzletek szabályozásait. A mostani bírósági döntéstől függetlenül – jegyzi meg az MTI híre – az Uber új felhasználói igényeket teremtett, aminek ha egy szolgáltató nem tud megfelelni, akkor hátrányba kerülhet a piacon. Boros Árpád, a multinacionális KPMG üzleti tanácsadó egyik illetékes hazai elemzője szerint ez látható ma a a magyar piacon is, hiszen Budapesten már alapfunkció lett a mobilos rendelés mellett a mobil applikáción keresztüli kártyás fizetés és a kocsi követés is.

A magyar kormány ugyanakkor már 2016-ban meghozta azt a törvényt, amely alapján az Uberre és a hasonló közösségi fuvarmegosztó szolgáltatókra ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a taxisokra. Ennek hatására az Uber kénytelen volt elhagyni magyar piacot. De a tisztességtelennek mondott verseny nem csak itthon, hanem több más európai ország taxisköreiben dühödt haragot váltott ki. Mindezért eredeti formájában Bulgária, Dánia, Olaszország, Franciaország és Németország is kitiltotta az ilyen szolgáltatókat.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.01.19
Bing Ling Kínából  küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra pályázatára....
2018.01.19
Egy hosszú szakmai életút rövid összefoglalása – a műszaki világban élőkre is igaz ez – nem könnyű....
2018.01.19
Észak-Amerikában is lendületesen folytatja a Volkswagen márka az egyes régiók megerősítését....
2018.01.19
Európában a negyedik, idehaza a hetedik egymást követő évben ért el eladási rekordot a Toyota....
2018.01.19
Ultramodern padlólemezre épül, technológiájában és stíluselemeiben pedig a prémium....
2018.01.19
Rupert Stadler, az autógyártó első embere elárulta, hogy a cége a korábbi tervekkel ellentétben már....
2018.01.19
A Münchenben született Oliver Heilmer 2000 óta dolgozik a BMW Group különböző formatervezési....
2018.01.19
Az IKARUS Egyedi Kft. kettő, magyarországi gyártású Modulo M168 D buszt adott át a BKV Zrt.-nek. ..
2018.01.19
A 2018. január 19. és 2018. január 21. közötti hétvégén jellemzően az alábbi, a közúti közlekedést....
2018.01.19
A hazai felsőoktatásban egyedülállóvá vált a Szent István Egyetem Gépészmérnöki Kar Folyamatmérnöki....