Wi-Fi

EU: Wi-Fi helyett, 5G szabványt az autókba!

2019.05.28.

Számtalan európai autógyártó kezdeményezése ellenére sem enged az Európai Unió bizottsága: a Wi-Fi hálózat helyett mostantól az 5G technológiát szeretnék szabványosítani.

Nem kérdés, hogy egyre fontosabb szerepet kap a kommunikáció és az adatmegosztás az autóiparban is. Nem csoda, hogy manapság a technológiai cégek épp úgy elboldogulnak az autózás világában, mint a nagy múltra visszatekintő autógyárak, hiszen mára épp úgy fontos szerepet kapott a háttérben folyó technológiai fejlettség, mint a felhasználói élmény. Elég csak belenézni a legfrisebb modellekbe. Már szinte alapvető, hogy nagy képernyők tarkítják a műszerfalat, akár egy C-szegmensbeli autóban sem ritka a 8-9 colos infotainment kijelző, abban számos olyan funkcióval, amin pár éve még a prémium autókban is pislogtunk.

Szempont lett az okostelefon tükrözés, a mindent átható variálhatóság, nem ritka ma már az okostelefon applikáció sem, ahol az autókról minden hasznos adat egy érintésre van. Eközben a gyártók felkészülnek a jövőre is, így az autó megosztó lehetőségekre, az elektromos autózásra és az önvezetésre. A lényeg, hogy mindennek mindennel kapcsolatban kell lennie, minden kommunikál az autónkkal, ő pedig szintén felveszi a kapcsolatot az őt körülvevő eszközökkel és személyekkel. Ezért tudnak a semmiből, egyik napról a másikra kinőni kínai autógyárak, hiszen ez a technológia ott honol náluk, minden rendelkezésre áll, ami ma modernné tesz egy autót.

Persze nem csak Ázsia jó példa erre, ott van mondjuk a Tesla sikersztorija is, amit számtalanszor beárnyékol a tudat, hogy az autók teljesítményszintjén a háttérből is irányítani tudják. Néha érkezik egy frissítés, csakúgy, mint egy okostelefonra, azonban itt néha extra lóerőket kapnak az ügyfelek. Ijesztő, de ez a jövő, az autóipar pedig vezető technológiai cégeket von be a fejlesztésekbe, hogy képesek legyenek tartani az egyre gyorsabb tempót. Azonban úgy látszik, hogy nem minden gyártó állapodott meg ugyanazon adatkommunikációs technológia mellett.

Most ezzel a témával szorosan összefüggő ügyben hozott döntést az Európai Unió jogalkotói bizottsága. A kérdés az volt, hogy a Wi-Fi alapú technológiákat, vagy az 5G szabványt részítsék előnyben. A döntés szerint a Wi-Fi helyett, mostantól inkább az 5G alkalmazását szorgalmazzák. Miért is fontos ez? Jelenleg az európai autóipar két részre osztódott kommunikációs szabvány értelemben. Míg a Volkswagen és a Renault a Wi-Fi ITS-G5 sztenderd szerint fejlesztette eszközeit, addig a Daimler, a Ford, illetve a PSA csoport a C-V2X 5G szabványt használta ezidáig minden egyes modelljében.

Sokan abban látják az 5G hátrányát, hogy használata mindig újabb és újabb eszközök beszerzését követeli, ugyanis amint megérkezik egy frissebb verzió, a korábbi használhatatlanná válik. Ezt szóvá is tette Finnország, Spanyolország, illetve a bizottság digitális szakértő csoportja, az Andrus Ansip is, azonban az EU bizottságát ez nem hatotta meg és elutasították az 5G elleni szavazatokat. Mi több, újabb, már felsőbb szavazást hívtak össze a témában, ahol már az Európai Tanács fogja mérlegelni a kérdést. Az Automotive News szerint komoly összefogásra és ellenlobbira lenne szükség, ha nem szeretnék, hogy megszavazzák az 5G kötelező használatát. Az Európai Unió országainak túlnyomó többségére lenne szükség.

Komoly lobbizásba kezdett a C-V2X technológiát támogató 5GAA csoport. Állításuk szerint a bizottság hozzáállása ismét a gazdasági növekedést tartja szem előtt a ügyfél barát hozzáállással szemben. Azonban vannak olyan autógyártók, akik így is az 5G mellett tennék le voksukat. Ilyen például a BMW is, aki hozzátette, hogy számításaik szerint az 5G-vel hosszabb távon lehte tervezni, mint a Wi-Fi-vel, ráadásul szélesebb körű használatot tesz lehetővé a különböző szórakoztató alkalmazásokkal, élő forgalom adatszolgáltatással, illetve az általános navigációban is megbízhatóbb. 

 

Forrás: 
Automotive News

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.06.24
Csaknem 10 százalékkal nőtt az oroszországi gépjárműgyártás teljesítménye 2019 első harmadában. Az....
2019.06.24
Luis Eduardo Leon Kolumbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.06.24
A Ford külön sajtótájékoztatón jelenti be a Ford GT szupersportkocsival kapcsolatos híreket július....
2019.06.24
- A négy júliusi hétvégén lezárják a járműforgalom elől a Szabadság hidat, így az a gyalogosoké....
2019.06.24
- A Mol emeli 3 forinttal a benzin és 5 forinttal a gázolaj nagykereskedelmi árát szerdán -....
2019.06.24
Jeff Bezos, a Blue Origin űrvállalat alapítója, az Amazon vezetője a múlt hónapban Washingtonban....
2019.06.24
Több cikkben is foglalkoztunk már az utóbbi években az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában....
2019.06.24
Néhány hónappal a limuzin bevezetése után a Peugeot bemutatja az új 508 kombi változatát. A....
2019.06.24
A Renault Hungária Kft. két autót jelölt az Év Magyar Autója versenyben. Az új, immár ötödik....
2019.06.24
A Toyota a Le Mans-i címvédésével megszerezte a világbajnoki címet a Hosszútávú Világbajnokság (WEC....