gumiabroncs

Európában a használt gumiabroncsok nagy részét újrahasznosítják

2019.12.10.

Mindez az Európai Gumiabroncs és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA) által december elején publikált jelentésből derül ki. A felmérés a 28 EU tagállam mellett Norvégia, Szerbia, Svájc és Törökország adatait is tartalmazza. A legfrissebb, összesített adatok alapján Európában 3,424.500 tonna használt abroncsot vettek nyilvántartásba. Ennek a mennyiségnek 92%-át hasznosították újra, ami 3,142.500 tonnát jelent.

A rendelkezésre álló legfrissebb, összesített 2017-es adatok alapján 1,96 millió tonna gumiabroncsot kezeltek újrahasznosított alapanyagként. 1,47 millió tonna - a granulálási folyamatot követően – visszakerült a gumiabroncs gyárakba, a három fő alkotóelem - gumi, acél és textil - előállítását végző gépsorokra. 326 ezer tonnát a cementgyártásban – alapanyagként - dolgoztak fel, míg a fennmaradó mennyiséget öntödék, acélgyárak, illetve pirolízissel (hőbontás) foglalkozó cégek hasznosítottak.

A felmérésben részt vett országok 1,18 millió tonna használt abroncsot hasznosítottak energiatermelésre. Ennek a mennyiségnek 83%-át a cementgyárak dolgozták fel energiaforrásként, míg a fennmaradó 17 %-ot erőművekben, városi hőerőművekben égették el, energiatermelés céljából.

A használt gumiabroncsok újrahasznosítása igazi európai sikertörténet: az 1994-es adatokat böngészve nem nehéz észrevenni, hogy másfél évtizede még 78% (!) volt az „ismeretlen” kategória részaránya: vagyis minden öt használt abroncsból négy került jobb esetben a lerakóba, rosszabb esetben a közeli kiserdőbe. A látványos javulás a fogyasztók felelősebb viselkedésének és az ETRMA által is masszívan támogatott begyűjtési/újrahasznosítása folyamatoknak köszönhető.

A hazai számok:

2016-ban Magyarországon 33 ezer tonna használt abroncs keletkezett. 22 ezer tonnát nyersanyagként hasznosítottak, míg 6000 tonnából energiát állítottak elő. Mindez az ETRMA normái szerint 85 %-os újrahasznosítási arányt jelent, mellyel a tagországok rangsorán középmezőnyben vagyunk.  

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....