Cadillac Escalade

Ez is Amerika - Cadillac terepen

2019.10.27.

Leszámítva a Ford Mustang európai térnyerésével együttjáró médiahájpot viszonylag ritkán esik szó más konkrét amerikai márkáról, modellről. Így némileg múltidéző módon most bemutatjuk a Cadillac SUV szekciójának történetét. Tulajdonképpen egy végtelen történet következik, hiszen mind a modell, mind pedig a márka életútja eddig mondhatni töretlen, így mondandónk legvégét is három pont zárja majd.

Az amerikai autókat lehet szeretni vagy nem szeretni. Egy biztos: az új világ járműveinek nem egy példánya igazi kultikus autó lett. Teljesítményüket a hengerszámok, köbcentik fémjelezték, és noha a változó világ miatt az amerikai autóipar sem kerülheti el a sorsát, azért jó néha visszaemlékezni a turbómentes érára.

A Cadillac az egyik „legamerikaibb” autómárka. Fényűző luxus, fecskefarok, V8 és Rock and Roll jut róla eszünkbe. Minimum 5 méteres hossz és legalább ennyi literes égéstér. Az álomnak azonban vége. A GM luxusmárkájának is be kellett állnia a sorba  – legalábbis amerikai szemmel – és olyan racionális autókat gyártani, ami biztosítja a piaconmaradást.

Cadillac Eldorado 1959

A Cadillac egyébként nem csak Elvis és a Grease korszak autója volt. Kevesen tudják, de ehhez a márkához fűződik az önindító, az automatikus fényváltó, az elektromosgyújtás, az ablaktörlő, a szinkronizált váltómű és a vákuumrásegítéses fékrendszer is. Ezek nagyrésze a Cadillac modelljein jelent meg először, vagy először nagy szériában. De az 1902-be alapított márka volt az első olyan autó is, aminek lakkozott fényezése volt, mi több a versenytársakkal ellentétben – akiknél jellemzően csak a fekete szín dominált - 500 színárnyalat közül lehetett választani. Talán ma már megmosolyogtató, de Cadillac gyártott 16 és 12 hengeres motorokat is. A háború utáni modelljein jelentek meg először a tipikus hátsó szárnyai, ami két évtizedre meghatározó stíluselemmé avanzsálódott és kihatott az egész amerikai autóipar dizájnjára.

Cadillac de Ville - hatodik generáció (1990-1993)

Műszaki vezető szerepüket a második világháborús tankok gyártása után is megtartották, az 50-es években nem volt ritka a légkondicionálóval, szervóval és elektromos ablakokkal ellátott Cadillac. A járműgyártás az Egyesült Államokban is racionalizálódott valamelyest, azonban a Cadillac továbbra is az egyre inkább luxusigényűnek számító vásárlókat akarta a kiszolgálni. A 90-es évek végén a Seville és DeVille modellekkel az eladási statisztikák végén kullogott a márka, forradalmi újításra volt szükség. Így született meg a 2002-es év legmeghökkentőbb autóipari tanulmánya a Cadillac Cien. A Detroit Motor Show-n bemutatott sportkocsi sokkolta a világot brutálisan extravagáns, éles, egyenes vonalakkal határolt, ékalakú formájával. Az új dizájn sikere aztán lendületet adott a lassuló szekérnek és az új eladási adatok arra sarkallták a gyár vezetőit, hogy más kategóriákba is nevezzenek Cadillac modelleket. Így született meg az első SUV babérkoszorús-pajzsos emblémával. A valódi terepjárókhoz valamelyest jobban hasonlító Escalade ugyan már 1999 óta piacon van, de a fő konkurens Lincoln Navigator mellett nem ért el átütő sikereket, amíg az új Cadillac arculatot meg nem kapta.

Cadillac Cien 2002

Escalade

Az első generáció gyakorlatilag a GMC Yukon Denali átemblémázott változata. A Lincoln 300 lóerős V8-asához képest egy „mindössze” 255 lóerős, 5.7-es Vortec-kel szállt ringbe az első Cadillac SUV, sőt ehhez sikerült ráadásul alaposan túlárazni, így nem igazán sikerült jól a premier.

GMC Yukon Denali

A második generáció már 2001-ben piacra került, némileg egyedibb külsővel. Az olyan fényűző extrák, mint a hűthető-fűthető pohártartók, vagy a hatezres 345 lovas motor aztán meghozták a sikert. Ilyen Amerika. A harmadik felvonás egy teljesen új, a szintén konszernen belüli Chevrolet testvér (Tahoe, Suburban) sokadik generációja számára kifejlesztett GMT 900 platformra épült 2007-ben.

Cadillac Escalade 1999 - első generáció

Motorja immár 403 lóerős, 6.2-es, teljes egészében alumínium, nem felülvezérelt, folyamatosan változó szelepvezérlésű, egyszóval modern V8-as. Az elődhöz hasonlóan ez az Escalade is készült ESV névkiegészítéssel, megnövelt hosszban, 8 üléssel.

Cadillac Escalade - második generáció 2001

2009 óta már hibridváltozatban is kapható, igaz itt csak a hátsó kerekek szolgálnak a bődületes erő továbbítására. Viszont nem akárhogy: a 2.8 tonna önsúlyú monstrum 8.2 másodperc alatt éri el a százat.

 

Cadillac Escalade - harmadik generáció 2006-2014

EXT

A második generáció óta készül az Escalade alapjaira az EXT nevű „megapickup”. A módosított padlólemezen a Chevrolet Avalanche modelljével azonos technikájú, ám eltérő formájú, felszereltségű és csak az erősebb motorral kapható az EXT.

Cadillac EXT (2011)

A „teherautó” változatnál tehát rendben van a GM piaci besorolása, itt egyértelműen a Cadillac a prémiumváltozat. Ez a nagy rivális Ford csoporthoz tartozó Lincoln márkával zajló presztízscsatában is meglátszik: mióta van Escalade EXT, a Lincoln hasonló méretű Blackwood, ill. később Mark LT nevű típusából szinte alig adnak el. Jelentős konkurenciának bizonyult viszont az új Ford F-150 is.

SRX

A nagytestű luxus SUV-k területe még talán nem is annyira tűnt idegennek a Cadillac történelmét nézve, mint a kisebb személykocsik és a közepes crossoverek piaca. De a márka komolyan veszi a túlélési harcot: az európai terjeszkedés során/kedvéért például dízel motorokat is bevet. 2004-ben jelent meg az SRX, az Amerikában közepesnek, nálunk nagynak számító ötszemélyes SUV 

Cadillac SRX  - első generáció 2004

Eleinte egy kisebb V6-os és egy Northstar V8-as, 4.2-es motorral lehetett rendelni, hátsó- vagy összkerékhajtással. Ami a felszereltséget illeti, természetesen luxusszínvonalat képviselt, de a nyolchengeresnél általában alapáron, a kisebb motornál csak felárért. Az első generációs SRX sok díjat söpört be kényelmével és szolgáltatásaival, a Cadillacnek általa sikerült igazán megvetni a lábát a SUV-k piacán.

Cadillac SRX - második generáció 2010

A második generáció formája a markáns „Cadillac design”-nál is vadabbra sikerült, ugyanis a nagy sikert aratott Provoq tanulmányautó szinte változtatás nélkül jelent meg SRX néven, 2010-ben. Persze nem hidrogéncellás erőforrással, de azért a motorháztető alatt is meglepő fordulatok valósultak meg. Az Európában is forgalmazott SRX komoly áldozatot hoz az új piacért: nem is kínálják hozzá a V8-as erőforrást. V6-osból van két féle, a nagyobbik 3000-es, 265 lóerős, a kisebb pedig a mai trendnek megfelelően turbós, 2.8-as, kereken 300 lovas.  Utóbbi motor nem összekeverendő a GM hasonló 2.8 turbó motorjaival (Saab 9-5, Opel Vectra, Signum, Insignia, Cadillac BLS), ez egy teljesen új, 2010-es konstrukció. A teljesen új padlólemez által alapban elsőkerekes az új SRX, emellett a legnagyobb újdonság a robotizált hatfokozatú automataváltó.

Visszatérve: hírek szerint az Esclade története 2020-ban radikális fordulatot vehet. Az elmúlt évek ráncelvarrásai és technológiai újításai után egy teljesen új formavilág jöhet, amihez talán egy új keresztlevél is dukál majd. (…)

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.12.09
Európa még alig ocsúdott fel az első világháború okozta sokkból, amikor 1919. október 9-én....
2019.12.09
A Kamaz megkezdte a teszteket saját fejlesztésű önvezető teherautóival. A Kamaz-4308 típusú, vezető....
2019.12.09
Sergey Velmozhko Ukrajnából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.12.09
Tokiói Olimpia és Paralimpia Szervezőbizottsága (Tokió 2020) bemutatta azoknak az autónak a....
2019.12.09
A Peugeot idén harmadik alkalommal rendezte meg drónfilm-fesztiválját. Az alig néhány éves múlttal....
2019.12.09
Magas szén-dioxid-kibocsátású autókkal járnak a német kormánytagok a Deutsche Umwelthilfe német....
2019.12.09
Egy szolgálatból hazafelé tartó rendőr figyelt fel a gyanús járművekre. Az esettel összefüggésben....
2019.12.09
Sokat hallani manapság a Volkswagen-csoport elektrifikálódásáról, mondhatni mindenki tudja, hogy....
2019.12.09
A United Airlines amerikai légitársaság 50 új Airbust rendelt 7 milliárd dollár listaáron. Az....
2019.12.09
Az ENSZ madridi klímakonferenciája előtt a müncheni központú vállalatcsoport az autógyártók közül....