Cadillac Escalade
Az amerikai autókat lehet szeretni vagy nem szeretni. Egy biztos: az új világ járműveinek nem egy példánya igazi kultikus autó lett. Teljesítményüket a hengerszámok, köbcentik fémjelezték, és noha a változó világ miatt az amerikai autóipar sem kerülheti el a sorsát, azért jó néha visszaemlékezni a turbómentes érára.
A Cadillac az egyik „legamerikaibb” autómárka. Fényűző luxus, fecskefarok, V8 és Rock and Roll jut róla eszünkbe. Minimum 5 méteres hossz és legalább ennyi literes égéstér. Az álomnak azonban vége. A GM luxusmárkájának is be kellett állnia a sorba – legalábbis amerikai szemmel – és olyan racionális autókat gyártani, ami biztosítja a piaconmaradást.
Cadillac Eldorado 1959
A Cadillac egyébként nem csak Elvis és a Grease korszak autója volt. Kevesen tudják, de ehhez a márkához fűződik az önindító, az automatikus fényváltó, az elektromosgyújtás, az ablaktörlő, a szinkronizált váltómű és a vákuumrásegítéses fékrendszer is. Ezek nagyrésze a Cadillac modelljein jelent meg először, vagy először nagy szériában. De az 1902-be alapított márka volt az első olyan autó is, aminek lakkozott fényezése volt, mi több a versenytársakkal ellentétben – akiknél jellemzően csak a fekete szín dominált - 500 színárnyalat közül lehetett választani. Talán ma már megmosolyogtató, de Cadillac gyártott 16 és 12 hengeres motorokat is. A háború utáni modelljein jelentek meg először a tipikus hátsó szárnyai, ami két évtizedre meghatározó stíluselemmé avanzsálódott és kihatott az egész amerikai autóipar dizájnjára.
Cadillac de Ville - hatodik generáció (1990-1993)
Műszaki vezető szerepüket a második világháborús tankok gyártása után is megtartották, az 50-es években nem volt ritka a légkondicionálóval, szervóval és elektromos ablakokkal ellátott Cadillac. A járműgyártás az Egyesült Államokban is racionalizálódott valamelyest, azonban a Cadillac továbbra is az egyre inkább luxusigényűnek számító vásárlókat akarta a kiszolgálni. A 90-es évek végén a Seville és DeVille modellekkel az eladási statisztikák végén kullogott a márka, forradalmi újításra volt szükség. Így született meg a 2002-es év legmeghökkentőbb autóipari tanulmánya a Cadillac Cien. A Detroit Motor Show-n bemutatott sportkocsi sokkolta a világot brutálisan extravagáns, éles, egyenes vonalakkal határolt, ékalakú formájával. Az új dizájn sikere aztán lendületet adott a lassuló szekérnek és az új eladási adatok arra sarkallták a gyár vezetőit, hogy más kategóriákba is nevezzenek Cadillac modelleket. Így született meg az első SUV babérkoszorús-pajzsos emblémával. A valódi terepjárókhoz valamelyest jobban hasonlító Escalade ugyan már 1999 óta piacon van, de a fő konkurens Lincoln Navigator mellett nem ért el átütő sikereket, amíg az új Cadillac arculatot meg nem kapta.
Cadillac Cien 2002
Escalade
Az első generáció gyakorlatilag a GMC Yukon Denali átemblémázott változata. A Lincoln 300 lóerős V8-asához képest egy „mindössze” 255 lóerős, 5.7-es Vortec-kel szállt ringbe az első Cadillac SUV, sőt ehhez sikerült ráadásul alaposan túlárazni, így nem igazán sikerült jól a premier.
GMC Yukon Denali
A második generáció már 2001-ben piacra került, némileg egyedibb külsővel. Az olyan fényűző extrák, mint a hűthető-fűthető pohártartók, vagy a hatezres 345 lovas motor aztán meghozták a sikert. Ilyen Amerika. A harmadik felvonás egy teljesen új, a szintén konszernen belüli Chevrolet testvér (Tahoe, Suburban) sokadik generációja számára kifejlesztett GMT 900 platformra épült 2007-ben.
Cadillac Escalade 1999 - első generáció
Motorja immár 403 lóerős, 6.2-es, teljes egészében alumínium, nem felülvezérelt, folyamatosan változó szelepvezérlésű, egyszóval modern V8-as. Az elődhöz hasonlóan ez az Escalade is készült ESV névkiegészítéssel, megnövelt hosszban, 8 üléssel.
Cadillac Escalade - második generáció 2001
2009 óta már hibridváltozatban is kapható, igaz itt csak a hátsó kerekek szolgálnak a bődületes erő továbbítására. Viszont nem akárhogy: a 2.8 tonna önsúlyú monstrum 8.2 másodperc alatt éri el a százat.
Cadillac Escalade - harmadik generáció 2006-2014
EXT
A második generáció óta készül az Escalade alapjaira az EXT nevű „megapickup”. A módosított padlólemezen a Chevrolet Avalanche modelljével azonos technikájú, ám eltérő formájú, felszereltségű és csak az erősebb motorral kapható az EXT.
Cadillac EXT (2011)
A „teherautó” változatnál tehát rendben van a GM piaci besorolása, itt egyértelműen a Cadillac a prémiumváltozat. Ez a nagy rivális Ford csoporthoz tartozó Lincoln márkával zajló presztízscsatában is meglátszik: mióta van Escalade EXT, a Lincoln hasonló méretű Blackwood, ill. később Mark LT nevű típusából szinte alig adnak el. Jelentős konkurenciának bizonyult viszont az új Ford F-150 is.
SRX
A nagytestű luxus SUV-k területe még talán nem is annyira tűnt idegennek a Cadillac történelmét nézve, mint a kisebb személykocsik és a közepes crossoverek piaca. De a márka komolyan veszi a túlélési harcot: az európai terjeszkedés során/kedvéért például dízel motorokat is bevet. 2004-ben jelent meg az SRX, az Amerikában közepesnek, nálunk nagynak számító ötszemélyes SUV
Cadillac SRX - első generáció 2004
Eleinte egy kisebb V6-os és egy Northstar V8-as, 4.2-es motorral lehetett rendelni, hátsó- vagy összkerékhajtással. Ami a felszereltséget illeti, természetesen luxusszínvonalat képviselt, de a nyolchengeresnél általában alapáron, a kisebb motornál csak felárért. Az első generációs SRX sok díjat söpört be kényelmével és szolgáltatásaival, a Cadillacnek általa sikerült igazán megvetni a lábát a SUV-k piacán.
Cadillac SRX - második generáció 2010
A második generáció formája a markáns „Cadillac design”-nál is vadabbra sikerült, ugyanis a nagy sikert aratott Provoq tanulmányautó szinte változtatás nélkül jelent meg SRX néven, 2010-ben. Persze nem hidrogéncellás erőforrással, de azért a motorháztető alatt is meglepő fordulatok valósultak meg. Az Európában is forgalmazott SRX komoly áldozatot hoz az új piacért: nem is kínálják hozzá a V8-as erőforrást. V6-osból van két féle, a nagyobbik 3000-es, 265 lóerős, a kisebb pedig a mai trendnek megfelelően turbós, 2.8-as, kereken 300 lovas. Utóbbi motor nem összekeverendő a GM hasonló 2.8 turbó motorjaival (Saab 9-5, Opel Vectra, Signum, Insignia, Cadillac BLS), ez egy teljesen új, 2010-es konstrukció. A teljesen új padlólemez által alapban elsőkerekes az új SRX, emellett a legnagyobb újdonság a robotizált hatfokozatú automataváltó.
Visszatérve: hírek szerint az Esclade története 2020-ban radikális fordulatot vehet. Az elmúlt évek ráncelvarrásai és technológiai újításai után egy teljesen új formavilág jöhet, amihez talán egy új keresztlevél is dukál majd. (…)