Mercedes

Ez nem gyorsasági, hanem pontossági verseny

2015.05.08.

A Mercedes csillagtúra végzetes szerelem annak, aki egyszer is látja, pláne, ha el is indul a magyar településeket csillag alakban érintő útvonalon, akár egy patinás veteránnal, akár fitalabb modellel: az alsó korhatár harminchárom év. Mármint az autóké.

Rajtol az 1983-as Cabrio Limousine                                                          A szerző felvételei

Hetvenhét éves Cabrio Limousine

Csodás járműpark sorakozott az első májusi hétvégén a budapesti Hősök terénél, a Műcsarnok mellett: hetven makulátlanul tiszta és tökéletes állapotú old timer várta az indulást. A mezőny legöregebbje az 1938-as W136 170V Cabrio Limousine volt. Aztán az 1953-as W191-es jelzésű 170D. majd a 180D, vagyis egy ponton következett. Ezek után jöttek az igazi sportkocsik, például a Gullwing, vagyis a Sirályszárnyasként ismert 1956-os W198 300SL, melyet 2000-ben az Évszázad sportkocsijának választottak, jogosan. A Sirályszárnyas után jöttek a hatvanas évek sztárjai, a 190 SL Roadsterek. És persze a fecskefarkúak, a kockafenekűek, e fekvőlámpások és a Dallas sorozatból ismert 450-esek, valamint az ugyancsak USA piacra szánt 560SL változatok. Igazi kuriózum volt az 1980-as GE terepjáró, mely aszfalton is jól teljesítette a szűkre helyek feladatait.

Hetven Mercedes indult Budapestről Pécs felé

A legendás Mille Miglia győzelem

A márkáról és legendás győzelmeiről szólt az idei túra, ezekről szóló kérdőíveket kellett kitölteni az állomások között. Az idei csillagtúra emléket állított és tisztelgett egy 1955-ös esemény előtt: a 22. Mille Miglián a Brescia-Róma-Brescia távon Stirling Moss és a 722-es rajtszámú Mercedes 300 SLR-rel aratott győzelmet, akkori eredményét, a 157 km/órás átlagsebességet azóta sem döntötte meg senki. A sportkérdések megválaszolása és a vezetés meg navigálás mellett akadt egyéb feladat is. Az egyik állomáson bőröndben tárolt tárgyakat kellett memorizálni: fotózni tilos volt, leltárt írni lehetett, erre harminc másodpercet adtak a rendezők. A következő állomáson kapott listán azonban nem csak azt kérdezték, hogy mik voltak a bőröndben, hanem azt is, hogy a gyújtáselosztó hány hengeres motorhoz készült, meg hogy használható-e a gyújtógyertya.

A legendás Sirályszárnyas műszerfala

Csak mechanikus és analóg eszközök

A Csillagtúrán tiltott a navigációs rendszer és mobiltelefon, a laptop, vagy puskázásra alkalmas egyéb elektronikus eszköz használata, mert a veteránmezőnyben csak veterán módszerekkel szabad tájékozódni. Szóval maradt a hagyományos lapozós itiner, a stopperóra, utóbbiból némelyik autóban három is volt, mindegyik remekmű és érték, ahogy az autók is, melyek között akadtak mai csodagépek is, például a Mercedes AMG GT és a Kecskeméten gyártott CLA 45 AMG Shooting Brake. A XX.századi motorsport versenyeket megidéző tematika számos izgalmas és érdekes információval szolgált az érdeklődő nézőknek is, akik a befutóknál aktív részesei voltak márka a történelmének.

Szűk helyen is jól teljesített a G-osztály

Lassan menni sem könnyű

Az esélytelenek nyugalmával rajtoltunk, mert navigátorommal együtt jól tudtuk, hogy ebben a mezőnyben nem rúghatunk labdába. A hetven autó legénységének többsége rutinos, akad köztük olyan versenyzőpáros, aki hetekkel a rajt előtt saját fotócellás időmérővel gyakorolt, és a kocsiban stopperen meg tam-tam dobon is mérte a ritmust. Mert ahogy a veteránversenyeken általában, úgy a IX. Mercedes Benz Classic Csillagtúrán sem a gyorsaság, hanem a pontosság a fontos. Az orfűi tóparton, a Misinatetőn, Villányban és Szőkén felállított 1/100-as pontokon eltérő pályákon különböző feladatokat kellett megoldani. Mindenütt elektronikus mérés volt, az előírt időt hajszálpontosan be kellett tartani. Volt olyan gyakorlat, ahol három különböző hosszúságú szakaszt három különböző idő alatt kellett megtenni. Például a 60+20+10 méteres pályát pontosan 13+5+4 másodperce alatt kellett – volna - megtenni, és ha nem sikerült elérni az előírt időt, akkor bizony hullottak a büntetőpontok.

Villányi borvidéken

Adakozó mezőny

A Mercedes-Benz Hungáriának a Csillagtúra nemcsak élményautózást jelent, hanem egyben jótékony akció is, mivel minden beérkezett nevezési díjból tízezer forinttal támogatja a Korai Fejlesztő Alapítvány munkáját, amellyel évek óta szoros kapcsolatot ápol a két fő támogató a Jungheinrich Hungária Kft. és a Pappas Auto Magyarország Kft.

Pécsi befutó

Mercedes-Benz Classic Csillagtúráról

Az 1956 előtti kategória győztese a Janó Péter-Ganyó Péter páros lett egy 1955-ös Mercedes 300 SL Coupéval. Második helyezett a Végh Antal-Végh Ernő páros egy 1952-es ponton Mercedesszel, aztán a Zsolnai Richárd-Jackl Katalin páros következik a mezőny legidősebb autójával, az 1938-as Cabrio Limousine modellel.

A Classic kategóriában Erdélyi Zoltán és felesége, Csilla győzött egy 280 SL modellel. Azonos típussal lett második Ilkovics Ádám és Kemenes Csilla,a harmadik helyet a Szabó Endre-Gömör Melinda páros szerezte meg egy 230 SL modellel.

Az automobil úttörő márkája a veterános élet úttörőjeként indította útjára a Mercedes-Benz Classic Csillagtúra 2003-ban, a magyarországi vezérképviselet és a Mercedes-Benz Classics Magyarország Egyesület szervezésében. A rendezvényen 1982. december 31. előtt gyártott, vagy a stuttgarti Classic Center által klasszikusnak minősített Mercedes-Benz autók vehetnek részt. A verseny átlagtartó ügyességi verseny, amelynek során adott idő alatt adott távolságot kell a résztvevőknek teljesíteni. Ez a fajta verseny elsősorban sok gyakorlást és ügyességet igényel, így lóerőtől függetlenül egyforma eséllyel indulnak a különböző évjáratú és teljesítményű autók. A Csillagtúra különlegessége abban rejlik, hogy más veteránautós megmérettetésekkel ellentétben minden túra Magyarország különböző tájegységét fedezi fel, és kizárólag Mercedes-Benz modellek vesznek részt a rendezvényen. IX. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra idén a Hősök teréről indulva a Mecseken, a Szekszárdi és a Villányi borvidéken keresztül Pécsig vezetett.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....