elektromos autó
A JÁK Közlekedési Munkacsoportjában több mint harminc szakértő vett részt. A 39 pontból álló javaslatot két nagyobb egységre bontották. Az elsőbe azok az intézkedések kerültek, amelyek külön hatástanulmányok nélkül, bármikor bevezethetőek, a másik csoportban a részletesebb elemzést igénylő intézkedések szerepelnek.
Az azonnal bevezethetőek között szerepel a regisztrációs adó alóli mentesség vagy kedvezmény biztosítása, a visszterhes és ingyenes vagyonszerzés esetén az illeték fizetése alóli mentesség vagy kedvezmény biztosítása valamint a gépjárműadó fizetése alóli mentesség vagy kedvezmény biztosítása.
A részletes vizsgálatot igénylő ösztönzőket 5 főcsoportba sorolták, így különválasztották az elektromos gépjármű vásárlásának ösztönzését és használatát, a töltőpont telepítésének ösztönzését és üzemeltetését valamint a kommunikációs ösztönzőket.
Az új elektromos gépjármű vásárlását segítő intézkedések közül a cégautóadó alóli mentesség vagy kedvezmény, az áfa csökkentés, az szja kedvezmény valamint az államilag támogatott hitelek nyújtása tartoznak a legfontosabbak közé. A klaszter ezen felül javaslatot tett arra is, hogy szabályozzák a központi költségvetési szervek valamint az állami tulajdonban lévő gazdasági társaságok gépjármű-beszerzéseit. Ennek célja, hogy minél nagyobb arányban szerepeljenek elektromos autók az állami gépjármű flottában. A Klaszter kezdeményezi továbbá, hogy támogassák a kommunális szemét szállítására szolgáló, elektromos hajtású járművek, a személytaxi-szolgáltatást végző társaságok valamint a fuvarozó, áruszállító cégek elektromos gépjármű-beszerzését is.
Az elektromos autó használatára is részletes ösztönző csomagot dolgozott ki a Klaszter. Terveik szerint a zöld rendszámmal ellátott autók ingyenesen parkolhatnak, használhatnák a busz- vagy zöldautó sávokat, szmogriadó esetén is korlátozás nélkül közlekedhetnek valamint mentesülnének az útdíj és az esetleges dugódíj alól is. Ezen felül a zöldrendszámos autók tulajdonosai kedvezményesen juthatnának tömegközlekedési bérlethez is.
A JÁK a töltőpontok telepítését is ösztönözné adóalap kedvezménnyel, vissza nem térítendő támogatásokkal, valamint a hatósági eljárások egyszerűsítésével. A töltőpontok üzemeltetői számára pedig jövedékiadó mentes alacsony energia árak kialakítását javasolja.
„Első hallásra nem tűnhetnek olyan fontosnak a kommunikációs ösztönzők, de azt látjuk, hogy sokan még fenntartásokkal kezelik az elektromos autókat, félnek, hogy megáll, nem tudják feltölteni. A töltőhiányból származó félelem azonban a hamarosan induló töltőtelepítéssel jelentősen csökkenhet, hiszen dupla annyi helyen lehet majd tölteni az e-járműveket, mint most. Ezt azonban tudatni is kell az érintettekkel, így jelentősen csökkenti tudjuk a társadalom félelmeit, amelyet elsősorban az ismerethiány okozhat” – mondta Pethő József, a Jedlik Ányos Klaszter Közlekedési Munkabizottságának vezetője.