ICDP

Ezért nem megoldás az autók kitiltása a jobb levegő érdekében

2019.12.20.

A városi levegő szennyezettsége világszerte problémát jelent és emiatt a legtöbb esetben első körben az autózás korlátázásában látják a megoldást a döntéshozók. Ez bizonyos szinten érthető, de sokszor a dogma felülírja az adatokat és a valódi megoldás helyett jól hangzó intézkedések jönnek.

Az utóbbi időben több nagyváros is bejelentette, hogy korlátozni, vagy egyenesen tiltani fogja bizonyos autók behajtását a városba. Nem meglepő módon első sorban a dízel autók kerülhetnek ilyen tiltás alá. Delhiben a Budapesten is megszokott, az autók felét váltakozva kitiltó szabályt terveznek, Bristol belvárosából minden dízel autók kitiltanának, Barcelonában pedig autómentes övezeteket terveznek kijelölni.

Kétségtelen, hogy jellemzően azokban a városokban a legrosszabb a levegő minősége, ahol a legtöbb autó van, ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy utóbbi az erősen szennyezett levegő elsőszámú forrása. Például New York-ban gyakorlatilag mindig jobb a levegő minősége, mint Londonban, pedig az Egyesült Államokbeli nagyvárosban jelentősen több gépjármű van az utakon, mint az angol fővárosban.

Az ilyen szabályozások jellemzően a kormány feladatai közé tartoznak, ugyanakkor a gyors reagálás érdekében gyakran a helyi hatóságok döntenek úgy, hogy bevezetnek efféle korlátozásokat. A szándék tehát megvan és kétségtelenül a jó érdek vezérli őket, ugyanakkor olykor mintha figyelmen kívül hagynák a valódi tényeket és egyrészt fél igazságokon alapuló döntéseket hoznának, másrészt nem gondolnák át alaposan az intézkedések hatását.

Az utóbbi időben például gyakori jelenség volt az SUV-k támadása. Az angol zöld párt egyik vezetője rendszeresen a “SUV-k átveszik a városainkat” szlogennel kampányol és máshol is lehetett hallani olyan tervről, hogy a városi terepjárók kitiltása lenne a levegőminőség javításának egyik eszköze. A probléma ezzel az, hogy ez EURO 4-nél régebbi dízelek mellett olyan modellek is a tiltás alá esnek, amik sokkal környezetbarátabban üzemelnek, mint a legtöbb városi kisautó (Plug-in hibridek, elektromos modellek).

A Bristolban tervezett dízel tiltás azt fogja eredményezni, hogy sokan EURO 6-os dízelek helyett ülnek majd át sokkal több károsanyagot kibocsátó benzines autókba. A Delhiben alkalmazott, az autók felét kitiltó rendelkezés pedig szintén vonatkozik igen környezetbarát modellekre, ráadásul a tehetősebb lakosokat arra motiválja, hogy két autót használjanak egy helyett, így kikerülve a korlátozást.

Szó sincs róla, hogy a városi levegő szennyezettsége ne lenne lényeges és fontos kérdés, de az autók behajtásának korlátozása önmagában egyáltalán nem visz közelebb a megoldáshoz, ráadásul az esetek nagy részében nincs is valójában kidolgozva a koncepció.

Emellett pedig ideje lenne, hogy ne csak a károsanyag-kibocsátás töredékéért felelős autókat büntessék, hanem az államközi szervezetek, a kormányok és az önkormányzatok forduljanak a fűtési megoldások modernizálása a hajózás és a repülés felé is, ha valóban előrelépést szeretnének a városi levegő minőségét illetően.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....