ICDP

A fejlődés nem áll meg

2016.11.30.

Az ICDP autóipari kutatásokkal foglalkozó nemzetközi kutatócsoportjának szakértője, Ben Waller egy izgalmas cikket jelentetett meg a szervezet blog oldalán. A téma nem más, mint a mobilitási szektor dinamikus fejlődése, a személyszállítási szolgáltatások és a napjainkban oly divatos önvezető autók jövője. Nézzük meg, mi a szakma álláspontja ebben a kérdéskörben!

 

Az önvezető autókkal kapcsolatban a szaksajtóban és a közmédiában egyaránt rengeteg találgatás látott napvilágon az elmúlt időszakban. A nagy hírverés ellenére az önvezető autók széles körben való elterjedése előtt valószínű még hosszú út áll. Ugyanakkor szinte biztos, hogy ezeknek a járműveknek a fejlesztési folyamatai, mérföldkövei komoly hatást gyakorolnak majd az autóipar egészére.

Mindannyian emlékszünk még a legendás Knight Rider sorozatra. 1982-ről beszélünk… (fotó: HVG.hu)

„Fütyölök egyet, és ő odajön hozzám. Ez az én elképzelésem a jövő vezető-nélküli autójáról. Azt várom, hogy amikor szükségem van egy autóra, az időben megérkezik hozzám, elvisz a következő célállomásomhoz, vagy éppen egy közlekedési csomóponthoz (például egy vasútállomásra), majd egész egyszerűen eltűnik." - mondja Ben Waller. "Bár igaz, hogy talán nosztalgikus elfogultságba estem az ötletet illetően, hogy legyen egy autóm, a valóság az, az, hogy igazán nincs rá szükségem. A nyilvánosság képzelőerejét megfogja a jövő fáradhatatlan, vezető-nélküli robot taxi flottája, melynek következményei az autóipari szektorra még nagyon távlatiak, de valami olyasmit érdemes elképzelni, amit Lukas Neckermann fogalmazott meg könyvében, vagyis a mobilitásnak egy olyan jövőképét, ahol zéró tulajdon, zéró baleset és zéró károsanyag-kibocsájtás van.”

Lukas Neckermann: A mobilitás forradalma című könyvének borítója (forrás: amazon.com)

Még mielőtt eljutunk a vezető-nélküli flottákhoz, az autóiparnak számos akadályt kell leküzdenie. Az első mérföldkő az igényvezérelt közlekedés. Ennek legegyszerűbb változata maga a taxi szolgáltatás, de ennél itt sokkal többről van szó. Mostanában egyre többet hallani az „Uber” szolgáltatásról, amit egyes országok képesek voltak befogadni, máshol a jogszabályi keretek és az üzleti ellenérdekek nem hagytak neki teret Erről mi is sokat cikkeztünk itt az Autószektor hasábjain.

Tulajdonképpen az igazi változás nem a személyszállítás módjában áll, vagyis abban, hogy az csupán egy fizikai eszköz, vagy kell hozzá a sofőr is. A valódi különbség a szolgáltatás összetettségében rejlik, gondoljunk csak egy olyan csomagra, mely magában foglalja a valós idejű, igényvezérelt foglalást, fizetést, utasbiztosítást és a tömegközlekedéshez való illeszkedést. Ez utóbbira kiváló példa az Uber és a TransLoc úttörő társulási kísérlete, elérhetővé téve a tömegközlekedés nyomon követését és frissítését. Ketten együtt egy olyan rendszert tudtak összehozni, amely az utazás tervezőn keresztül van integrálva a tömegközlekedési hálózatba, ahol az Uber élvez prioritást. Mivel a szolgáltatásnak rengeteg előnye van a vásárló (utazó) és a szolgáltatást nyújtó szempontjából egyaránt, könnyen egy fontos jövedelemgyűjtő forrássá, valamint egy fontos ügyfélkiszolgáló csatornává válhat.

Úttörő próbálkozás a Transloc és az Uber együttműködésével. Nálunk egy sokkal korábbi ponton akadt el a történet… (forrás: transloc.com)

Mindeközben a Daimler cég a My Taxi-val rukkolt elő az Uber-rel szemben. A mintegy 10 milliós applikáció letöltéssel és 45 ezer taxis részvételével létrehozott szolgáltatás egyre fontosabbá váló szegmensét képezi a cég mobilitás-szolgáltatás portfóliójának.

Mytaxik Németországban – taxi applikáció, komoly versenyben az Uberrel (kép: hír.ma)

A MAAS, avagy „Mobilitás, mint szolgáltatás”, egy újszerű és globális sikertörténetre alkalmas szolgáltatás egy helsinkii igényvezérelt autóbuszos pilotból, a Kutsuplus-ból indult. A projekt célja, hogy egyedüli platformmá váljon, A-tól Z-ig magában foglalva az utazást és a kapcsolódó szolgáltatásokat. Nyilvánvaló, hogy aki piacvezetővé válik, egyben a fő utazásszervező és eszköz „megrendelő” is lesz egyben. Jelenleg ugyanis a piacon az látszik, hogy a gyártók (még) nem törnek be erre a piacra, hanem egyszerűen megmaradnak flotta beszállítónak. És itt jön a következő kérdés: De mi van, ha a személyautók továbbra is biztonságosabbak, vagy legalábbis annak tartják őket? Az autóvezetés jövőjéről, az autó tulajdonlásról, és az önvezető autókban rejlő lehetőségekről a következő részben foglalkozunk.

Kutsuplus – a helsinkii igényvezérelt szolgáltatás túl korai volt az elemzők szerint (forrás: citiscope.org)

A cikk forrása Ben Waller – Don’t stop moving című ICDP blogbejegyzése

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....