repülés

Felhők fölött mindig szép az ég 1. rész

2017.09.08.

"Ha meg tudjuk csinálni a világ legjobb gépét, akkor vágjunk bele!"

                                                                                                               A szerző felvételei

Nyakamban az ingem

Életre szóló élmény, különösen annak, aki imád repülni, pláne nyitott géppel. A landolás után szóltak a srácok, hogy nyakamba csúszott az ingem, amit észre sem vettem, mert annyira éveztem a repülést. Midig is imádtam helikopterezni, repültem kis Kamovval, a legtöbb Mi típussal, néhány Bell-el. Ahogy szokták mondani, az alma nem esik messze a fájától, Dani fiam is autó-, és repülésmániás, nem véletlenül kapott tizedik születésnapjára helikopteres körözést.

Kisebbik lányom gyerekkorában ígért nekem egy helikoptert, már ha nyer a lottón. Amennyire tudom, még nem jött össze a telitalálat és abban sem vagyok biztos, hogy egyáltalán lottózik. Ami biztos, hogy napjaink díjait tekintve a pilóta vizsga is nehezen jönne össze.

Harci feladatok

Nem mindenki adja fel ilyen könnyen, van aki saját repülőszerkezetet épít, nem is egyet és nem is akármilyet. Árgyelán Aurélnak és csapatának köszönhetően kettővel repülhettem is. Árgyelán Aurél a Katonai Műszaki Főiskolán rádióelektronikai harcszakán végzett 1981-ben, majd ezt követően nagyon fiatalon a moszkvai Frunze Katonai Akadémia rádióelektronikai hadviselés szakára került, ahol különböző típusú repülőgépek fedélzeti berendezéseinek lefogását, zavarását és célok imitálását tanulta.

A nagy találkozás

1990-ben, a rendszerváltás időszakában, Aurél élete is fordulóponthoz ért. Ebben az évben végezte el az akadémiát, ám katonai karrierje nem sokkal később véget ért. Aurél üzleti és orosz kapcsolatai idővel sem koptak meg. Orosz nyelvtudását vállalkozásaiban tudta továbbra is kamatoztatni. A repüléshez kötődő vonzalma egy szakmai kiállításra sodorta, ahol véletlen találkozásnak köszönhetően ismerkedett meg a szintén gyrocopter-rajongó Mészáros Józseffel. Aurélt a vásárlói szándék, míg Józsefet az autogyro fejlesztés témaköre tette érdekelté, hogy ellátogasson a kiállításra. Akkor még nem sejtették, hogy közös céget fognak alapítani.

Mire jó egy balszerencsés landolás?

Mészáros József egykor siklóernyősként élvezte a repülést, majd egy balszerencsés landolás után leszállt a földre és régi autókkal, motorokkal, órákkal kezdett foglalkozni. 2007-ben látta meg először azt a bizonyos repülő szerkezetet, a gyrocoptert. Ekkor határozta el, hogy épít magának egy ilyet, mert hogy megvenni nem tudta, de a forgószárnyas repülés mindig is vonzotta. Felkereste az autogyro tulajdonosát és kipróbálta a gépet, majd a Légügyi Hatóság útmutatása alapján nekilátott a saját autogyro elkészítéséhez. Egy év múlva már a saját designja alapján el is készítette a prototípust, az összeszerelés minden fázisát, az első csavartól kezdve, az utolsóig ellenőriztet a Légyügyi Hatóság.

Vágjunk bele!

Az első gép már több mint kétszáz órát repült hibátlanul, megjárva az összes hazai repteret. A típusalkalmassági engedély megszerzésére azonban már nem futotta Joe pénzéből. Mészáros József ekkor megkereste Árgyelán Aurélt, akivel már ismerték egymást és megállapodtak: „Ha meg tudjuk csinálni a világ legjobb gépét, akkor vágjunk bele!” 2012-ben megalapították a SkyCruiser Autogyro Kft-t. A cégalapítás után egy évvel megszerezték az SC200 típusalkalmassági engedélyét, melyet hosszú kritériumok teljesítésével érdemelte ki a cég. Az előírt repülési órák és a megfelelő dokumentáció bemutatása után, hatósági jelenlétben végezték el az előírt terhelési vizsgálatot, valamint a szakítópróbákat.

SkyCruiser Autogyro SC 200

Műszaki adatok

Motor: Rotax 912 125 Hp turbo

Rotor: 8,4 m

Futómű: 3 pontos, csillapított rugóstaggal

Saját tömeg: 280 kg

Max felszálló súly: 560 kg

Max sebesség: 165 km/h

Utazó sebesség: 100-140 km/h

Üzemanyag: 95-ös benzin / ~75 liter (104)

Felszállási út: ~120 m

Gyrocopter, autogyro

Az autogyrot a spanyol Juan de la Cievra mérnök találta fel az 1920-as években, de csak a múlt század vége felé repültek rá a gyártók. Igor Bensen és Ken Wallis volt akik elsőként kezdtek foglalkozni a gyrocopterekkel. Őket követte Jukka Tervamaki, majd az olasz Magni mérnök és cége.

A világon jelenleg közel negyvenezer autogyro van, melyek között szerepelnek amatőrök által épített gépek, valamint német, olasz, spanyol, francia, lengyel gyártmányú gyrocopterek és most már egy igényes, versenyképes áru és minőségű magyar darab is, mert a SkyCruiser Autogyro jól repül és betonon parkolva is látványos. Erről a magyar nagyközönség 2018 márciusában is meggyőződhet majd a kőbányai Expo területén megrendezésre kerülő Tuning Show-n.

Folytatás következik

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.11.20
Az autóstársak tisztelték, a rendőrök sűrűn megállították: egy nő vezet egy állami Volgát? ..
2017.11.20
A Volkswagen német konszernhez tartozó Skoda Auto 2020-tól megkezdi az elektromos autók gyártását....
2017.11.20
Jovcho Sanov Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.11.20
Német, ír és skót politikusokat kértek fel arra, hogy támogassák a 30 km/órás sebességhatárok....
2017.11.20
Csökkenti bruttó 8 forinttal a benzin, és bruttó 4 forinttal a gázolaj literenkénti....
2017.11.20
Lehetőségünk nyílt betekintést nyerni a Continental úgynevezett Vision Zero programjába, amely....
2017.11.20
Tanulságos történetet hozott nyilvánosságra a Ford: a cég egyik vezetőjének súlyos betegsége,....
2017.11.20
Steve Young, az ICDP vezetője közölt a kutatószervezet honlapján egy rövid gondolatébresztő cikket....
2017.11.20
Huszonhat új, alacsonypadlós CAF villamos, valamint hatvan új, alacsonypadlós Skoda-Solaris....
2017.11.20
Amerikában a napokban vezették be, Európának még várnia kell, Japánban azonban már nemcsak, hogy....