Fiat 500

Fiat 500: élt, feltámadt és halhatatlanná vált

2015.10.31.

Sokan, sokféleképp próbálták meglovagolni az autóipar úgynevezett retró hullámát, amelynek lényege az volt, hogy legendás modelljeiket újjá élesszék és persze extraként adjanak hozzá egy kis romantikát meg egy kis nosztalgiát.

Nagyon klassz autó lett a Volkswagen Bogár reinkarnációjaként megújjult Beatle, a probléma csak az, hogy az egykori népautó ma inkább luxus járműnek számít, így nem is lett része egyetlen ország városképének sem. Igazán minőségi és trendi az új Mini, de lassan inkább átkeresztelhetnék "Maxi"-ra mert az oly sok egykori angol játékfilm és divatfotó sztárjaként tündöklő Austin mai változata nem, hogy a mini autók közé de inkább a kompakt kategória szereplőjévé teszi az új modellt. 

Képre kattintva galéria nyílik!

Egyetlen olyan retró autót látok a piacon, amely talán ugyan azt az életérzést, stílust és funkciót nyújtja mint legendás elődje. Ez pedig nem más mint az újjá született Fiat 500, amely ráadásul most még meg is újult. Ugyan úgy kicsi, ugyan olyan cuki, legalább annyiféle képpen variálható mint a több mint fél évszázaddal előtt Dante Giacosa által tervezett elődje. Ugyan úgy készült belőle sportos Abarth verzió, kisszériás strandautó, targa tetős bulijármű és legalább annyi divattervezőt, stylistot ihletett meg mint az eredeti. 

Képre kattintva galéria nyílik!

De ami a legfontosabb, a Fiat okosan és bölcsen megtartotta e kisautó legenda eredeti funkcióját. Azt tudniillik, hogy elérhető áron legyen megvásárolható - legalábbis az alapverziói. Így azután a többi retro autóval ellentétben az új Fiat 500 gyakorlatilag megismételte elődje világsikerét. Ráadásul kisértetiesen hasonló karriert futott be. Az Abarth verzióval versenyeket nyernek, a limitált szériás különleges festésű változatokkal női szíveket hódítanak, de megihletik a férfiakat is, hiszen számos kis karosszéria tervező műhely értelmezte át és készítette el saját verzióját a kis ötszázasból.

Amennyire zseniális munka volt újjáéleszteni legalább annyira küzdelmes lehetett most az új verziót megújjítani, autós szaknyelven finom faceliftet eszközölni. Első ránézésre a legszembetűnőbb az, hogy nem nagyon van változás. Azután persze ha hosszabban el kezdünk szemezni a két kis bájos első fényszóróval azért kiderül, hogy finoman finomabbra hangolták a kedvesen bugyuta tekintetét és számos apró kényelmi, telekommunikációs és minőségi fejlesztés is része volt a finomhangolásnak.

Képre kattintva galéria nyílik!

Áttekintve az autóipar elmúlt fél évszázadát, több tucat olyan modellt is találtam amelynek neve, formája, stílusa és a motorizációban betöltött szerepe külön-külön vagy akár egyben is érdemessé tenné az újragondolásra. De mint a fenti példák is igazolják nem is olyan egyszerű egy legendát újra legendává tenni. Sőt! Szinte lehetetlen, de kevés nagyobb és komplexebb kihívás van a mára már divatiparral összefonódott autóiparban. A Fiat 500 esetében ez a csoda megvalósult és fél évszázad alatt kétszer lett egy autó ugyan azon a néven világkedvenc. 

Ezek után szerintem nyugodtan kijelenthetjük: A Fiat 500 élt,  feltámadt és halhatatlanná vált.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....