utánpótlás

A fiatalok nem akarnak vezetni? Dehogynem!

2018.10.30.

A legtöbb közlekedéssel foglalkozó híroldal – magunkat is beleértve – sokat foglalkozik a fiatalabb generációk autóhasználati szokásaival. Nem érdekli őket a saját autó lehetősége, car- és ride sharing szolgáltatásokat használva közlekednek majd, ezek a tipikus konklúziók. De mit mondanak a számok? Az ICDP kutatói utánanéztek, az eredmény pedig kissé meglepő.

Vannak bizonyos demográfiai trendek, amik mondhatni, mindenki számára egyértelműek és valóban abba az irányba mutatnak, hogy a fiatalok számára egyrészt nem cél, másrészt pedig nem is lehetőség a saját autó. A népesség egésze öregszik, a fiatalok várható élettartama magasabb. A vagyon az idősebb generációknál koncentrálódik, miközben a fiatalabbak egyre magasabb tandíjakkal szembesülnek, ami könnyen egy életen át cipelt adóssággá válhat, különösen, ha mellette lakbért, vagy éppen lakáshitelt is fizetni kell. Emellett a városok útjai egyre zsúfoltabbak és a kormányok is számos kezdeményezésen keresztül igyekeznek ritkítani a városi forgalmat, amiben jelentős szerepe van a fiatalok által oly kedvelt szolgáltatásoknak is.

Józan paraszti ésszel belegondolva mindez tényleg azt jelenti, hogy a fiatalok számára az autó egyszerűen nem lehet prioritás. Viszont a számok ennek ellentmondanak. Az ICDP kutatói elemezték négy nagy európai piac (francia, spanyol, német, angol), valamint az USA rendelkezésre álló adatait és arra az eredményre jutottak, hogy nem, hogy egyre kevesebben vezetnek a fiatal generációkból, hanem a jogosítvánnyal rendelkezők egyre nagyobb arányban képviseltetik magukat a huszonévesek között is.

Vegyük a spanyol példát: 1976-ban privilégium volt vezetni, az 30-39 évesek között is csak 40% rendelkezett jogosítvánnyal, a 20 évesek között pedig tíz százalék alatt volt a vezetni tudók aránya. Ezzel szemben ez az arány 2005-re már tartósan 30% felett volt. Fontos látni, hogy mindez dinamikus népességnövekedéssel párhuzamosan zajlott, tehát ha a konkrét számokat nézzük, sokszorosára duzzadt a sofőrök száma.

Angliában az 1976 és 2016 között eltelt negyven év során megduplázódott a jogosítvánnyal rendelkezők száma, Olaszországban pedig az utóbbi tíz évben több mint 6 millió sofőrrel több rója az utakat. Ezek alapján az autógyáraknak semmi okuk félni a kereslet csökkenésétől.

Az angol adatok részletesebb elemzése is növekedést mutat. 1976 és 2016 között 3%-al növekedett a 17 és 20 év közötti jogosítvánnyal rendelkezők száma, ami 68.000 embert jelent, ráadásul a 30 évesek között a növekedés még intenzívebb volt.

Az idősebb sofőrök száma is folyamatosan nő, ahogy a várható élettartam is, a vezetés iránti vágy pedig nem csökkent a lakosság körében, a sofőrök száma pedig a növekvő lakosságnak köszönhetően még akkor is növekedne, ha az arányok kissé eltolódnának a vezetés nélkül közlekedők felé. De, ahogy a fentiekből kiderül, nem tolódnak. Ami persze nem jelenti azt, hogy a korábban kifejtett trendek nem alakítják a városok közlekedését, de abban biztosak lehetünk, hogy a gyártók álla nem fog felkopni a következő évtizedek során sem.

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.11.15
A ŠKODA AUTO az Industry 4.0 alapelveivel összhangban halad előre az új technológiák bevezetésével....
2018.11.14
Itt az Opel kompakt, multifunkcionális könnyű haszonjárművének ötödik nemzedéke, és már ki is....
2018.11.14
- A Rába Járműipari Holding Nyrt. konszolidált árbevétele az első kilenc hónapban 12,5 százalékkal....
2018.11.14
A BMW megerősítette logisztikáját, hogy a légi fuvarozási lehetőségeket foglalja bele a készenléti....
2018.11.14
Evzen David Csehországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.11.14
A kapacitáshiány kezelése a legnagyobb kihívás az európai légiközlekedésben a következő években, a....
2018.11.14
Ütős Twitter-bejegyzés született arról, hogy Pierce a lángokkal körülzárt úton ragadt, miközben....
2018.11.14
- Több mint félmillió menetjegy kelt el júniustól novemberig a jegyvásárlási funkcióval is....
2018.11.14
Az autókereskedelem nagy üzlet. Magyarországon, Európában, az egész világon. De mégis mennyire? Az....
2018.11.14
Soros hathengeres benzinmotor, BMW M-specifikus futómű-technológia, BMW M sport differenciálmű és....