klímaberendezés

Figyelje a címkét!

2016.05.01.

Kedves autóvásárló, autót vásárolni tervező olvasóink! Engedjék meg, hogy egy, egyáltalán nem mellékes műszaki kérdésre felhívjuk figyelmüket! Autószalonokban, használtautó kereskedésekben mustrálva az autókat, általában a motorháztetőt mindig felnyittatják. Tudják ezt jól az autótervezők is, ezért a motortéri látványterv, a motortéri dizájn egyáltalán nem mellékes eleme az autónak. Szinte teljesen burkoltak ma már a motortéri szerkezeti elemek, erőteljesen mosolyog ránk a gyár jelvénye, szépen dizájnoltak és színesek a burkolatok. Az új autónál ez valóban attraktív élményt nyújt. Használtautónál is adnak erre, ki van kozmetikázva alaposan. Egy alapos motormosás kissé gyanús is lehet. A mustra idejére letakarítja a folyásokat és egyébként is a mai elektronikával jeladókkal, beavatkozókkal, vezeték kötegekkel, csatlakozókkal agyon zsúfolt motortér tisztításának egyik alapszabálya: Óvakodj a motormosástól!

Bevezetőnek szántam ezt a néhány gondolatot, de mostani írásomnak nem ez a témája. 
 
Ha kinyitottuk a motorteret, azonnal szemünkbe tűnik egy autógyártója válogatja, de többnyire sárga matrica. Ez a légkondicionáló hűtőközegének adatait tartalmazza. Ha nem találjuk a címkét és az autó légkondis, legyünk óvatosak, vajon miért nem találjuk. Ha leszedték, miért tették? Karambolos volt az autó és a zárhíd, ahol elhelyezni szokták, új elem?
 
Ha megtaláltuk a címkét és rajta az áll, hogy a klímagáz R134a, akkor megnyugodhatunk, minden légkondi technika a régi, az eddigi kerékvágásában van. A szervizek ezt már rutinból kezelik, bármilyen baja is van. A címkén a betöltési mennyiség és a rendszer kenőolajának fajtáját (PAG) jelölik még. Közbevetés: óvakodjunk – még ha olcsónak is tűnik szolgáltatásuk – a bevásárlóközpontok parkolójában klímajavítást, feltöltést ajánló szakmai szélhámosoktól!
Ha a címke felirata R-1234yf közeget említ, egy új korszak technikájával szerelt az autónk. Ennek első látásra örülnünk kell, mert a környezetvédelmet illetően mi ezzel az élen járunk. 
 
Az Autószektorban, 2015. szeptember 7-én a témát már megtárgyaltuk „Klíma(gáz)váltás? – Valóban okozhat kocsitüzet?” címmel. A témakör iránt érdeklődők, kérem „lapozzanak vissza” az „Autótechnika” címsori menüpontot megnyitva!
 
Ott tartunk tehát, hogy a címkén R-1234yf közegazonosító feliratot találunk. Korábban, akár majd egy évvel ezelőtt már ilyen gázzal feltöltött autók voltak a márkakereskedésekben, például a KIA, Hyundai modelljei. E sorok íróját azonban meglepte az AMTS idei kiállítás LADA standján, hogy valamennyi modell motortéri címkéje már az új klímagáz töltetet mutatja. Közelítsünk rá három képpel!
Az új klímagáz, az R-1234yf fizikai jellemzőiben nagyon közel áll az R-134a gázhoz, tehát a gyártóknak nem kellett a klímarendszert gyökeresen átalakítani az új gáz alkalmazásához és a kiváló hűtőhatás eléréséhez. Módosították azonban a betöltő csatlakozókat, hogy a két gáz betöltését ne lehessen még véletlenül sem felcserélni.
A különbség még az, hogy újfajta klíma olajat írnak elő hozzá. Az új gáz óriási előnye, hogy környezetszennyezése, kiszabadulása esetén az ózonréteg romboló hatása szinte minimális. Erre nézve kidolgoztak egy mérőszámot a környezetvédelemmel foglalkozó szakemberek. Bővebb magyarázatát korábbi cikkünk tartalmazza, itt álljon csak annyi, hogy ez a szám az R-134a gáznál 1340, az új klímagázé 4 (!), ami 99,7%-kal kisebb, mint az eddig alkalmazott R-123a negatív környezetromboló hatása. Valóban nagy eredmény! (A szerző reméli, ha ezt a gázt használja az autófenntartó-ipar, akkor a mai, sok tekintetben indokolatlanul szigorú autóklímás előírásokat eltörlik.) 
 
Akik ellenérzésüket hozzák fel a gázváltással kapcsolatban ellenérvként, emlékezünk, hogy a Mercedes-Benz ennek az élharcosa, a gáz tűzveszélyességét említik. Van benne valami!
 
Számtalan kísérletet végeztek a megbízott kutatóhelyek és autógyárak (ki ellene, ki mellette tette le a voksát) és az EU szakemberei ezek alapján nem tartották olyan erős potenciális veszélynek a gyúlékonyságot, hogy bevezetéséről lemondjanak.
 
A Mercedes-Benz beadta a derekát és – hangsúlyozva, hogy csak az EU előírásait teljesítve – átmenetileg alkalmazza az új gázt. De óvatosságból beszerel autóiba egy argon tartályt és a megfelelő csővezetéket, hogy az argon gáz karambolnál kiáramolva hűtse a motortér forró részeit, azért, hogy ott az 1234yf ne legyen képes meggyulladni. Az ember a fejét ingatva veszi le előttük a kalapját…
 
A Mercedes egyébként hamarosan áttér a CO2 hűtőközegre, amely abszolút környezetbarát, de hűtőtechnikája egészen más. Környezetvédelmileg ideális, technikailag nagyságrenddel bonyolultabb. A klímások, ezzel újabb komoly kihívás előtt álltok. 
 
Csak az az ár, azt tudnánk feledni…
 
A „menyasszony” azonban némi további szépséghibával bír. Ez az új hűtőközeg ára. Az 1234yf-et jelenleg a világon csak három gyárban állítják elő, meglehetősen monopolhelyzetet teremtve maguknak.
Talán később, a gáz tömeges felhasználásánál az ár is mérséklődni fog.
 
A helyzet azonban ma hajmeresztő!
 
Ma az R-1234yf 1 kg-ja (Eszkimó Zrt. honlapján) bruttó 63 475 Ft (hatvanháromezer-négyszáz-hetven-öt). 
Ma az R134a-ból 1 kg ára bruttó 2840 Ft, melyet néha „akcióznak” is. 
 
Az ár 22-szeres!
 
A Ladás csak a gázért (a műhely haszna nélkül), ha újra kell tölteni, mert elszivárgott, karambolnál elszállt, 400 grammot számítva 25 390.- Ft-ot fizet. R134a gáznál kb. 1400 Ft-ot, itt is tisztán csak a gáz árát számítva.
 
Ki tudja ma az új gázt leszívni, visszatölteni? Az a szerviz amelyik, nem kis pénzért, vesz ilyen klímatöltő gépet. Ma még keveseknek van ilyenféle. 
 
A szervizek ma vonakodva vállalják az ezzel a gázzal töltött autók javítását. Megérthető. Ha munkájuk hibájából a gáz szivárog, és garanciában után kell tölteni, az nem „két fillér”.
 
Nem az én „ismeretterjesztési” feladatom elmondani, hogy ma már milyen svindliket lehet a gázcserével csinálni. Nem csodálkozom ezen sem, mert a magyar utoljára megy be a forgóajtón és elsőnek jön ki belőle…
 
A jövő…
 
A jövő egyértelmű: 2017. január 1-től az újautókat csak R-1234yf klímagázzal töltve lehet forgalomba állítani. 
 
A nagy gázváltás időszaka megkezdődött. Szervizek, erre fel kell készülnötök.
 
dr. Nagyszokolyai Iván 
az Autótechnika főszerkesztője
autotechnika.hu

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.07.19
Nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket az elektromos autók elterjesztésére kitalált állami....
2018.07.19
A brit Towing Car of the Year díjátadón kategóriaelsőnek választották meg a Peugeot új generációs....
2018.07.19
A városi terepjárók iránti erős keresletnek köszönhetően jelentősen növelte forgalmát és nyereségét....
2018.07.19
Az Autós Nagykoalíció támogatásával a kocsi Kocsitoló Fesztivál keretében idén is megrendezték a....
2018.07.19
Kétszeres Európa bajnok, hatszoros magyar bajnok vendége lesz pénteken Gyöngyösnek. Kiss Norbi....
2018.07.19
Mintegy 164 ezer gépkocsiját adta át ügyfeleinek június folyamán az AUDI AG, értékesítése így 3,8....
2018.07.19
A J. D. Power idei jármű-megbízhatósági felmérésén (VDS) egy megismételt kategóriagyőzelem mellett....
2018.07.19
2018. július 9-től Várkonyi Zsolt (42) tölti be a BMW Group Magyarország vevőszolgálati igazgatói....
2018.07.19
Hogy megfeleljen az egyre sokszínűbbé váló elvárásoknak és életstílusoknak a Nissan Motor Co., Ltd....
2018.07.18
A Peugeot 2008 és az Opel Crossland X testvéreként valami újat, valami megfoghatót kellett mutatnia....