közlekedés biztonság

Figyelmezető fényt vezetnek be Spanyolországban az elakadást jelző háromszög helyett

2019.07.17.

A Spanyol Közlekedési Hatóság (DGT) azt tervezi, hogy a következő években az autók kötelező elakadást jelző háromszögeit új figyelmeztető fényberendezésekkel helyettesítik - írja az autopista.es spanyol autós szakportál.

A Spanyol Közlekedési Hatóság (DGT) szerint az elmúlt évek tapasztalatai alapján egyértelművé vált, hogy az elakadást jelző háromszögek maguk is baleseti kockázatot jelentenek, amit meg kell szüntetni.  Már hónapok óta érett a döntés, hogy a háromszögeket olyan biztonságos vészhelyzeti fényjelzéssel helyettesítsék, amely a jármű meghibásodása esetén nem kényszeríti az autóst a kiszállásra, illetve arra, hogy a forgalmas közúton a háromszöggel a kezében tegyen meg több tíz métert. 
 
 
A spanyol autósoknak a jelenlegi tervek szerint 2025-ig kell lecserélniük a fizikai háromszögeket fényjelzést kibocsátó berendezésekre. 
 
A DGT helyettes vezetője,  Ana Blanco közölte: 2018-ban több mint 20 ember halt meg a spanyol autópályákon és közutakon, mert kiszálltak az autójukból, hogy elhelyezzék a háromszöget a forgalom közepette. A spanyol KRESZ szerint az autó meghibásodása esetén a kétirányú utakon mindkét közlekedési irányban - előre és hátra is - el kell helyezni egy-egy háromszöget legalább 50 méterre a járműtől úgy, hogy az 100 méterről észrevehető legyen. Az autópályákon és autóutakon csak egy háromszöget kell kitenni, legalább 50 méterre az autó mögé. 
 
A spanyol KRESZ már jelenleg is lehetővé teszi a háromszög helyettesítését valamilyen opcionális figyelmezető fényjelzéssel. A következő öt évben azonban várható, hogy a szabályozás konkretizálódik, és pontosan meghatározzák, milyen veszélyhelyzetre figyelmeztető eszközökkel kell kötelezően felszerelni az autókat. "Meg kell szüntetnünk azt az állapotot, hogy az autósok balestveszélynek tegyék ki magukat épp olyan esetben, amikor önmaguk is segítségre szorulnak. Vagyis alternatívát kell találnunk a mai helyzethez képest" - közölte Ana Blanco.
 
 
HELP FLASH: egyike a lehetséges alternatíváknak
A DGT igazgatóhelyettese szerint az új szabályozáshoz példaként szolgál az Egyesült Királyság gyakorlata, ahol már tilos  a háromszögek elhelyezése az autópályákon és autóutakon. A kérdés most az, hogy milyenek legyenek az új figyelmeztető  fényt kibocsátó eszközök. Annyi bizonyosnak tűnik, hogy az új fényforrásokat - a jobb láthatóság érdekében - az autók tetejére kell majd felszerelni.
 
Az egyik legjobb példa a Help Flash rendszer, amelyet 3 évvel ezelőtt fejlesztettek ki. A berendezés elhelyezése kevesebb mint egy percet igényel, és nincs szükség arra, hogy a gépjármű vezetője kiszálljon az autóból. A fejlesztők garantálják, hogy a fénye legalább 1 kilométerről jól látszik. Kézzel vagy távkapcsolóval aktiválható, és 2 és fél órán át működik egy töltéssel.  
 
 
További funkciója, hogy bekapcsoláskor szükség esetén automatikus jelzést küld a 112-es segéyhívóra, illetve az előzetesen betáplált hívószámokra, páldául a biztosító társaságnak vagy az autópálya-felügyeletnek. Egyúttal pontosan jelzi a meghibásodott vagy balesetes autó pontos GPS koordinátáit. Az eszköz - kis méretének köszönhetően - elfér az autó kesztyűtartójában vagy az ajtózsebben, így a vezetőnek nem kell elhagynia a járművet a vészjelző aktiválásához. Használata kompatibilis a jelenlegi előírásokkal: három egymást követő, borostyánsárga színű fényvillanást bocsát ki magából ritmusosan. 
 
 
Az autósoknak úgy kell készülniük, hogy 2025 után már ez a rendszer lesz kötelező a spanyol utakon. 
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....
2024.04.18
Óriási árkülönbségek vannak – írja a Kronen Zeitung. ..
2024.04.18
2024 márciusa óta már az új, mesterséges intelligenciával vezérelt digitális gépjárműszemle segíti....