Ford Focus ST

Fókuszban az ST

2019.09.30.

A Ford bemutatta az új Focus izompólós változatát az ST-t. A Hungaroringre szervezett mini tesztnap prezentációjára az ST-t elkísérte a márka másik két performance modellje, a Mustang és a kistestvér Fieste ST is.

A Focus modellcsaládba megérkezett az ST, a kínálat jelenleg legerősebb változata. Az elődmodellhez képest a gyártó újragombolta az ST kabátját és számos ponton módosított technikán. Ezzel kesztyűt dobott a kategória riválisainak többek között a MEGANE RS-nek és a Honda Civic Type-R-nak is. Az ST igazi szürke eminenciás, ami megtartva a modell családi mivoltát, semmi perc alatt válhat fenevaddá konszolidált családapák alatt is. A benzines változat 280 lóereje és az ehhez párosuló 420 Nm forgatónyomaték önmagáért beszél, de a részletekről majd később, nézzük először, hogy külsőleg mennyiben alakult át a sportmodellé.

Valljuk be, hogy a hétköznapi álarc mögé bújtatott erőgépek esetében többnyire alig felfedezhető kardinális eltérés az alapmodellekhez képest. Ezzel a meglepetésfaktorral pedig számos sávtárs arcára ráfagyaszthatjuk a mosolyt. Az új ST esetében is óvatosan bántak a sportos motívumokkal, a mellettünk álló lefeljebb a vörös féknyergekről, na meg a kerekek méretéből gondolhatja azt, hogy az autónak vannak rejtett titkai. Alapvetően a frontkiképzés ezen belül is a hűtőrács változott, ami nem csak egy agresszívabb dizájnelem, hanem a több hűtőlevegő beáramlását is segíti. Aerodinamikát segítő elem a hátsó részen tetőspoilere is. A hátsórész legfeltűnőbb korrekciója agresszív diffuzor mellett, hogy a korábban középen lévő ikerkipufogó a mostani változatnál a szélekre került. Egyébként ezt a macsósabb kivitelt ne sajnáljuk a kelleténél jobban, hiszen így már lehetőség van vonóhorog felszerelésre is, ami korábban nem volt lehetséges.

Az utastér már sokkal több minden elárul az autó vérmérsékletéről. Kiváló oldaltartású Recaro ülésekben válhatunk utcai harcossá, ami már koránt sem olyan kalodajellegű, mint a Fiesta ST-ben. További optikai elem az alumínium pedálsor, illetve az ST hímzett váltógomb. Jó hír, hogy megnövelt hangszigetelésnek köszönhetően sokkal csendesebb az autó. Ám az se bánkódjon, akinek az erőteljesebb motorhang a fétise az úgynevezett ESE technológiának köszönhetően az autó sport-és versenypályamódban felerősíti a hanghatásokat, aminek zenitjét a gázról lelépve diszkrét visszadurrogás jelenti. De, ha már hangok, akkor az új ST-ben dolgozik egy gázfröccs-automatika is, ami a visszaváltások közötti fordulatszám megtartásban segít. Ez  technológiai egy új elem az autóban.

Az új ST-ben az eddig legerősebb motor dolgozik. A 2.3 literes EcoBoost erőforrás 280 lóerős, 420 Nm nyomatékot abszolvál és 5,7 másodperc kell neki a százas sprintez. Az átdogozott motorban többek között az eredetileg a Ford GT és a Ford F-150 Raptor kifejlesztett turbólyuk kiküszöbölő technológia dolgozik, aminek lényege, hogy fenntartja a turbinakerék fordulatszámát. Továbbá szintén új rendszerben, azaz elektromos müködtetésű szelep is, ami a korábbiaknál pontosabban szabályozza a töltőnyomást. Az erőforráshoz hatsebességes manuális, és hétsebességes automataváltó csatlakozhat, mely utóbbi később egészíti ki a konfigurációs palettát. A hatsebességes kapcsolómű eltér az alapverziótól, rövidebben és gyorsabban kapcsolható.

Ahogy az új ST-n semmi sem az, aminek látszik, így a futóművek sem sztenderdek. Ezt az egységet is alaposan átdolgozták. Az intelligens lengéscsillapítói elöl 20, hátul 13 százalékkal feszesebbek. Az úgynevezett társított CCD technológiának köszönhetően kétezred másodpercenként vizsgálja a fék, a karosszéria és a kormányzás adatai, és ehhez igazítja a lengéscsillapítást. Újdonság a korábbi ST-től eltérően, hogy itt már nem szoftveres irányítású a „differenciálzár”, ami a fékekkel "operál", hanem elektrohidraulikus a rendszer, ahol tengelykapcsolók zárják össze a két oldalt.

Ami az éles bevetést illeti mondhatni csínján kellett bánni az oroszlán bajuszának húzogatásával. Mivel a teljesítmény és menetdinamika kipróbálása nem terjedt ki a ring teljes aszfaltcsíkjára, hanem csak kanyarkombinációk tesztelésére korlátozódott. Így mélyreható élményekről nem lehet beszámolni legfeljebb csak impressziókat kaphattunk, jó lehet a mellékvesék ezen a rapid randin is be tudtak indulni. Az új ST futóműve kellő mértékben hozza a sportos karter és jól kontrollálható. A kormányműve "nehezebb", kissé feszesebb és pontosabb, mint az alapmodellekben.

A nagyobb féktárcsák nem csak jobb hatásfokkal működnek, hanem a hivatalos passzus szerint négyszer többet bírnak, mint az előzőgenerációs társaik. Továbbá elektronikus rásegítéssel működik, ami képes érzékelni a „fáradást” és ennek hatására kiküszöböli az ilyenkor tapasztalható nyúlós érzést is.

Az új Ford Focus ST 9,9 millió forintról indul, de egy-két kihagyhatatlan opciós csomag megvásárlásával az ár gyorsan feltornászható 12-13 millió forint magasságába.

A nap másik szereplője az ST gázolajos változata volt, amiről most némileg értehető módon kevesebb szó esett, mivel a rivalda inkább a benzinmotoros verzióra irányult. Bár nem az aszfaltszaggatásra tervezték a 2.0 literes EcoBlue motor a Ford legerősebb dízele a maga 190 lóerejével és 400 Nm-es forgatónyomatékával. A gyorsulása 0-100 Km/órára 7,6 másodperc.  Hamarosan ezt a verziót is részletesen kibontjuk.

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.12.12
Több baleset is történt az M6-os autópálya 66-os kilométerszelvényénél. ..
2019.12.11
Az első generációhoz hasonlítva majdnem megduplázódott a megújult e-up! akkumulátor kapacitása,....
2019.12.11
A nagy médiafelhajtások közepette minap bemutatott Ford Mustang Mach-E csupán az amerikai autómulti....
2019.12.11
A 90-es évek gyermekeinek mindennapjait tették boldoggá, és most úgy tűnik, készen állnak arra,....
2019.12.11
Santiago Cornejo Argentínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.12.11
A következő esztendőtől érvényes, de már idén decembertől megvásárolható éves e-matricák iránti....
2019.12.11
Egymilliónál is több új terepjárót és városi terepjárót (SUV) állítottak forgalomba az év eleje óta....
2019.12.11
A Herczig Norbert, Ferencz Ramón egység 2020-ban is teljes szezont teljesít majd a rali Európa-....
2019.12.11
Jelentős mérföldkőhöz ért az Útinform: idén ünnepli fennállásának 45. évét a Magyar Közút Nonprofit....
2019.12.11
Sok motoros a műszerfalhoz rögzíti okostelefonját, hogy használni tudja a navigációs....