Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum
Gépkocsi-javító műhely Galiciában az első világháborúban – Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Témagyűjtemény / Vértes Vilmos István gyűjteménye
„Ismét komoly lépést tettünk a magyar közlekedéstörténet értékes képi anyagainak közzétételében a Fortepannal közösen. Az előző évben már bemutatott projektünk folytatásaként a kutatók és érdeklődők számára egyaránt felbecsülhetetlen értékű fotódokumentáció vált most ismét bárki számára szabadon hozzáférhetővé. A Fortepan és a megújuló Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Archívumának szakemberei szoros szakmai együttműködésének és közös munkájának eredményét publikálhattuk ezúttal is” – nyilatkozta Vitézy Dávid, az Intézmény főigazgatója.
A Múzeum gyűjteményének darabjaiból készült válogatás felöleli a repülés, a hajózás, a közúti közlekedés vagy épp a kötöttpályás közlekedés – így a vasút, a villamos és a HÉV – történetét. A fényképek keletkezésének ideje is igen változatos, a Múzeum Archívumának munkatársai a történelmi spektrum egy széles szeletéből válogattak; a jórészt amatőr fotósok által készített képek jellemzően a második világháború előttről származnak. A fényképgyűjtemény összeállítása során külön hangsúlyt fektettek a kényes üveglemezek feldolgozására. A cél elsősorban az volt, hogy bemutassák a múzeum archívumának értékes darabjait.
A képek származási helye is meglehetősen sokféle. A tavaly júliusban publikált képek az Óbudai és a Ganz hajógyárak Közlekedési Múzeumhoz került anyagát dolgozták fel, míg a jelenlegi munka az intézményi és egyedi, személyes hagyatékok áttekintésére koncentrál. Az egyedi felajánlások közül kiemelkedik a repülés történetét feldolgozó képgyűjtemény, hiszen most az Asbóth örökség fotóanyagának jelentős része elérhetővé vált. Emellett számos kép érkezett a korai magyar repülés történetébe bepillantást engedő repülőgép- és repülőgépmotor-tervező Kolbányi Géza, vagy épp Czapáry Jenő hagyatékából, mely az Endresz György–Magyar Sándor féle első magyar óceánátrepülést dolgozza fel.
„A Múzeum Archívumának munkatársainak köszönhetően a képek digitalizálása és beazonosítása is megtörtént, így a magyar közlekedéstörténet elfeledett vagy ismeretlen fotói váltak hozzáférhetővé oldalunkon – itt az ideje újra felfedezni őket!” – buzdít Tamási Miklós, a Fortepan képarchívum alapítója.
A most publikált közel 1100 képet az alábbi Fortepan linken érhetik el a „Friss” menüpontban: