Autós Nagykoalíció
Köszöntőjében Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke ajánlotta a hallgatóság figyelmébe a Katasztrófavédelem okostelefonokra letölthető VÉSZ programját, amely percről-percre friss hírekkel szolgál az autósoknak.
-Potyognak az autók az árokba, a fizikai törvényeit nem lehet legyőzni, a célunk pedig változatlan, aki reggel elindul, este épségben haza is érjen – fogalmazott Knezsik István.
Elsőként Urbán Péter Mitől téli a téli abroncs? címmel tartott előadást.
Urbán Péter előadása
-Tarlós István hozott egy szabályt, a taxiknak november 1-től téli gumival kell közlekedniük? De miért csak a taxiknak? Nem volt szabályozva, mi a téli abroncs? Nincs az EU-ban sem egységes szabályozás – jelentette ki Urbán Péter, aki elmondta azt is, az USA-ban a téli gumit hegycsúccsal, hópehellyel a közepén jelölik. EU-ban 2015-től vérható szabályozás nálunk viszont már bekerült, s ebben az értelemben megelőztük az EU-t.
- Az új magyar jogszabály a nyáritól eltérően 4 mm minimális mintamélységet határoz meg a téli gumiabroncsok részére (átmérőtől függetlenül). Ez összhangban van a tervezett EU-s jogszabály előirásaival.
A négy évszakos abroncsokról elmondta: A 4 évszakosnak hívott abroncsok, bár a megfelelő jelölésekkel rendelkeznek, a jogszabály szerint és technikai értelemben nem téli abroncsok. Ezeket a termékeket a gyártók általában csak az enyhébb éghajlatú (minimum hőmérséklet csak ritkán esik -2 C° alá) piacokra készítették, de a gazdasági válság következtében mindenütt elterjedtek. A 4 évszakos abroncsoknak csak a mintázata téli, anyagkeverékük viszont általában kissé modósított nyári keverék, így hideg időben nem képesek ugyan azt a teljesítményt nyújtani mint az igazi téli társaik. Használatukat a gyártók egységesen csak azoknak ajánlják akiknek az autó használata nem napi szükséglet.
A téli gumi nem a gumigyártók biznisze, hanem biztonsági kellék – fogalmazott Urbán Pégter, aki szerint a német példa lehetne nálunk is a követendő út. A téli gumi nem kötelező, de a rendőr megmondhatja, bizonyos útszakaszon csak az mehet, akinek van téli gumija, a biztosító pedig úgy dönthet, mivel nem volt téli gumi, ez a kár az autós kára.
Dr. Varga Vilmos
Másodikként dr. Varga Vilmos c. egyetemi docens a Dízel részecske szűrés (DPF) szükségszerűsége és technikája címmel tartott előadást.
-A dízelmotor kipufogógázban lévő valamennyi szilárd rész (por, korom, fémkopadék stb.) tömegének jellemzésére összefoglalóan a részecskék (angolul: particulate matter, PM) elnevezést használják Rendeletekben a "szennyező részecske" kifejezés minden olyan anyagot jelent, amelyet – kompresszió gyújtású motor kipufogógázából tiszta levegővel való hígítás után – 325 K (52 °C)-hőfoknál nem nagyobb hőmérséklethez előírt jellemzőjű szűrő gyűjt össze – hallhattuk a laikusok számára is érthető definíciót az előadótól.
A koromképződésről elmondta: A korom-képződés három fő oka: Hideg, folyékony és előkészítetlen hajtóanyag (gázolaj) befecskendezése a lángfrontba. Oxigén hiány és helyi kedvezőtlen keverékképzési feltételek. Hirtelen nyomás-, vagy hőmérséklet csökkenése az égéstérben.
A DPF regenerálásáról és tisztításásáról megtudtuk: Regenerálásnak nevezik a részecskeszűrőből a korom eltávolítását kiszerelés nélkül. A regenerálás jelenleg a koromtartalom elégetésére korlátozódik. Tisztításnak nevezik a hosszabb idő után összegyűlt, nem égethető részecskék eltávolítását. A tisztítás elvégezhető a szőrőbetéten ellenáramú levegő, vagy mosófolyadék átáramoltatásával.
Mi lesz az Euro 6 és Euro VI után? – tette fel a kérdést az előadó, majd választ is adott: 2016-ban új szabályozás lesz! Új mérési módszerek, új határértékek. DPF-nél a részecske tömeg mérése helyett a részecske számának előírása, típusvizsgálatnál. 2017-től az Otto-motorokhoz is alkalmazni kell a részecskeszűrést.
Harmadikként Sebestyén Ádám, a Reál Garant Versicherung AG területi vezetője „A gépjármű garanciabiztosítás Magyarországon, NE VÁSÁROLJ HASZNÁLTAUTÓT GARANCIA NÉLKÜL címmel tartott előadást. A cégről elmondta: A Zurich biztosítót 1872-ben alapították. Székhelye Svájcban, Zürichben található. A vállalat világszerte több, mint 60.000 munkatársat foglalkoztat. A Fortune‘s Global 100 vállalatainak több mint felének a Zurich kínál biztosítási megoldásokat. A vállalat a világ 170 országában nyújt kockázati megoldásokat.
Sebestyén Ádám
Az előadó kifejtette a jótállás, garancia, illetve a szavatosság kérdéskörét: - A jótállás azt jelenti, hogy a kereskedő, gyártó garantálja, hogy bizonyos időtartamon belül a termék kifogástalanul fog működni, és ez alól a felelősség alól csak akkor mentesül, ha bizonyítani tudja, hogy a vevő rendeltetésellenesen használta a terméket. Szavatossággal az eladó azért vállal felelősséget, hogy az eladáskor hibátlan terméket adott át a vevőnek, tehát nincs olyan rejtett hibája, amely csak később fog kiderülni. Szavatosság keretében nem a kereskedőnek, hanem a vevőnek kell bizonyítania, hogy ő vétlen a meghibásodásban, az már eladáskor benne volt az áruban, de az átadáskor, a szerződés teljesítésekor még nem lehetett észlelni azt.
Testreszabott szolgáltatásokat kínálunk a gépjármű importőrök és márkakereskedések részére – fogalmazott Sebestyén Ádám . - Az érintettek mindegyike érdekelt a garancia hosszabbításában. Az ügyfelek, importőrök, kereskedések igényeihez igazodunk.
Varga Róbert
Végezetül Varga Róbert, a a Premium Relations Kft. ügyvezető igazgatójaTóbiás és Balambér kalandjai avagy közlekedésbiztonsági prevenció a gyakorlatban címmel, honlaponkon is olvasható történetet elevenítette fel az ötlet megszületésétől a kivitelezésig. Tóbiás és Balambér hangoskönyv 3-7 évesek számára, amelyről részletesen itt olvashat.
Az előadásokról tévéfelvétel készült, amelyek elérhetőségi lehetőségeiről tájékoztatjuk olvasóinkat.