járműtörténelem

Ford promóció egykor

2017.10.04.

A Ford hazai történetének egyik érdekes szelete az 1926-ban egész Magyarországot bejáró reklámkaraván volt. Az akciót tíz évvel később megismételték...

Közhelyszerűen hangzik, hogy 90 évvel ezelőtt se tévé, se internet nem volt. A Ford, amely szerette volna, ha az emberek megismerik a Fordson traktor sokoldalúságát és szántási képességeit. Ennek egyetlen módja az volt, ha a gazdákhoz odaviszik a traktort. Elsősorban ezt a célt szolgálta a Ford-karaván, amelyben számos Ford Model T mellett két Fordson és 2 db reklám teherautó is helyet kapott.

Korabeli reklám. Forrás: Arcanum Digitális Tudománytár

A menetetet a Ford dél-európai központjából, Triesztből indították el. Az összes Ford márkakereskedő levelet kapott, hogy értesítsék a tulajdonosokat a karaván útvonaláról, s biztosítsanak lehetőséget arra, hogy csatlakozhassanak a menethez: „Így előreláthatólag a karaván megjelenése minden egyes városban hatalmas látványosság lesz. Minden városban részt fognak venni a felvonuláson a meghívott hivatalos nobilitások és ezeknek jelenlétében bemutatót rendeznek a gyártmányok munkájából. Így például próbaszántáskat fognak rendezni és a gazdaközönséget ingyenes mozielődadással fogják szórakoztatni”.

A rendezvény óriási médianyilvánosságot kapott. A budapesti és a vidéki napilapok színes riportokat közöltek.

A Pesti Hírlap tudósítása. Forrás: Arcanum Digitális Tudománytár

A Győr Hírlapban a következő tudósítást lehetett olvasni: „... A karaván ezer meg ezer ember érdeklődése mellett vonult végig a Kossuth Lajos utcán, a Baross úton és a Vilmos császár úton a gabonavásártérre. Itt nyílegyenes glédába állították a sok gépet a rendezők...

Délután a karaván útra kelt Hecse-pusztára, ahol a Fordson traktor szántási bemutatója következett a pannonhalmi főapátság gazdaságában. Győrből és a környékből sokan jelentek meg a bemutatón. Ott volt Fetser Antal megyepüspök, ifj Jankovich-Bésán Endre górf, Nitsmann Jenő gazdasági akadémiai tanár és még többen.

A dombos, nehéz terepen a fürge traktor bámulatos könnyedséggel mozgott. A két hatalmas kés könnyedén szántotta a földet. A Fordson traktor napi munkateljesítménye 22 cm mély szántáskor erősen kötött nehéz talajban hat magyar hold... De a szántáson kívül használható tárcsázásra, vontatásra, fuvarozása, amikor 60-80 mázsa terhet is elvontat, aztán cséplőgép hajtására, vetőgép vontatására, fűrész hajtására. Nem is lehet felsorolni, mi mindent tud ez a modern masina”.

A karaván Győrött. Forrás: National Archives

A Miskolci Napló hasonló húrókat pengetett: „A délutáni Fordson traktor bemutatók eldöntötték a magyar mezőgazdaság elkövetkező irányát. A traktorok kivonultak Szirma községbe Klin Sándor földbirtokára, és ott öt Fordson traktort állítottak munkába. Az egyik szántott, a másik kaszált, a harmadik vetett, negyedik tárcsázott, az ötödik fűrészelt. Majd bemutatták a vontatást, a kultivátorozást, s a Fordson traktorok csodálatos sokféle alkalmazhatóságát. Az összesereglett gazdasereg elámult, mikor látta, milyen könnyedséggel és szaporán hasítja a Fordson traktorhoz kapcsolt eke a föld testét, mily rendszeresen pereg a mag a gépekből és percek alatt mint művelődik meg a föld, amihez eddig napok keserves munkája kellett. A Fordson traktor a jövő”.

Valahol vidéken. Forrás: National Archives

Az 1936-os első karavánt még több hasonló követte. Az 1920-as évek végén a Ford Model A, majd a harmincas évek második felében a különböző teherautók kapták a főszerepet. Az 1930-as évek végén hazánkba látogató menetről nemrég került elő egy szombathelyi fényképsorozat.

Ford autóbusz Szombathelyen, kb 1938-ban. Forrás: Fortepan/Zádori Ferenc

Egy korai Ford Model T – a hűtőrácsra írt 1904-es évszám reklámfogásnak jó volt, de nem fedi az igazságot. Forrás: Fortepan/Zádori Ferenc

A Ford karaván Szombathelyen, kb 1938-ban. Forrás: Fortepan/Zádori Ferenc

A Ford Motor Rt 1938-as megalapításával új fejezet vette kezdetét a márka hazai történetében.

A cikk a Magyarok Ford-országban Ford Magyarországon kiadvány anyagainak felhasználásával készült. Köszönjük a Fortepan csapat és Zádori Ferenc segítségét.

Négyesi Pál

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.12.10
Frankfurtban a nemzetközi repülőtéren totális káosz alakult ki a hó miatt vasárnap délután és este....
2017.12.10
Igazi sikersztori Németh János karrierje: tizenöt évvel ezelőtt, egyetemistaként kopogtatott be a....
2017.12.10
A feldíszített környezetkímélő és akadálymentes Solaris–Škoda trolibusz különleges megjelenéssel és....
2017.12.10
A japán prémiumgyártó bemutatta az LX terepjáró három helyett két üléssoros kiadását, ami óriási....
2017.12.10
Az ingyen letölthető alkalmazás az autósok elől elrejtett, kihasználatlan parkolóhelyeket teszi....
2017.12.10
E heti rajzunk készítője Gaál Tibor T-boy, rajzának címe: Párizsi Lotrec Car ..
2017.12.10
Budi Hari Pujiono Indonéziából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.12.10
Egy hazai telematikai vállalat által regisztrált járműadatokból azonban kiderül, hogy a rossz idő....
2017.12.10
Németországban felmérést végeztek a városi lakosság körében a dízelmotorok betiltásáról, aminek....
2017.12.10
A Hyundai Holding Kft. idén decemberben egy 680 ezer forintos BCM készülékkel lepte meg a Bókay....