járműtörténelem

Ford promóció egykor

2017.10.04.

A Ford hazai történetének egyik érdekes szelete az 1926-ban egész Magyarországot bejáró reklámkaraván volt. Az akciót tíz évvel később megismételték...

Közhelyszerűen hangzik, hogy 90 évvel ezelőtt se tévé, se internet nem volt. A Ford, amely szerette volna, ha az emberek megismerik a Fordson traktor sokoldalúságát és szántási képességeit. Ennek egyetlen módja az volt, ha a gazdákhoz odaviszik a traktort. Elsősorban ezt a célt szolgálta a Ford-karaván, amelyben számos Ford Model T mellett két Fordson és 2 db reklám teherautó is helyet kapott.

Korabeli reklám. Forrás: Arcanum Digitális Tudománytár

A menetetet a Ford dél-európai központjából, Triesztből indították el. Az összes Ford márkakereskedő levelet kapott, hogy értesítsék a tulajdonosokat a karaván útvonaláról, s biztosítsanak lehetőséget arra, hogy csatlakozhassanak a menethez: „Így előreláthatólag a karaván megjelenése minden egyes városban hatalmas látványosság lesz. Minden városban részt fognak venni a felvonuláson a meghívott hivatalos nobilitások és ezeknek jelenlétében bemutatót rendeznek a gyártmányok munkájából. Így például próbaszántáskat fognak rendezni és a gazdaközönséget ingyenes mozielődadással fogják szórakoztatni”.

A rendezvény óriási médianyilvánosságot kapott. A budapesti és a vidéki napilapok színes riportokat közöltek.

A Pesti Hírlap tudósítása. Forrás: Arcanum Digitális Tudománytár

A Győr Hírlapban a következő tudósítást lehetett olvasni: „... A karaván ezer meg ezer ember érdeklődése mellett vonult végig a Kossuth Lajos utcán, a Baross úton és a Vilmos császár úton a gabonavásártérre. Itt nyílegyenes glédába állították a sok gépet a rendezők...

Délután a karaván útra kelt Hecse-pusztára, ahol a Fordson traktor szántási bemutatója következett a pannonhalmi főapátság gazdaságában. Győrből és a környékből sokan jelentek meg a bemutatón. Ott volt Fetser Antal megyepüspök, ifj Jankovich-Bésán Endre górf, Nitsmann Jenő gazdasági akadémiai tanár és még többen.

A dombos, nehéz terepen a fürge traktor bámulatos könnyedséggel mozgott. A két hatalmas kés könnyedén szántotta a földet. A Fordson traktor napi munkateljesítménye 22 cm mély szántáskor erősen kötött nehéz talajban hat magyar hold... De a szántáson kívül használható tárcsázásra, vontatásra, fuvarozása, amikor 60-80 mázsa terhet is elvontat, aztán cséplőgép hajtására, vetőgép vontatására, fűrész hajtására. Nem is lehet felsorolni, mi mindent tud ez a modern masina”.

A karaván Győrött. Forrás: National Archives

A Miskolci Napló hasonló húrókat pengetett: „A délutáni Fordson traktor bemutatók eldöntötték a magyar mezőgazdaság elkövetkező irányát. A traktorok kivonultak Szirma községbe Klin Sándor földbirtokára, és ott öt Fordson traktort állítottak munkába. Az egyik szántott, a másik kaszált, a harmadik vetett, negyedik tárcsázott, az ötödik fűrészelt. Majd bemutatták a vontatást, a kultivátorozást, s a Fordson traktorok csodálatos sokféle alkalmazhatóságát. Az összesereglett gazdasereg elámult, mikor látta, milyen könnyedséggel és szaporán hasítja a Fordson traktorhoz kapcsolt eke a föld testét, mily rendszeresen pereg a mag a gépekből és percek alatt mint művelődik meg a föld, amihez eddig napok keserves munkája kellett. A Fordson traktor a jövő”.

Valahol vidéken. Forrás: National Archives

Az 1936-os első karavánt még több hasonló követte. Az 1920-as évek végén a Ford Model A, majd a harmincas évek második felében a különböző teherautók kapták a főszerepet. Az 1930-as évek végén hazánkba látogató menetről nemrég került elő egy szombathelyi fényképsorozat.

Ford autóbusz Szombathelyen, kb 1938-ban. Forrás: Fortepan/Zádori Ferenc

Egy korai Ford Model T – a hűtőrácsra írt 1904-es évszám reklámfogásnak jó volt, de nem fedi az igazságot. Forrás: Fortepan/Zádori Ferenc

A Ford karaván Szombathelyen, kb 1938-ban. Forrás: Fortepan/Zádori Ferenc

A Ford Motor Rt 1938-as megalapításával új fejezet vette kezdetét a márka hazai történetében.

A cikk a Magyarok Ford-országban Ford Magyarországon kiadvány anyagainak felhasználásával készült. Köszönjük a Fortepan csapat és Zádori Ferenc segítségét.

Négyesi Pál

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.06.21
Az új BMW 8-as Coupé világpremierje vadonatúj fejezettel bővíti a bajor prémiummárka szenzációs....
2018.06.21
15.000 európai autós megkérdezésével és vezetési tapasztalatai alapján fejleszetette ki új....
2018.06.21
Jó tanácsokat nyújt a Scania alkalmazásalapú járművezető-képzése a városi áruelosztásban dolgozó....
2018.06.21
Június 15-én hivatalosan is véget ért a tanítás, így beköszöntött az iskolaszünet. A Gfk Hungária....
2018.06.20
A Ford Motor Company és a Volkswagen AG ma bejelentették, hogy szándéknyilatkozatot írtak alá és....
2018.06.20
Van valami ebben a Volkswagenben, ami a többitől idegen. Visszafogott, de divatos forma, takarékos....
2018.06.20
- A német Porsche sportkocsi gyártó vállalat 10 százalékos részesedést vásárolt az elektromos autók....
2018.06.20
Taycan névre keresztelték a Porsche első teljesen elektromos – eddig Mission E concept néven....
2018.06.20
Valery Momot Ukrajnából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.06.20
A svájci Emil Frey Lexus Racing csapata az RC F GT3 -as versenygépekkel a Paul Ricardon szerzett....