Ranger

Ford Ranger Raptor – Magyarországi sajtóbemutató

2019.09.16.

Minden, amit tudni akartál a Ranger csúcskiviteléről

Szeptember 12-én, a dunakeszi homokbányában tartotta a hazai Ford importőr a Ranger Raptor verziójának magyarországi sajtóbemutatóját. A rengeteg újdonság mellett a sajtó munkatársai két épített technikai pályán tesztelhették a pick-up-ok tereptudását.

Új motor a Raptorban

A Ranger Wildtrack verziójának soros, öthengeres, 3.2 literes dízel erőforrását a Raptor kivitelben az új, Panther motorcsalád 2.0 literes, négyhengeres biturbó motorjára cserélték. Az új motorban tehát két turbófeltöltő dolgozik, egy az alacsonyabb és egy a magasabb fordulatszámtartományokban biztosítja a nyomatékot, amelynek maximuma egyébként 500 Nm.

A tesztflotta: nem sokáig maradtak ilyen tiszták

Már ezzel az adattal meghaladták a korábbi 3.2-es aggregát jellemzőit, de teljesítményben is sikerült továbblépni, hiszen a 2.0 EcoBlue Bi-Turbo 213 lóerőre is képes. A Ranger család facelift modelljeibe is ez a motor és váltó érkezik. De milyen váltó?

Új váltó Raptorban

A Ford Pick-Upokban most debütál az Amerikában kifejlesztett 10 fokozatú, hagyományos, bolygóműves váltómű. Ez a váltó egyrészt gazdaságosabb üzemeltetést biztosít, másrészt az 1:4,696-tól egészen az 1:0,636-os áttételek között minden körülmények között van megfelelő nyomatékot biztosító fokozat. Egyébként a 1:1 áttételt a 7. fokozat biztosítja.

Ha ez még nem lenne elég, akkor a 2,72:1-hez áttételű „felező”-vel is próbálkozhatunk, amit az összkerékhajtás mellé lehet bekapcsolni.

Apropó összkerék

A manuálisan, a vezető által kapcsolható összkerékhajtás elektronikusan vezérelt osztóművel párosul, természetesen a 4x4 hajtás menet közben is kapcsolható.

Terepre érve az összkerékhajtás a Terrain Management System névre hallgató rendszerrel összesen hat üzemmódban működtethető, ahol a normál terepmód mellett megtalálható a sport, a murva-hó, a sár-homok, a szikla és egy izgalmas „Baja” (ejtsd: „baha”) mód is.

A SCORE Baja egy legendás sivatagi off-road verseny, erről kapta nevét a laza talajon használni ajánlott meghajtás mód. Ilyenkor a Raptor az ESP működésén lazít, az autót enyhén hagyja megcsúszni, áthangolja a fékrendszer működését is, tehát a nagy sebességű terepezésre optimalizál.

A futómű

A korábbi (hátsó) laprugókat FOX által kifejezetten a Raptor számára fejlesztett tekercsrugókra cserélték. Ehhez meg kellett változtatni az alváz felépítését, minden futómű felfüggesztési ponton erősítést kapott a szerkezet.

Elöl könnyűfém lengőkarok kerültek a futóműbe, amelyek erősített sportrugókkal működnek együtt.

A korábbi Ranger kivitelekhez képest a Raptor 15 centiméterrel nagyobb rugóutakkal gazdálkodhatunk, a hasmagasság pedig 51 mm-el nőtt.

Itt éppen én vezetek, azt hiszem, az arckifejezésem mindent elárul!

A lengéscsillapítókra a középső helyzetben lágyabb működés jellemző, terepre érve, nagyobb lengéseknél azonban sokkal erősebb csillapítást biztosít. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy a Raptor közúton és off-road használatban egyaránt komfortos autózást képes biztosítani.

A gumiabroncsokról érdemes szót ejteni. A BF Goodrich kifejezetten a Ranger Raptoron tesztelte a szériafelszereltség részét képező gumiabroncsait. A közúti és terepviszonyok között is használható, négyévszakos gumik szélesebbek mint a korábbi Ranger kiviteleken. A 285/70R17 All-Terrain abroncsok természtesen könnyűfém keréktárcsákra vannak szerelve.

Néhány adat a Raptorról

A terepszög elöl 32,5 hátul (vonóhorog nélkül) 27 fok. Gázlómélysége 850 mm. A plató az oldalfal magasságáig pakolva több mint 1 köbméteres, teherbírása 620 kg. A Raptor önmagában is 2,5 tonna, fékezett vontatmányt 2.500 kg-ig húzhatunk.

Vegyes fogyasztását 8,9 literre mérték 100 km-en, persze terepen kínozva nem erre kell számítanunk. 80 literes gázolajtartályával így tisztességes a hatótávolsága.

A felszereltség részét képezi a Raptornál a sportülés és az oldasó fellépő is – ami a magasított kivitel miatt nagyon jó szolgálatot tesz. A plató hátfal zárását (emelését) torziós rugó segíti, így a korábbi erőkifejtés egyharmada is elegendő a működtetéshez. Új a kormánykerék is, amelyben felül piros betét jelzi a kormány középállását, ezzel is hangsúlyozva a jármű sportautó jellegét.

Az ára 16 millió forint körül alakul, a jármű kistehergépjárműként is forgalomba állítható.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....