T-modell

Ford T-modell találkozó Makón – Galamb Józsefre emlékeztek

2018.06.01.

Immár a negyedik Ford T-Modell Nemzetközi Veteránjármű Találkozót rendezték meg a pünkösdi hétvégén Makón, a város ezzel tisztelgett Galamb József feltaláló és tervező munkássága előtt.

Galamb József, a világhírű makói mérnök munkája, és az általa létrehozott ipartörténeti jelentőségű automobil, a T-Modell előtt is tisztelegtek a pünkösdi hosszú hétvégén az autózás szerelmesei a Maros partján. Az eseménysorozat már pénteken megkezdődött és a Ford jóvoltából a sajtódélelőttön a szakújságírók zavartalanul fotózhatták a sportcsarnokban kiállított veterán autókat – köztük a T-Modelleket –, még a hivatalos megnyitó előtt.

A tárlatvezetők között Györke Orsolya, a nap háziasszonya - a képre kattintva galéria nyílik.

Mi több, szakszerű „tárlatvezetést” is kaptunk, egyenesen a makói múzeum igazgatójától Halmágyi Páltól, illetve a veteránklub elnökétől, Szilágyi Lászlótól. Utóbbitól megtudtuk, 11 évesek, 39 tagjuk és 200 járművük van, köztük működőképes Ford T-Modellek is. A közeli jövőben szeretnének egy Fordson traktort is, a Galamb-család egykor ezeket forgalmazta Makón.

Színes történetet is hallottunk Galamb József és a Horthy Miklós kapcsolatáról, ami úgy kezdődött, hogy a még ifjú mérnök egykor Horthy hajóján szolgált. Sok év után találkoztak újra, így került a Horthy fiú 8 hónapos gyakorlatra Amerikába a Fordhoz, Galamb József segített a nem mindennapi tanulmányútban. Ez a kapcsolat a szocializmus évtizedei alatt nem igazán segítette a T-Modell konstruktőrének hazai elismertségét.

Galamb József világhírű gépészmérnök konstruktőr (Ford-T modell) és feltaláló (bolygómű) 1881. február 3-án, Makón látta meg a napvilágot, a lelkes lokálpatrióta nevét, és emlékét a városban múzeumi kiállítás, iskola is őrzi. Munkáját dicséri az 1908 októberében a Ford Motor Company szerelőcsarnokból első alkalommal kigördült Ford T-modell. Ez volt a világ első népautója, melyből évtizedek alatt több mint 15 millió „Bádog Böske” készült - akkor így becézték a szalagszerű gyártással készült gépkocsit.

Nagy márkák, ha találkoznak.

Ez az autó valósította meg Henry Ford álmát, miszerint „Szeretném kerekekre tenni Amerikát”. A T-Modell koncepcióját, melyben egy olcsó, megbízható, járt és járatlan úton is vezethető, könnyen javítható automobil képét festette le Henry Ford egy lelkes magyar tervezőcsapat valósította meg 1907-ben. Galamb József a szintén magyar Farkas Jenővel, Kaltenberger Gyulával, és Balogh Károllyal együtt alkotta meg a híres Ford T-modell alkatrészeinek tervét.

110 évvel ezelőtt gördült le a szalagról az első prototípus, mely megváltoztatta Amerika, és majd a világ hétköznapjait. A kocsi Otto-rendszerű négyhengeres motorjának legnagyobb teljesítménye 15 kW, legnagyobb sebessége 65 km/h volt. A Galamb tervezte bolygóműrendszerű sebességváltó működtetése két lábpedállal, szalagfékekkel és több lemezes tengelykapcsolóval történt.

Rend a lelke mindennek...

A korábbi tolókerekes váltó helyett alkalmazott Galamb által feltalált új külső fogazású bolygóműves sebességváltó kiküszöbölte a korábbi pontatlan gyártástechnológia miatt gyorsan kopó fogaskerekek miatti gyakori meghibásodásokat. A külső fogazású bolygóművet lényegesen könnyebb és olcsóbb volt gyártani, mint elődjeit, ami nagyban hozzájárult, hogy ez a modell olyan hamar meghódította a világot. Különlegessége például az volt, hogy az előremenet és hátramenet pedált egymás után lehetett működtetni, amivel az autót ki lehetett hintáztatni a legmélyebb kátyúkból is.

1913-ban Galamb vezetésével a Ford gyár áttért a mozgó összeszerelő szalagon történő sorozatgyártásra. E forradalmi újításnak köszönhetően a T-modell a világ első népautója lett. Húsz évig gyártották, még 2000-ben is 100 ezer működőképes darab volt fellelhető a világon, ebből 3 működőképes Touring modell 1917-ből, 1919-ből és 1921-ből az MVKSE jóvoltából Makó városában található .

T-Modellek sorakoznak.

1915-től Farkas Jenővel elkészítette a Fordson-traktor, az első sorozatgyártású mezőgazdasági jármű terveit. 1921-ben Galamb József Makóra küldött hat darab Fordson traktort a családi vállalkozás megindítására. Makón testvérei nem csak dolgoztak a traktorokkal, hanem egyúttal reklámozták is a Ford-járműveket, és családi céget alapítottak, majd 1922 őszén Makón megnyitották Magyarország első Ford márkakereskedését.

A telephely a Deák Ferenc utca sarkán állt. Az épület homlokzatát, melyen még mindig kivehetőek az eredeti Ford kereskedés feliratai 1916-ból, idén a T-Modell 110. évfordulója előtt tisztelegve felújíttatja a makói városvezetés. – Galamb József az elismerésre méltóan szorgalmas és alázatos mérnöki munka, a kimagasló műszaki teljesítmény példaképe mai is a Fordnál. Ez a nap minden évben tisztelgés munkássága előtt, amely alapvetően hozzájárult az automobil fejlődéséhez, tömegcikké válásához – mondta el Szamosi Viktor a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója.

Emlékbélyeg a nagy tervezőről.

Galamb tervei alapján 1908 és 1914 között a kísérleti mérnöki részlegen készített kis sportkocsik közül kettőt is indítottak a New York – Seattle között, amelyek egyike meg is nyerte a versenyt. Galamb részt vett más Ford gépkocsi-modellek tökéletesítésében, fejlesztésében, teherautókat, pályamunkás kocsikat tervezett, dolgozott prototípusokon, új gyárrészlegek tervezésén és fejlesztésén is.

Az első világháború alatt tervezett sebesültszállító autókat, tengeralattjáró-keresőt és könnyű harckocsit, azt követően pedig karosszériát különböző gépkocsikhoz. Előkészítette a Liberty repülőgépmotor gyártását. Az Amerikai Szabadalmi Hivatalhoz 1920 és 1952 között benyújtott 27 szabadalmi leírása rendre a Ford gépkocsik egyes szerkezeti elemének korszerűsítését szolgálta.

Jelen és a múlt - városnéző útra indul a Ford T-Modell.

1944-ben egy szívrohamból felépülve kérte nyugdíjazását. Négy évtizedes munkássága alatt a Ford cég 300 főt foglalkoztató kisüzemből az USA óriásvállalatainak egyike lett. 1955. december 4-én, 74 éves korában hunyta le örökre szemét az 1999. december 18-án Las Vegasban az „Évszázad autójának” választott T-modell főkonstruktőre.

Két működőképes Ford T-Modellel megkocsikáztatták a Budapestről érkező szakújságírókat, ami mindenkinek nagy élmény volt. A mienk, egy 1921-es évjáratú autó „pöccre” indult, szépen, tempósan gurult és meglepően kényelmes volt a hátsó üléssora. Ez még fa vázzal készült és igazi faküllős kerekeken gurult.

Soros, négyhengeres és pöccre indul - a képre kattintva galéria nyílik.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....