Formula Student

Formula Student, a Forma 1 mérnöki előszobája

2014.03.17.

Az 1980-as években egy új kezdeményezés indult útjára az Egyesült Államokban, amelynek keretében az egyetemek a műszaki hallgatóik számára egy együléses, formula-típusú versenyautó tervező és építő bajnokságot szerveztek. Ez volt a Formula Student, amely pár év alatt nemzetközi versenysorozattá nőtte ki magát, és amit jelenleg a Formula 1 mérnöki előszobájának tekintenek.

Szerző: Kisillés Sándor, BME Formula Racing Team

Az első magyar Formula Student csapat a BME Formula Racing Team (BME FRT) volt, amelyet néhány tehetséges műegyetemi közlekedésmérnök hallgató alapított 2007-ben. Az egyértelmű indok mellett, hogy hazánk is képviselve legyen a nemzetközi versenyeken, az is motiválta az egyetemistákat, hogy az elméleti szaktudásuk mellé gyakorlati tapasztalatot szerezzenek. Az autó tervezésén és megépítésén kívül az összes erőforrás biztosítása is a csapattagok feladata, amit az anyagi, eszközbeli és gyártási támogatást nyújtó szponzorok segítségével oldanak meg. Mindezért a műszaki ismeretek bővítése mellett a menedzseri feladatokban is jártasabbak lesznek a résztvevő hallgatók, miközben személyes kapcsolatot alakítanak ki az autóiparral.

A kezdetben mindössze 18 tagú BME FRT egy benzines autóval, Justinnal - ami a nevét onnan kapta, hogy Just In Time készült el három hét alatt - állt rajthoz a 2008-as idényben. A Hockenheimringen megrendezett német versenyen második helyezést értek el az újonc csapatok között, pár héttel később pedig az olasz versenyen vettek részt, ahol az FRC-001 néhány Ferrari mérnök elismerését is kivívta. Erőteljesre sikerült tehát a bemutatkozás, ami elég magasra tette a lécet a későbbi elvárásokat illetően.

A következő idényben már több mint ötvenen vettek részt a csapat munkájában, amelynek eredményeképp megszületett a második benzines versenyautó, az FRC-002, ami a csapat logója után a Cube nevet kapta. Ez mintegy 50 kilogrammal könnyebb, és a műszaki megoldások terén is kifinomultabb lett elődjénél, azonban a rendelkezésre álló szűkös idő miatt a viselkedését nem sikerült tökéletesen kiismerni a futamok előtt.   A valamelyest gyengébb versenyszereplés azonban nem vetette vissza a csapatot, sőt, ha lehetséges, még lelkesebben vágtak neki a 2010-es szezonnak.

A BME FRT történetének egyik fontos mérföldkövét képviseli a harmadik versenyautó, amelyre gyakran csak DiVA-ként hivatkoznak. Az FRC-003 nem csak esztétikusabb lett, hanem műszaki felépítésében is komoly változások történtek: teljesen új struktúrájú futómű került bele, a váltót a kormány mögé helyezték, megújult a kipufogórendszer, a hajtásrendszer és a differenciálmű is, valamint jobb minőségű anyagokkal dolgoztak a csapattagok. Ezek mind jelentős fejlődést eredményeztek a menetdinamika terén, és így a csapat egyértelműen az élmezőny felé vezető útra lépett.

Az előző három év tapasztalatai alapján 2011-re egy 20%-kal könnyebb, mindössze 225 kg-os versenyautót alkottak, amihez az eddigieknél nagyobb, 85 lóerős teljesítmény párosult. Az FRC-004, vagy közismertebb nevén Maula, összes részegysége javult a korábbiakhoz képest, ami meg is mutatkozott a sprintfutamokon. Az Silverstone-ban rendezett angliai versenyeken a legjobbak között szerepelt az Acceleration versenyszámban, míg pár hónappal később a győri versenyhétvége harmadik leggyorsabb nevezőjének bizonyult.  A csapat ugyanebben az évben erőforrásainak egy részét egy elektromos versenyautó építésére fordította, amelynek alapját az FRC-002 adta. Az autó megalkotásában mindössze kilenc ember vett részt, ám így is sikeres lett a projekt, hiszen a torinói futamon elnyerték a legjobb újonc címet.

A Maulában rejlő potenciál miatt 2012-ben a csapat nem kezdett egy teljesen új benzinmotoros autó tervezésébe, hanem a már meglévő koncepció tökéletesítésére, finomítására törekedett. A hosszú tesztelési fázis lehetővé tette, hogy az autó finombeállításai megfelelőek legyenek a különböző versenyszámokra, ezzel biztosítva a sikeres versenyszereplést. Az FRC-005 beváltotta a hozzá fűzött reményeket, és kiemelkedő sikereket ért el mind a németországi, mind pedig a magyar futamokon. Maula előnyös tulajdonságait azonban nem csak a benzinmotoros versenyautónál kamatoztatta a csapat, hiszen azzal párhuzamosan a második elektromos hajtású autó, az FREC-002 fejlesztése is zajlott. Ebben az esetben a cél az előző évi teljesítmény megtartása volt a tömeg minimalizálása mellett, amit a csapattagok minden várakozást felülmúlóan teljesítettek, hiszen 430 kg-ról 257 kg-ra csökkentették a versenyautó tömegét. Az autó vázának és futóművének tervezésekor az FRC-004-et vették alapul, amit egy tisztán elektromos erőátviteli rendszerrel egészítettek ki.

A tavalyi évben a BME Formula Racing Team a fennállásának eddigi legnagyobb mérnöki kihívását teljesítette: megépítette Magyarország első monocoque karbon kompozit vázzal rendelkező versenyautóját, amihez a csapattagok a legkorszerűbb technológiákat alkalmazták. Az FREC-003 - amely a köztudatba Michaela néven került be - tervezése során az egyik fő szempont a teljesítmény és tömeg arányának további javítása volt, így 255 kg-ra jutott 120 kW. A súlycsökkentést elsősorban kompozit alkatrészek használatával érte el a csapat, a hajtást leszámítva az autó 75%-a karbon kompozitból készült. Az FRT eddigi legjobb eredményeit érte el a 2013-as koncepcióval, a csehországi verseny alkalmával harmadik helyen futott be a sprinten, a magyar versenyen összetett második helyezést ért el az elektromos kategóriában, valamint a dobogó legfelső fokára állhatott az energiafelhasználás és a műszaki tervezés versenyszámokban.

Michaela az elődjéhez hasonlóan rengeteg potenciállal rendelkezik még, így a csapat 2014-es koncepciójának középpontjában ismét a továbbfejlesztés és tökéletesítés áll. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne jelennének meg újítások az FREC-004-en: aerodinamikai csomaggal egészítik ki, a súlycsökkentés érdekében további alkatrészek készülnek majd karbon kompozitból, valamint valósidejű telemetriával és intelligens hajtásszabályozással is büszkélkedhet majd.

És hogy mit hoz a jövő? A csapat egyre komolyabb sikereket ért el az elektromos autókkal, és a mezőnyből is sok csapat tér át az alternatív hajtású versenyautók építésére. Ugyanakkor a háttérben folyamatosan zajlik a benzinmotor fejlesztése, így az FRT-nek több opciója is lesz az elkövetkezendő évekre.

Mindenesetre a Műegyetem hallgatói a nyár során a Hockenheimringen és a Győr-Gönyű Kikötőben bizonyíthatják be ismét, hogy a külföldi csapatoknál kisebb költségvetésből dolgozó BME Formula Racing Team ténylegesen a Formula Student élmezőnyébe tartozik.

Archív fotók az elmúlt évi versenyről

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....