Frankfurti Autószalon

Frankfurti képeslapok 1. – Mercedes-Benz

2015.11.16.

A nagy nemzetközi autószalonok és csak azok – kezdve Genfnél, Tokión, Párizson, Los Angelesen, Detroiton, Shanghaion át, Frankfurtig – az autótechnika iránt mélyebben érdeklődők számára jóval többet adnak, mint egyszerűen a gyártók új modelljeinek megszemlélését. Technikájuk jelenét és jövőjét, néha távoli jövőjét is bemutatják, projektjeikbe, vízióikba is betekintést engednek. Ha az autósportban is érdekeltek, felvonultatják a pályák ördögeit.

A szakembereknek van még ettől tovább is! A mai szériatechnika és szériagyártás előtt álló gépjárműszerkezeteket, sőt autókat metszetekkel, animációkkal, működő modellekkel tárják elénk. Így soha nem látjuk a technikát, hiszen a blokkok, házak mindent takarnak, a szervizekben is legfeljebb egységeire bontjuk, de belviláguk „mindörökre” rejtve marad. Szakmai tanároknak, bármelyik oktatási szinten is tanítsanak, ez maga 3D tankönyv. Az itt készíthető fényképekkel, filmekkel lehet az oktatás színvonalát ténylegesen napra késszé tenni. Mi sem bizonyítja jobban, hogy itt élvonalbeli technikát látni, mint az, hogy a legszorgalmasabb fényképezők azok, akiknek a szemük állása igen jellegzetes…

Így tehát ha az autósújságok az új modelleket már bemutatták, és a további szalonok újdonságaira vadásznak, mi ekkor idézzük fel a 2015. évi IAA, a Frankfurti Autószalon „rejtett” műszaki érdekességeit. Sorozatunk első autógyártója a Mercedes-Benz.

Az elsőkénti bemutatást több minden indokolja. A Frankfurti Autószalon területén van a Festhalle, a „Grande Dame”, a város legnagyobb és legrégebbi rendezvénycsarnoka. A 100 éves épület közepén a kupolacsarnok mintegy 40 méter magas, alapterülete közel 6000 négyzetméter. Ha IAA van, hagyományosan ez a Mercedes csarnoka. A főbejáraton a vásár területére érve ez az első csarnok. A Mercedes évről-évre, különböző megoldásokkal többszintesre alakítja a belső teret, így jóval megnagyobbítva annak kiállítási alapterületét.

A bemutató téren, melyet a karzatokról is kiválóan látni, elsősorban a nemzetközi sajtótájékoztatóra parádés műsorral, las-vegasi stílusú showval, revűvel készül. Itt vonultatják fel az új modelleket és hangzik el a legfőbb „hadúr” dr. Dieter Zetsche beszéde, üzenete a világnak.

Így volt ez idén is, az eseményt rögzítő filmek a youtube-on megtalálhatóak.

A Mercedes minden nagy autószalonra egy vagy több autóvíziót alkot és helyezi a figyelem középpontjába. (Frankfurt után, Tokióba már újat vitt!)

Frankfurt különlegessége a „Concept IAA” - Intelligent Aerodynamic Automobile volt. A karosszéria 80 km/h felett automatikusan a „design mode”-ról aerodinamikai módra alakul át. Ekkor számos aerodinamikai elem jelenik meg, jön elő az autón, hogy a légellenállást csökkentse, ezek révén elérve a 0,19-es légellenállási tényezőt. Ilyen a meghosszabbodó karosszéria nyúlvány, a záródó hűtőrács, kinyúló és visszahúzódó terelőlemezek, a keréktárcsa záródása stb. Beceneve jellemzően a digitális transzformer. Most itt a motor szinte másodlagos, de mi lenne más, mint egy hibrid formáció.

Nem 2015. évi újdonság, de minden bizonnyal mindörökké újdonság marad – a kiállításon testközelből megcsodálható volt az AMG Vision Gran Turismo modell. Kompromisszumok nélküli sportkocsi, álomautó jelzők illenek rá. Nekünk annyi marad, hogy a forma szépségében gyönyörködjünk. Száguldani – nagyon valószínű – csak a virtuális világban fog.

A harmadik vízió a Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion már nem is csak ámulatba ejtő, hanem valami egészen más: mintha valahonnan egy távoli civilizációból került volna ide és az ember hirtelen nem is tudja hova tegye. Azért visszatérhetünk a mi világunkba, hiszen ez mindennel felszerelt, amit a digitális világ ma tud és talán azzal is, amit tudni fog. Erőforrása „Fuel-Cell Plug-in Hybrid”. És talán majdan önvezető autóként kerül a szalonokba. Nekünk most itt is a látvány jut.

A Mercedes GLE 500 e 4MATIC hibrid, konnektoros (plug-in), belső égésű motorja 3,0 liter, V6 hengerű turbó benzines. A hibrid műszaki adatai:
- a belső égésű motor teljesítménye 245 kW
- a belső égésű motor maximális forgatónyomatéka 480 Nm
- a villanymotor teljesítménye 85 kW
- a villanymotor forgatónyomatéka 340 Nm
- maximális összegzett nyomaték 650 Nm
- tüzelőanyagfogyasztás 3,7 – 3,3 l/100 km
- gyorsulás 0-100 km/h 5,2 s
- csak elektromos hajtás hatótávolsága 30 km

Ahogy újságírósan mondják, az egyik csúcsragadozó, az AMG 4.0 literes V8 biturbó levetve karosszériáját, minden szerkezeti részletét feltárja. Motor elöl, kuplung, váltó hátul (transaxle konstrukció), váltó kétkuplungos 7 fokozatú, kerámia kompozit féktárcsa.

A dízelmotor kipufigógáz-tisztítás eljárása szinte gyártófüggetlen. Ha a nitrogénoxidok redukálása SCR eljárású, AdBlue adagolású, akkor az oxidációs katalizátor, a koromszűrő és az SCR katalizátor elemek és sorrend a legáltalánosabb elrendezés. Ezt láthatjuk a Mercedes-Benz 4 hengerű – például a GLC 220 d 4MATIC típusba épített – CR dízelmotorjának példáján. A motor négy teljesítményű változatban, 150 kW-ig épül, max. motornyomatéka 400 Nm. A 125 kW feletti motorok kétfokozatú turbótöltéssel készülnek.

A falra került a Mercedes AMG Petronas F1 W05 Hybrid. A mellé helyezett „bájos” felirat szerint ennél egyszerűbben nem lehet megérteni a hibrid technológiát…

Van az MGU-K egység, ez a motor-generátor kinetikus energia visszanyerő egység, mely a hátsó kerekek motorféküzemi visszahajtását hasznosítja és tölti az akkumulátort. Van az MGU-H egység, ez is motor-generátor egység, mely a turbótöltő tengelyével van kapcsolatban, arról teljesítményt vesz le és motorként forgatja is. A belső égésű motor 1,6 literes, V6-os turbómotor, a közvetlen befecskendezés nyomása 500 bar, maximális motorfordulat 15 000 min-1. Végezetül van az akkumulátor, erről itt bővebbet nem árultak el.

A technikai érdekességek sorát, melyeknek teret adtak a kiállításon, lehetne folytatni például az indukciós akkumulátortöltéstől, a bio alapanyagok felhasználásán át a formatervezés műhelymunkájáig. Bepillantásnak talán elég volt ez ahhoz, hogy lássuk, az IAA messze több, mint újautó show.

 

Dr. Nagyszokolyai Iván
az Autótechnika folyóirat főszerkesztője. Az Autótechnika folyóirat e témakörben is további érdekes szakmai cikkeket közöl. www.autotechnika.hu

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....