ICDP

Globalizáció vagy protekcionizmus: Mi vár az autóiparra?

2017.05.16.

Az ICDP kutatói korábban vizsgálták, milyen hatása lehet a Brexit-nek az európai autóiparra, azonban a brit referendum óta eltelt hónapok sem teltek eseménytelenül. Ezúttal nem egy konkrét esemény vagy változás kapcsán, hanem egy egyértelmű tendencia miatt kezdek vizsgálódni: Marine Le Pen bár nem nyert, de rengeteg szavazatot szerzett a francia elnökválasztáson, Trump protekcionizmussal kampányolt és bár politikája nem feltétlenül követi ezt, retorikája továbbra is globalizációellenes és még hosszan lehetne sorolni az inkább kissé bezárkózni vágyó országok listáját. Hogy ez mennyire logikus vagy éppen helyes, nem tisztünk eldönteni, annál inkább érdemes azonban egy cikket szentelnünk a témának, hiszen ahogy az Economist fogalmazta meg igen pontosan „Az utóbbi három évtized legnagyobb üzleti ötlete nagy bajban van”.

Az instabil geopolitikai helyzet rettegett fogalom az autóiparban, nem véletlenül: az ágazat a hosszú távú tervezésen alapul, az autók összeszerelése és szállítása pedig kifejezetten globalizált üzlet, ami régóta fokozatosan egyre szabadabb kereskedelemmel és nyitott határokkal számol. Tehát hogy fog átalakulni a gyártás és ellátás egy ilyen bizonytalan, ingadozó környezetben?

Az európai piacok óriási választékhoz (adott modell több ezer féle specifikációban elérhető) szoktak viszonylag rövid szállítási időkkel. Érdekesség, hogy az utóbbi 25 évben az egy modell esetében elérhető változatok száma 54-szeresére nőtt, ami nem véletlen. A hidegháború után megnyílt a kelet-európai piac, ahol teljesen újfajta igények jelentek meg, kihívás elé állítva ezzel a gyártókat a termelés, ellátás és készletezés tekintetében egyaránt. Piaci szereplők egyértelműen úgy nyilatkoztak, hogy a 2008-as gazdasági válság óta a piacok kifejezetten volatilissé váltak, ez pedig sűrűn újratervezett sales terveket eredményezett a piacoknál és a gyártás átütemezése is gyakoribb lett.


Forrás: Huffington Post

Maga az EU és az EFTA, valamint a számtalan szabadkereskedelmi egyezmény lehetővé tette a gépjárművek ellátási láncának ilyen irányú fejlődését. A logisztika szempontjából egyértelműen a nyitott, zökkenőmentes határátlépés teszi lehetővé az alkatrészek és elkészült járművek gyors és hatékony áramlását. Mi vár tehát a logisztikára és ezáltal a teljes autóipari ellátási-láncra egy olyan környezetben, ahol olyan alapvető lehetőségek kérdőjeleződnek meg, mint a piacokhoz való problémamentes hozzáférés?

Többen is kétségbe vonják, hogy a globalizációtól való elfordulás csak időszakos jelenség lenne. A berlini fal leomlása után Fukuyama közismert publikációjában a történelem végéről, a demokratikus kapitalizmus és a liberális közgazdaságtan győzelméről értekezett, ennek igazsága azonban manapság kifejezetten megkérdőjelezhető. A technológiai fejlődés és különösen az egyre inkább előre törő automatizáció okozta társadalmi problémák miatt a liberális közgazdaságtan elveinek elsőbbsége nem egyértelmű.

Az autóipar számára a legkevésbé sem ismeretlen a robotizáció miatti munkahelyvesztés és annak hatása a társadalomra. Kérdés, hogy azoknak van igazuk, akik szerint ez a társadalmi reakciók miatt lassítani fogja a globalizációt vagy azoknak, akik inkább úgy gondolják, hogy a globalizáció a gazdaságok átalakulásával csak gyorsulni fog, ahogy a társadalom elfogadja a folyamatokat és nem azok megállítása, hanem új lehetőségek teremtése és átképzési programok kerülnek majd a politikai napirendre.


Forrás: Investopedia

Az ICDP-nél két gondolatot fogalmaztak meg az európai autóipar átalakulásával kapcsolatban. Egyrészt az európai új-autó piacok számos, teljesen különböző irányba fejlődhetnek annak függvényében, hogy milyen válaszokat adnak a globalizáció okozta társadalmi, gazdasági és technológiai változásokra. Másrészt az autógyártásnak még sztenderdizáltabbnak, modulárisnak és helyettesíthetőnek kell lennie, ha reagálni akar az egyre szerteágazóbb piaci igényekre.

A jövő kiszámíthatatlan, a bizonytalan végeredmény pedig hozzá tartozik a változó piaci környezetre adott válaszokhoz. Bár a kísérletezés kockázatos, mégis minden bizonnyal a legjobb megoldás, ha különböző, gyorsan változó piaci környezetekhez ideális megoldásokat keresünk. Valószínűtlen, hogy az autóiparhoz hasonló globális üzleti modellek rövid időn belül radikálisan megváltoznának, de tény, hogy át fognak alakulni, a kérdés inkább az, hogy milyen irányban és mértékben. A következő időszakban jó eséllyel kiderül, hogy a globalizációtól való elfordulás csak időszakos, vagy valóban a protekcionizmus és a versengő államok kora következik, újra.

A cikk forrása Ben Waller „Adaptation and Survival” című publikációja.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.11.20
Az autóstársak tisztelték, a rendőrök sűrűn megállították: egy nő vezet egy állami Volgát? ..
2017.11.20
A Volkswagen német konszernhez tartozó Skoda Auto 2020-tól megkezdi az elektromos autók gyártását....
2017.11.20
Jovcho Sanov Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.11.20
Német, ír és skót politikusokat kértek fel arra, hogy támogassák a 30 km/órás sebességhatárok....
2017.11.20
Csökkenti bruttó 8 forinttal a benzin, és bruttó 4 forinttal a gázolaj literenkénti....
2017.11.20
Lehetőségünk nyílt betekintést nyerni a Continental úgynevezett Vision Zero programjába, amely....
2017.11.20
Tanulságos történetet hozott nyilvánosságra a Ford: a cég egyik vezetőjének súlyos betegsége,....
2017.11.20
Steve Young, az ICDP vezetője közölt a kutatószervezet honlapján egy rövid gondolatébresztő cikket....
2017.11.20
Huszonhat új, alacsonypadlós CAF villamos, valamint hatvan új, alacsonypadlós Skoda-Solaris....
2017.11.20
Amerikában a napokban vezették be, Európának még várnia kell, Japánban azonban már nemcsak, hogy....