portré és interjú

A GMK-tól a multibrand kereskedésig – interjú Hámori Lászlóval - 2. rész

2017.08.22.

Az ambíció és a kitartó munka ékes bizonyítéka a Duna Autó Zrt. létrejötte és működése. A cég társtulajdonosa és igazgatója a közel három évtizede működő Zaj utcai létesítmény múltját, jelenét és jövőjét beszédes történeteken keresztül mutatta be.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

Az első részben taglaltak után a rendszerváltás előtti és utáni időszak részletei kövtkeznek: A Duna Autó Zrt. elődje 1989. szeptember 18-án került cégbejegyzésre, Duna Volán Autójavító Kft. néven. Egy évvel később már Duna Interservice Kft. névre keresztelték a vállalatot - valószínű így ismerik többen - elsősorban az osztrák Denzel és más külföldi cégekkel való együttműködés miatt. 1991-ben indult a Mitsubishi könnyű haszongépjárművek importőrsége, és ezzel egy teljesen új fejezet nyílt a cég életében. „Mivel a szocialista blokk (3,5-6 tonna közötti) haszonjárművei bódés, platós vagy platós-ponyvás kivitelben érkeztek, nem voltunk felkészülve arra, hogy a kabin-alvázas kivitelű járművek karosszálását itthon végezzük a helyi igények szerint. Külföldi partnereink segítségével megtanultuk, és tovább is fejlesztettük a felépítményezést, gyártottunk olyan emelőkosaras járművet, mellyel távvezeték-szerelés közben nem volt szükséges a feszültségtelenítés, de a MOL egyik olajfúrással foglalkozó leányvállalata is megbízást adott egy nagyon különleges jármű tervezésére és gyártására”. László elmondása szerint egy speciális felépítményű, összkerék-hajtású műhelykocsit terveztek, melyet a beszakadt fúrófejek kiszedéséhez használtak. Itt a több kilométer mélyen elakadt fúrófejek elérése volt a cél, melyhez egy zsilipelő berendezés is szükséges volt, ugyanakkor a 2 fős személyzet számára akár 3 hónapig biztosított életfeltételek eszközeit is be kellett építeni. Rengeteg mérnökóra volt a végeredményben, melyből aztán egy Kínába került, kettő darab pedig Líbiába, miközben 20 darab legyártásáról szólt a megbízás. A projekt végül felszámolásra került, de ugyan ebben az évben elindult a Volvo Truck szerviz tevékenység, erősítve azt a törvényszerűséget, hogy ha egy ajtó bezárul, mindig nyílik helyette másik. Ennek folytatásaként 1993-ban a Nissan gépjárművek forgalmazására vonatkozó szerződés is aláírásra került.

A Duna Autó Zrt. kezdetben Kamaz és Liaz tehergépjárműveket forgalmazott, melyeket idővel a Mitsubishi és a Volvo márkák váltottak fel

„A 2004-es uniós csatlakozást megelőzően a Seat márka forgalmazásával bővült a cégprofil, majd miután az EU-s törvények lehetővé tették, a több márka forgalmazása 2005. januártól már egyesített formában zajlott. Jelen pillanatban 14 márkakereskedés és a használatautós üzletág mellett 18 márka szervizelésével (Dacia, Lancia, Renault és Volkswagen) foglalkozik a Duna Autó Zrt., a telephely területe 44 ezer négyzetméter, dolgozóinak száma pedig 260 fő. Átlagosan 2,5 százalékos a cég piaci részesedése, azonban a 2016-os évet 2,76 százalékkal zártuk”.

Jelenleg 14 márkakereskedés és 18 szakszerviz működik az óbudai telephelyen és a tervek szerint a közeljövőben a Dacia és Renault márkákkal bővül a porfólió

A fent elmondottak alapján hogy összegezné azt az időszakot, amikor fiatal mérnökként dolgozott? „Pozitív emlékeim első helyén szerepel, hogy a 8 órás munkaidő után szabad volt az ember. Fiatal mérnökként feszültem az ambícióktól, a GMK pedig adott egy szabadság érzést, amiben még a hiánygazdaság mély ösvényei sem szabtak gátat a tervezői fantáziának, ez nagyon imponált. A környezetemben tapasztalt emberi kicsinyességet viszont abszolút rombolónak vélem. Látták az előrelépésemet, de azt nem, hogy több száz óra plusz munka van mögötte, sőt! A főkönyvelő tanácsára megtanultam a könyvelést, amit az motivált, hogy a mérnöki tevékenység mellett cégvezetőként a pénzügyekben jártasság is elengedhetetlen. A negatív benyomások csúcspontja az volt, amikor az üzemigazgató felrendelt magához, és a napló főkönyvből kiolvasott jövedelmi viszonyokat kezdte vizsgálni, ahelyett, hogy az együttműködés hatékonyságát firtatta volna. Az áttekintés után felkiáltott, hogy Laci, te többet keresel, mint én! Mire én azt válaszoltam, hogy igen, mert többet is dolgozom – akkor még nagyon öntudatos voltam”.

Minőségbiztosítás kipipálva, az igazgató szerint informatikában - és azon belül, a vállalatirányítási rendszerben - kell fejlődnie a cégnek

A jövőt illetően milyen tervek és ambíciók dominálnak a cég életében? „Annak ellenére, hogy a beépítés határán van a Zaj utcai komplexum, két új autószalon felépítését tervezzük megkezdeni a nyári hónapokban, és a beruházások befejeztével egy Renault és egy Dacia szalonnal bővül a kínálatunk. A fél országot lefedő hálózat kiépítése nem motiváló, maradunk a megszokott helyen, kipolírozva és a legtöbbet kihozva a kiváló lokációjú területünkből. Informatikában szükségesnek vélem az előrelépést, hiszen e területen nincs jó példa előttünk, de ügyfél-kommunikáció, belső kommunikáció és archiválás területén legalább olyan áttörésre van szükség, amilyet az okostelefonok megjelenése hozott a mobiltelefon piacon anno”.

Zárásként, mit emelne ki az elért és megteremtett dolgokból, ami felettébb büszkeséggel tölti el? „Örülök ennek a kérdésnek, mert nagyon imponál nekem, hogy több mint 15 éve minőségbiztosítással rendelkező cég vagyunk. Annak idején neves cégeket kértünk fel arra, hogy a nagy létszámú, multinacionális vállalatoknál is ismert, dolgozók munkájára vonatkozó céges policy-t összefoglaló segédlet elkészítésében segítségünkre legyenek. A neves cégek bicskája beletört ebbe a projektbe, és három év helyben járást után ezt mi elkészítettük saját kezűleg. A munkatársi kézikönyv a dolgozóknak szól arról, hogy mit kell tudni a cégről és milyen szabályokat kell betartani. Ezt idővel továbbfejlesztettük és elektronikus úton is elérhetővé tettük, hiszen a válság előtt 310 alkalmazottal dolgoztunk. A másik dolog, amire büszke vagyok, hogy a minőségbiztosításon túl megszereztük a Duna Autó Zrt. NATO minősítését. Az ennek eredményeként, a Határőrségnek átadott 240 darab Nissan Navara is, amire büszkék vagyunk, ezen listán szerepel”.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....