páncélozott autó

Golyóálló nagyágyú: sokat bír a páncélozott Cadillac Escalade

2019.04.16.

Páncélóriás egyenesen Amerikából. A jó öreg acél mellett golyóálló kompozit is szerepel terítéken, csak hogy haladjunk a korral, a súlycsökkentés jegyében. A „hullaszállító” Cadillac azért így is testes egyed, mind méretre, mind pedig tömegre.

Noha 2019-re leépítést tervez az anno erősen válságsújtott detroiti gyárában a GM, a tavalyi évben azért jól sáfárkodtak az árrésen az egyes modellek esetében. A Cadillac nagyágyúit sok átépítő cég is kedveli, és jelen cikkünkben éppen egy ilyen páncélozott kivitelt mutatunk majd be nagy vonalakban.

A Cadillac Escalade csúcsmodell esetében újdonságot jelent, hogy a hagyományos, acélra alapozó elgondolással szemben számos helyen karbonszál-erősítésű kompozitot használtak fel a mérnökök. A biztonsági szint megugorja a legszigorúbb elvárásokat, a könnyű és nehézfegyverek széles tartományát lefedi az átépítés.

A ballisztikus üveg nemcsak vastagabb a sima gyári autóüvegnél, hanem többrétegű szendvics szerkezete van. Az akril, polikarbonát és ólomkristályos üveg 5 centiméter vastagságú maximum, ez a változat egy mesterlövész puska igen nagy sebességű golyójától is képes megóvni minket. Az energiaelnyelés a fokozatos, tervezett rétegleválással valósul meg. Az üveg és az akril lelassítja a töltényt, mozgási energiájának nagy részét felemészti, ezzel párhuzamosan a belső polikarbonát réteg pedig meggátolja a lövedék utastérbe való behatolását. De ez azért továbbra sem az elnöki bunker a -52. szinten, amely bejárati üvegét 1 cm-ről percekig folyamatosan lövik, és meg sem kottyan neki.

A ballisztikus védőpanelek ultra-könnyű, szintetikus, laminált anyagokból állnak. Ezek előnyös tulajdonsága, hogy mintegy 60%-kal könnyebbek és 10%-kal erősebbek a golyóálló acélnál. Az illesztési technika és a könnyített anyag 360 fokos védelmet, valamint minimális többletsúlyt eredményez, amely nem utolsó szempont a rugózás, a fékezés és a gyorsítás-végsebesség-hatótáv szempontokat figyelembe véve. Amúgy továbbra is a jó öreg V8-as benzinmotor morog a motorháztető alatt, de azért a felfüggesztést és a fékeket is alaposan áthangolták a nehezebb járműhöz mérten.

A csúcs csomagban aknadetektor, sokkolós ajtókilincsek és paprika spray kifújása is szerepel, mint érdekesebb tétel. A defekttűrő abroncs, az egyedi szellőztetőrendszer és a szirénák sem hiányozhatnak – hangosbeszélővel társítva.

A főegységek védelme is szerepel az extralistán: nevezetesen a motort, a hűtőrendszert, az üzemanyagtankot, az akkumulátort és a vezérlőegységeket is óvják pluszban. Erről jutnak eszembe a katonai járgányok hengerfalának kenésére vonatkozó szigorú előírások. Az olajteknő sérülését követően a motor kenése átmenetileg megoldott az üzemanyaggal, vagyis amíg jár a motor, még képes mozgásra a harckocsi vagy jeep, a leállítást követően viszont azonnal összesül a henger és a dugattyú. Ugyan külön fejezetet lehetne nyitni a speciális, katonai hajtó- és kenőanyagokról, ezek tárgyalása nem tartozik jelen írásba. Menet közben nyomjunk valaki orra alá egy kis füstöt, hogy nehezebb legyen követni minket?

És eközben a belső? Ugyanolyan nagyvonalú helykínálatban és luxusban. Hatalmas TV, wifi, közvetlen segélyhívó vonal, kódolt kommunikációra való lehetőség, rejtett fegyvertár, éjjellátó… és a prémium fotelek, anyagok. A magas szintű védelem és a nyugodt, gondtalan utazás megtestesítése egy csomagban.

Mert ezek a fiúk értik a dolgukat, és akár a repülőtértől kezdve végig kísérnek a háborús zónákon át. Célba fogsz érni – és ennek legfőbb eszköze ez a Cadillac, amely a legújabb anyagtechnológiát kapta meg. A cégalapítók maguk is harcosok voltak a legdurvább terepeken (Szomália, Afganisztán), majd veterán éveikre ilyen jellegű átépítések és utaztatások levezénylését vállalják Kanadában. Testük védelméről akár lövedékre golyóálló mértékig keményedő folyadék gondoskodik – hogy egy-egy mondatig még tovább folytathassuk a fizikaórát.

Korábbi, Amikor 5 tonna páncél véd című cikkünkben egy Pullman S-osztályt vizsgáltunk, amely bővelkedik golyóálló acélban és még tankelhárító aknának is ellenáll. Noha a hosszított Mercedes inkább státusszimbólum, ez a Cadillac Escalade jobb irányíthatóságot biztosít terepen és jobban vizsgázik éles helyzetekben, és ne feledjük: igazi újdonsága a karbonszálas kompozit, amely könnyebb és erősebb az acélnál. 105 millió forintért drága egy ilyen járgány, ami megvédi az életed?

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....