Gondolatjel

Gondolatjel – Balesetvédelem okostelefonnal

2017.02.25.

A Nexar ingyen letölthető alkalmazása révén okostelefonja figyelmezteti az elbambult autóst az ütközésveszélyre, ezáltal megelőzhet haláleseteket, személysérüléseket, anyagi kárt. Mégsem igazán ingyenes: adataink kiszolgáltatásával kell fizetni érte.

Mennyi, de mennyi balesetet okozott már, hogy elvonta a vezető figyelmét a mobiltelefon! Egyes felmérések szerint még kihangosítóval is veszélyes menet közben csevegni, mert az emberi agyműködés egy sajátossága miatt ilyenkor másképp figyelünk a partnerre, mintha személyesen beszélgetnénk. Tökéletesen érthető, hogy szinte minden országban szigorúan tiltják a kézben tartott telefon használatát a volánnál, és borsos bírságokkal igyekeznek betartatni e szabályokat.

Újabban viszont fordulni látszik a kocka: egy okostelefonos alkalmazás nem okozza, hanem éppenséggel elháríthatja a baleseteket! Az ötlet, a technológia és az üzlet gazdája a Tel Avivban és San Franciscóban bejegyzett izraeli cég, a Nexar. Ők úgy vélik, hogy nagyszerű dolog egy önvezető autó, de annak elterjedéséig még jó sokat kell várni, és egyébként is sokba kerül, míg mobiltelefon szinte mindenkinek van már a birtokában, csak okosan kell használni. Azaz olyan appot telepíteni rá, amely a mindennel ellátott, korszerű készülék kameráját, gyorsulásmérőjét, giroszkópját és mikrofonját felhasználva képes érzékelni a forgalmi helyzeteket, és akut ütközésveszély esetén riasztani. Például, ha hirtelen fékeznek előttünk, és nem reagálunk, jelzőhang ráz fel álmodozásunkból. A fő érv az, hogy a világszerte évi 1,25 millió halálesettel, illetve ötvenmillió személysérüléssel járó autóbalesetek bő kilencven százalékát a sofőrök figyelemkihagyása, pillanatnyi indiszpozíciója vagy egyszerű emberi hibája okozza, tehát egy figyelmeztető jelzést adó telefon jórészt kiküszöbölheti ezt a veszélyforrást.


Az elképzelés megvalósulása kétfokozatú. Már egy-egy gépkocsiban használva is előnyös lehet, de az igazi az lesz, ha elérik a négy százalék körüli penetrációt, mert ekkor már működhet a járművek közötti kommunikáció (vehicle to vehicle – V2V), így olyan autókat is figyelembe vehet a rendszer, amelyek nem látszanak, például mert házak takarásában közelednek. Elsőként New York, San Francisco és Tel Aviv közlekedésében remélik elterjeszteni, de utóbb bárhol hasznavehető lehet.  
A dolog máris működik, csak pár dollárért meg kell venni egy telefontartót, az alkalmazás pedig ingyenesen letölthető az Apple AppStore vagy a Google Play felületről. Hurrá, kiálthat fel az ember, eljött a kánaán, ide azzal a cuccal! Csakhogy, mint mindig, most is kiderül, hogy nincs ingyen ebéd.

Az olvasónak bizonyára már eddig is szöget ütött a fejébe, hogy a forgalmi helyzetek elemzéséhez rengeteg gyakorlati szituációt és balesetet kellett feldolgozni, és a belőlük levonható tanulságokat egy hallatlanul komplex algoritmusba foglalni. Az egész rendszer működtetése akkora számítástechnikai kapacitást igényel, amely elképzelhetetlenül sokszorosan múlja felül egy okostelefon lehetőségeit. Hát persze: az autós mobilja csak gyűjti az információkat, és mobil interneten keresztül továbbítja feldolgozásra a központi szervernek, Tel Avivba, majd onnan kapja az utasítást, hogy adja ki a riasztó jelzést.
Ebből két következmény származik. Egyrészt csak maga a szoftver nem kerül pénzbe, de az, hogy autózva állandóan az interneten lógunk, már annál inkább. Persze ez sem összemérhető a casco önrészével, az egyéb baleseti következményekről nem is beszélve. Másrészt, és ez az elgondolkoztatóbb: miért éri ez meg a Nexarnak? Ők a világ legjótékonyabb vállalkozása, egy mennyei őrangyalgyár? A hírek szerint nem igazán. Az adatainkkal fizetünk! Igaz, minél több ügyfél száll be, annál tökéletesebben működik a rendszer, annál jobban elláthatja nemes feladatát, de azt csak sejthetjük, vagy nem is sejtjük, hogy mibe kerül ez nekünk.

Ahogy az engadget rámutat, az app letöltése és használatba vétele azt jelenti, hogy a Nexar bármit kezdhet az adatainkkal, akár el is adhatja harmadik félnek. Biztosítók állítólag már szemet is vetettek az adatbázisra, amelynek alapján jutalmazhatnák a jó autóvezetést. Meg szankcionálhatnák a nem tetszőt? – tehetnénk hozzá. Más forrás szerint a Nexar beleegyezett az adatok megosztásába az amerikai kormánnyal. Arról nem is beszélve, hogy valahol pontosan tudják, mikor hol járunk, hogyan közlekedünk – sőt ugyanezeket tudhatják azokról is, akiket felvesz a kameránk. Rendszám szerint, órára, percre beazonosítva... Akár tüstént ránk küldhetik a helyszíni bírságoló vagy kivégző drónt? Ehhez képest semmiég a VÉDA!

Kétség sem férhet hozzá, hogy óriási a potenciál a Nexarban: emberéleteket óvhat meg, személyi sérülésektől és tetemes anyagi kártól mentesítheti felhasználóit. Ráadásul nem kerül pénzünkbe. De, mint korunk megannyi más nagyszerű találmánya, úgy kiszolgáltat a minket valamilyen okkal és szándékkal megfigyelőknek, hogy aranyhalnak érezhetjük magunkat az akváriumban: egy pillanatra sem tűnhetünk el szem elől. Erősen valószínűsítem, hogy az ilyen megfontolások aligha gátolhatják a Nexar elterjedését és sikeres működését, és ezt nem is kívánhatnám, hiszen az életé az előny, de azért nem árt tudni, hogy mit miért kapunk.
 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.11.23
Most induló, új sorozatunkban ismét a vezérlések kerülnek górcső alá. De mielőtt belefognánk,....
2017.11.23
A bajor prémiummárka a világ első olyan autógyártó vállalata, amely maradéktalanul kihasználja a....
2017.11.23
A robotika, a mesterséges intelligencia, az aktív biztonsági rendszerek és az ezeken alapuló....
2017.11.23
Dong Grundy az Egyesült Államokból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2017.11.23
2020-ra az Opel négy új elektromos autó-családot, köztük a Grandland X és az új generációs Corsa....
2017.11.23
Az RS4 Sport 3 termékvonal új taggal bővül, mert megjelent a Vaughn Gittin versenyspecifikációjú....
2017.11.23
Októberben és az év első tíz hónapjában nőtt az Európai Unióban forgalomba helyezett....
2017.11.23
A balatoni településeket járja  egy Alfa Romeo, amelyet a Mikulás arcképével és a „Hiszünk benned”....
2017.11.23
Nemrégen mutatkozott be Magyarországon a BMW X családjának legújabb tagja, az X3 harmadik....
2017.11.23
Magad, uram címmel megjelent Fa Nándor életrajzi könyve. ..