balesetek

Gondolatjel – Idiótaverseny

2017.07.09.

Eszementen száguldó autósok az éjszakában. Halál, rombolás marad utánuk. Mi állhat a jelenség mögött, és mit tehetünk ellene? Vannak ötleteim, de aligha megvalósíthatók. Lehet, hogy csak a szerencsében bízhatunk?

 

A Szentendrei úton éjszaka pirosnál vár egy autó. Hátulról belerohan egy őrült tempóban száguldó kocsi, meghal az álló jármű utasa, egy tehetséges fiatal kajakversenyző. Esélye sem volt kivédeni a tragédiát, rosszkor volt rossz helyen. Pár héttel később kicsit odébb ütközött össze két BMW, az egyik belecsapódott az aquincumi vízvezeték-műemlékbe, kárt okozva. Évekkel ezelőtt az M1-M7 bevezetőn torkolt súlyos balesetbe két extrém sportkocsi versenye. Éjjelente néha beszűrődik az ablakunkon egy-egy nagy teljesítményű autó motorjának bömbölése, ahogy pillanatok alatt húz el a Dózsa György úton a Hősök terétől az Ajtósi Dürer sorig. Egyedi esetek, amelyek sorozattá, jelenséggé állnak össze.

Külföldön is van ilyen. A Getaway in Stockholm videósorozat illegális versenyzőket mutat, akik a rendőrséget kijátszva húzkodják a halál bajuszát. Vannak partizán-versenyek Amerikában, Japánban, Hongkongban, Mexikóban és másutt is. Párizsban divatba jött azon versengeni, hogy motorkerékpárral ki tud rövidebb idő alatt körbemenni a 35 kilométeres Périphérique belső autópálya-gyűrűn. Többen vesztették életüket, ártatlan autósokkal együtt, mikor a hosszú aluljáró beláthatatlan ívében, messze 200 fölötti sebességnél vette észre a kamikaze-motoros, hogy nem sokkal előrébb ott áll a dugó vége...

A sebesség megszállottjai három csoportba oszthatók. Vannak magányosok, akiket a puszta extrém gyorshajtás adrenalinlökete motivál, élvezik, hogy a forgalommentes időszakban kitombolják magukat. A másodikba azokat a nagy egójú és erős autójú alakokat sorolom, akik ha összetalálkoznak egy hasonszőrűvel, oda-vissza előzgetik egymást, míg annyira elborul az agyuk, hogy már semmi sem számít, csak a másik legyőzése. Aztán ott vannak a csoportok, amelyek illegális versenyeket szerveznek. Közösségi médiában, zárt Facebook-csoportokban szerveződnek, gyorsan megbeszélnek egy-egy helyszínt és már megy is az illegális futam. Az ilyesmi már több szabályt is felrúg, hiszen a szélsőséges sebességtúllépés, egymás mellett száguldás mellett fittyet hány a versenyrendezés előírásaira, például az engedélykérésre és a mentőautó biztosítására. Ugyanakkor elképzelhető, hogy egy efféle verseny még mindig kevésbé veszélyezteti az arra tévedő kívülállót, mint egy magányos megszállott vagy kakaskodó idióta-páros, ha a maguk módján tisztességgel szervezik meg, például rádión, mobiltelefonon állítják le a viadalt, amíg civil (vagy rendőr) van a pályán.

Akár így, akár úgy, mint a közelmúlt szomorú eseményei mutatják, a közúti száguldozás elfogadhatatlan. Akinek adrenalinra van szüksége a boldogsághoz, felcsaphat például bázisugrónak, szárnyruhás repülőnek, gumiköteles szakadékugrónak, Himalája-mászónak, és ha nem jól jön ki a lépés, csak a saját bőrét vitte vásárra. A közutat kéretik kihagyni a pályák közül – ami viszont jámbor óhaj marad, hiszen az izgalom forrása éppen a közterület, mint helyszín, akárcsak például a hídkorláton sétálás vagy a szatírkodás esetében. Meg aztán mennyivel egyszerűbb is egy városi főúton odalépni a gázra, mint távoli hegyfalakhoz utazni. 

A rendőrség nagyjából tehetetlen. Nem lehet minden éjjel minden alkalmas főutat megszállni, hogy elkapjanak egy-egy 200-zal (vagy a fölött) repesztő kocsit. Nem érdemes beépülni illegális csoportokba, mert amint észreveszik a „téglát”, leáll a rendezvény, vagy áttelepül máshová. Nem lehet drónnal hideg borogatást küldeni kakasviadalok résztvevőinek homlokára.

Máshonnan közelítem meg az egészet. Tisztelt autóipar, mi a manónak kell 400, 600 vagy akárhány lóerős, 250, 300 vagy akárhány km/órás csúcssebességű kocsikat kifejleszteni, gyártani és árusítani? „Mert képesek vagyunk rá, és van rá igény”, hangzik a sztereotip válasz. Igen, felelem erre, de egymást szüli és erősíti a felelőtlen kínálgatás, a felelőtlen vásárlás és a felelőtlen autózás. Anno megegyeztek a német autógyártók, hogy nem versengenek egymással, a csúcskategóriájú sportkocsikat kivéve 250-ben szabják meg járműveik csúcssebességét. Szép gondolat, de már ez a tempó is lehet nagyon veszélyes, ha nem a minduntalan hivatkozott német autópálya erre alkalmas – helyi sebességlimit nélküli, pillanatnyilag forgalmatlan és száraz – szakaszán próbálgatják. A mai autótípusok egy nem elhanyagolható hányada maga a guruló életveszély, ha nem eléggé felelősségtudatos, lelkiismeretes ember ül a volánnál. Amíg nagyban megy az idiótaverseny az autógyártók között, nem csoda, ha ugyanezt tapasztaljuk az autósok között is.

Folytatva az irreális álmodozást, van egyéb ötletem is. A Szentendrei út és a Záhony utca kereszteződésébe Véda radarcsapdát telepíteni lehet ugyan, jó is lesz valamire, de a most tárgyalt probléma szempontjából mit sem ér: előtte majd nyomnak egy satuféket, utána pedig padlógázt. Hatásos egy-egy ügyesen elhelyezett alkalmi radar lehetne – különösen akkor, ha hoznának olyan törvényt, hogy bizonyos sebesség túllépése már önmagában bűntett, és legalábbis a bírósági tárgyalás ítélethirdetéséig lefoglalható a bűnelkövetés eszköze, az autó. Ennek lehetne visszatartó hatása. És persze mindenki hozzágondolhatja a maga megoldási javaslatát.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.07.26
Turisták és csomagjaik az út mellett Albertirsa közelében a 4-es főúton, ahol turistákat szállító....
2017.07.26
A Gárdonyi Rendőrkapitányság vízi körzeti megbízottjait riasztották egy süllyedő csónakhoz 2017.....
2017.07.26
Nagy-Britanniában 2040-től megtiltják a benzin- és dízelüzemű új személyautók és furgonok....
2017.07.26
Július végén megkezdődik az őzek párzási időszaka, ami augusztus közepéig tart. Vigyázzunk rájuk és....
2017.07.26
Hajnali ötkor kocsikázni indult apja két hete átvett Mercedes Coupéjával egy 14 éves tinédzser a....
2017.07.25
Interjúalanyunk Kertész Norbert, aki a Fix Auto Service Q-Service ügyvezető igazgatója.....
2017.07.25
Éppen negyedszázada tartották Barcelonában az olimpiát. Az évfordulóra archív fotóval és korabeli....
2017.07.25
Este hét óra előtt nem sokkal a bécsi repülőtérre tartó busz ütközött egy személygékocsival. A....
2017.07.25
Hat új modell érkezik 2020-ig, beleértve akár több elektromos autót is. ..
2017.07.25
Rendőrök helyszínelnek összetört kisbusznál Biharkeresztes közelében a 42. számú főútvonalon, ahol....