Hungaroring

Grand Prix győzelemért állampolgárság

2015.07.24.

Elfogult vagyok, mert a magyar autósport mindig is a szívem csücske volt: ott voltam az első kapavágásnál a mogyoródi völgyben és az izgalmasabb fotó kedvéért kivittem néhány modellt is az első aszfaltcsíkra, aztán persze fényképeztem az első versenyen is.

Még forró volt az első asztfaltcsík                                                                A szerző felvétele

Évszázadnyi múlt

Éjszakai gyorsasági futam, cross a homokbányában, verseny a Népligetben, a Hősök terén és a ferihegyi repülőtér betonján, világcsúcs kísérlet a gyóni egyenesben, ez mind Magyarországon történt, ahol az autó-, és motorsport mindig is úri mulatságnak számított.

A technika sokba kerül, ezért még a nagyon tehetséges pilóták közül is csak néhánynak sikerült feljutni a nemzetközi mezőnybe: a kamion Európa-bajnok Kiss Norbert mellett több futamot is nyert a Túraautó Világbajnokságon (WTCC) Michelisz Norbert, de ezzel aztán vége is az aktuális listának. Pedig van múltja a magyar sikereknek: a világ első Grand Prix futamát Szisz Ferenc nyerte, igaz, nem szülőhazájában.

Száz évnyi Renault versenyautó                                                                         Forrás: Gyártó         

Nem csak pénz járt a győzelemért

Lehet bárhol verseny, rali a hajmáskéri lőtéren, vagy gyorsasági futam a mogyoródi völgyben, a nézőszám mindig százezer feletti, pedig ezekre a helyszínekre nem lehet eljutni metróval és az üzemanyagon kívül az úthasználatért is fizetni kell. A nem éppen olcsó belépőről már nem is beszélve, amit évente több mind kétszázezren vesznek meg a Forma 1-es Magyar Nagydíjra, melyet harmincadszor rendeznek meg. A Hungaroing bejáratánál szobor emlékeztet a világ első autós Nagy Díjának győztesére: Szisz Ferenc a Renault fivérek párizsi műhelyében gyors karriert futott be, mert tehetségének köszönhetően hamar a versenyrészleg főnöke lett. A cég a 29 éves magyart nevezte a Francia Autóklub és az Illustration című lap által meghirdetett első Grand Prix versenyre. A mezőny 1906. június 27-én reggel hat órakor állt rajthoz, másfél percenként indultak a kocsik. A Szisz Ferenc vezette 13 ezer köbcentiméteres, 95 lóerős teljesítményű Renault 12 óra 14 perc alatt teljesítette az 1236 kilométeres távot, ami 101,8 km/órás átlagsebességnek felelt meg. Győzelméért 45 ezer frankot és francia állampolgárságot kapott Szisz.

Hungaroring, főpróba: Kiss Dodi az 1986 májusában rendezett első versenyen A szerző felvétele

Népligeti kör

A Maserati gyár fizetett versenyjelzőként a berlini Avus pályán hatodik lett Hartmann László, aki privát pilótaként és kölcsönkocsival indult az 1936. június 21-én rendezett I. Magyar Nagydíjon. Az öt kilométeres népligeti pálya mentén százezer néző szurkolt az ágyúlövésre rajtoló mezőnynek és Hartmann Lászlónak, aki hetedik lett. A magyar versenyző egy második díjából megvásárolta Zichy Tivadar gróf Bugatti T35B verseny autóját, mely már korábban magyar futamokon győzött. 1934. október 11-én Hartmann László 123,966 km/órás sebességrekordot állított fel a gyóni egyenesként elhíresült 6,8 kilométeres betonúton, karrierje 37 évesen ért véget: 1938. május 16-án a Tripoli GP-n halálos balesetet szenvedett.

Biztonsági autó nélküli mentőakció                                                             A szerző felvétele                

Üstökös a gumifalban

Tragikus véget ért egy másik híres magyar versenyző élete: gokarton kezdett Kesjár Csaba, akinek nagyapja és, apja is sikeres versenyező volt. A legfiatalabb családtag négyszer nyert Formula Eastern bajnokságot, 1986-ban pedig az osztrák Formula Ford csapat tagjaként hegyi versenyeken, majd az F3-as kategóriában is győzött. 1987-ben a Magyar Nagydíj után Kesjár Csaba a Hungaroringen kipróbálhatott egy Forma–1-es Zakspeed versenyautót., egy évvel később a Norisring-i F3-as versenyen fékhiba miatt gumifalba ütközött és meghalt.

2003-ban a Magyar Nagydíj edzésén megsérült Ralph Firman pilóta helyett ugrott be a F3000-ben versenyző Baumgartner Zsolt, aki abban az évben a Forma–1-es Jordan csapatnál két versenyt, majd a Minardinál egy teljes szezont vezetett, miközben világbajnoki pontot is szerzett.

A Hungaroringen voltak és lesznek is izgalmas kamion versenyek           A szerző felvétele 

 

Magyar pályakrónika

Magyarországon a versenyzésre használt első hosszú pálya a Budapest–Belgrád út részeként épült: az 1934. október 12-én átadott öt kilométeres szakaszon már az avatás előtt rendeztek autó- és motorkerékpár-gyorsulási futamot, csakúgy, mint a Tát-közeli egyenesen.

1961-ben felmerült egy igazi versenypálya ötlete a Velencei-tó környékére, ám nem valósult meg sem ez, sem a Nadap község mellé tervezetté. Versenyzésre is alkalmas pályát 1984-ben épített Écsen a Magyar Vagon- és Gépgyár, de a Rába-ringen sokáig csak győri gyártású teherautókat teszteltek. 1986-ban épült fel a Hungaroring, melyet a nyugat-magyarországi Ostffyasszonyfán 1996 óta működő Pannonia ring, majd a Dabas mellett 2004-től működő Euroring, valamint nem sokkal távolabb a Kakucsring követett. Továbbra is messze van a befejezéstől a Sávoly közelében 2009-ben elkezdett Balatonring.

Világklasszisok az 1989-es futamon                                                          A szerző felvétele

Ecclestone az első benyomás alapján döntött

1982-ben a Brazíliában élő magyar üzletember, Rohonyi Tamás javasolt budapesti futamot barátjának, Bernie Ecclestonnak, aki 1983 szeptemberében Ferihegyre érkezett és az Intercontinental elnöki lakosztályából látható budai panoráma annyira lenyűgözött, hogy azonnal döntött. A kiszemelt Városligetet, majd a Népligetet is megvétózta a fővárosi tanács, végül Ecclestone elfogadta a mogyoródi dombvidéket.

A minisztertanács 1985 júliusában adott zöld utat a magyarországi futamnak, a Hungaroring építése október 15-én indult és 1986. augusztus 10-én elrajtolt az első Forma–1-es Magyar Nagydíj 26 autóból álló mezőnye. A kétórás és 76 körös futamot 161 km/órás átlagsebességgel a brazil Nelson Piquet nyerte Williams Hondával.

Csak a gépek égtek, a magyar rendezők mindig jól szerepeltek                   A szerző felvétele 

Megjelent a Népszabadság 2015 július 22-i számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....