Járműkommunikáció

Ha az autó beszélni tudna (3. rész) – A LIN-kommunikáció

2017.02.15.

A Local Interconnect Network, közismert nevén LIN-hálózat egy költségű kommunikációs csatorna, ami beágyazott rendszereket köt össze. Főleg az autóipar alkalmazza a hibatűrő és kis sávszélességet igénylő rendszerek vezérlésére.

A LIN története és alapvetései

A LIN-buszt azért fejlesztették ki, mert a CAN kommunikáció kiépítése bizonyos alkatrészek esetében nem kifizetődő, ugyanis nem használják ki a CAN nyújtotta nagy sávszélességet és adatbiztonságot. Ilyen kis számítási teljesítményű alkatrész lehet egy elektromos ablakemelő vagy egy ülésállítás. A LIN-funkció kis költséggel implementálható a vezérlőkbe, csak egy szabványos, univerzális soros aszinkron adó/vevő egységre (UART) van szükség a legegyszerűbb 8 bit-es mikrokontroller mellé. A LIN-hálózat költsége fele a CAN-nek.

A mai modern hálózatok minden rendszerhez az igényekhez tartozó költséghatékony megoldást alkalmazzák, ezért a LIN-hálózatokat a periféria-rendszerekbe építik be, az erőátvitelben a CAN-kommunikáció a gyakori, a nagy sávszélességű rendszerekben, például az aktív felfüggesztésekben a Flexray-hálózat terjedt el.

A LIN-rendszerekben a CAN-nel ellentétben egy master (mester) és egy vagy több slave (szolga) vezérlő van jelen, tehát egy hierarchikus hálózatként működik. A szolga vezérlők előállítási költségének csökkentése érdekében nem szükséges pontos órajelűnek lenniük, cserébe viszont az üzenetküldés során a mestervezérlőnek kell küldenie olyan jeleket, melyek alapján a szolgák szinkronizálni tudják magukat a mesterhez.

Egy mesterhez maximum 15 szolga kapcsolható, az adatátviteli sebesség kicsi, 1-20 kbit/s közötti. Szintén költségcsökkentő, hogy a kommunikációhoz csak 1 vezetékre van szükség.

 

A LIN-üzenetek felépítése

Az üzenetek felépítése az alábbi ábrán látható.

Az üzenet fejlécében foglal helyet egy elválasztó mező, egy szinkronizációs mező és a védett azonosító. A válasz tartományban található a küldeni kívánt adat és az üzenet végén található az ellenőrző összeg, mellyel következtetni lehet a beolvasott üzenet tartalmának helyességére és ki lehet zárni az adatvesztés és a hibás értelmezést. Minden üzenetrészre érvénye, hogy UART üzenetek formájában továbbítódik, kivéve az elválasztó mező, mely szándékosan megsérti az UART protokollt, így jelezve, hogy üzenetküldés indul a hálózaton. A protokoll megsértése azt jelenti, hogy a mester 13-26 domináns, majd 1-14 recesszív bitet küld. Azért kell ezt a műveletet végrehajtani, mert a LIN hálózatban olyan szolgák is lehetnek, melyeknek az órajelük 14%-kal eltér az ideálistól, és nekik is szükséges detektálni az üzenetküldés kezdetét. Azért vannak ilyen eltérések, mert a pontatlan órajel megengedése nagymértékben csökkenti az előállítási költséget.

Szintén az órajel-eltérések miatt van szükség a szinkronizációra, hogy a szolgák felvegyék a mester vezérlő órajeléhez tartozó bitidőket. A 8 bites mezőt felváltva 1-esek és 0-k töltik ki, így a szolgák a lefutó éleket figyelve tudják meghatározni a bitidőt.

Az azonosító részben egy 6 bites azonosító és 2 paritás bit található. A paritás bitek az azonosítóból számíthatók ki, ezért szokás védett azonosítónak nevezni ezt a mezőt (PID – protected ID).

Az eddigi mezőt minden esetben a mester küldi (hiszen csak ő tud szinkronizálni, a többiek hozzá igazodnak). A válasz szakaszt küldheti a mester vagy valamely szolga vezérlő is. Az adatmező 1-8 UART üzenetből állhat, tehát a LIN esetében maximum 8 byte adat lehet egy üzenetben. Az adatokat a hozzájuk tartozó ellenőrzőösszeg követi. A LIN1.x és a 60-63-as azonosítóval rendelkező LIN2.x üzenettípusok és a 0-59-es LIN2.x üzenetek checksum-számítási módja eltér egymástól, de mindegyik számítás feladata, hogy a vezérlők megbizonyosodjanak az üzenet tartalmának helyességéről.

 

Forrás: 
http://machinedesign.com/

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....