autómegosztás

Ha elterjedne a car-sharing…

2018.04.12.

A car-sharing, vagyis autómegosztás jelenleg még gyerekcipőben jár, de jövőbeni hatása nem elhanyagolható, hiszen több start-up és neves autógyártó szállt be valamilyen autómegosztó üzleti koncepcióba. A birtoklás iránti vágy és a bizalmatlanság nem segíti a megosztáson alapuló üzleti modelleket, de játszunk el a gondolattal, hogy az emberek egy része leveti ezen gátlásait a közeljövőben…

 

Folyamatos fejlődés

Az elmúlt hetek híreit olvasva azt láthatjuk, hogy folyamatosan bővülnek és alakulnak az autómegosztó üzletek. Nemrég helyezett forgalomba 200 benzines Volkswagen Up!-ot és 100 e-Up!-ot a MOL, hogy a MOL-Limo szolgáltatásával Budapesten lehetőséget kínáljon a kedvezményes autómegosztásra, mellyel 66Ft/km díjon lehessen autózni. A magyar alapítású BeeRides a repterekre specializálódik, azok az utasok adhatják ki autóikat, akik a reptérre autóval érkeznek, és 1 vagy több hétre ott hagynák az autót a reptéri parkolóban. A parkolási díj megfizetése helyett akár pénzt is kereshetnek azzal, hogy az ide érkező turistáknak adják bérbe autójukat, akik olcsóbban juthatnak bérautóhoz, mintha a hagyományos kölcsönző cégekhez fordulnának.

 

 

A német autógyártók sem szeretnének lemaradni a start-upok mellett, ezért egy vállalatba és egyetlen közös nagyvárosi közlekedési szolgáltatási "ökoszisztémába" vonják össze a BMW DriveNow és a Daimler Car2Go nevű autómegosztó szolgáltatását, valamint a két cégcsoport érdekeltségébe tartozó közlekedési, illetve taxi- és sofőrrendelő okostelefon-alkalmazásokat (moovel, ReachNow, mytaxi, Chauffeur Privé, Clever Taxi, Beat), a parkolóhely-kereső és parkolásidíj-fizetési szolgáltatásokat (ParkNow, Parkmobile), továbbá az elektromos meghajtású kocsik töltését támogató szolgáltatásokat (ChargeNow, Digital Charging Solutions). Az összeolvadással egy nagyjából 40 millió ügyfelet kiszolgáló, 20 ezer autóval és több mint 140 ezer elektromos töltőállomással rendelkező vállalkozás alakul ki, amelynek súlypontja Európában van. Az első német kommentárok szerint a BMW és a Daimler arra számít, hogy együtt jobb esélyekkel vehetik fel a versenyt a nagyvárosi közlekedés új szereplőivel. Elsősorban a sofőrszolgálatokkal, mint az Európában terjeszkedő amerikai Uber és a kínai Didi, amelyek flottája a belátható jövőben önvezető kocsikból állhat, és jelentős részt szakíthatnak ki a piacból.

 

 

Ki a célközönség?

Az autómegosztás elsősorban a nagyvárosokban életképes, hiszen ott nehéz parkolóhelyet találni, kevés garázs van, és kis távolságokat kell megtenni. Vidéken és az elővárosokban a kisebb népsűrűség és a nagyobb távolságok miatt nem gazdaságos egy rendszer fenntartása. A nagyvárosokban az autómegosztás kevesebb járművet eredményezhet, ami csökkentheti az utak zsúfoltságát.

Felmérések szerint a fiatalokban egyre nagyobb a hajlandóság a tárgyak egymással való megosztására és egyre kisebb a birtoklási vágy. Az eszközöket csak használni szeretnék, nem fenntartani. Ráadásul egy saját autó több kötöttséggel is jár, hiszen ugyanazzal az autóval végezzük a nagybevásárlást, mint amivel munkába járunk vagy a családi kirándulásra megyünk, esetleg költözködünk. Ha mindenre ugyanazt használjuk, akkor általában semmit sem ideális eszközzel csinálunk. Így van ez az autóknál is: a megosztással mindig az adott feladatnak/problémának legjobban megfelelő autót tudjuk bérelni.

Milyen változásokat hozhat a car-sharing? Mennyi autót kell gyártani?

Amikor arról beszélünk, hogy kevesebb autó lesz az utakon, előtérbe kerül az autógyártás jövője is. Habár jogosítványa szinte mindenkinek van, nem kell, hogy ehhez saját autó is társuljon. Azzal, hogy az autókat megosztjuk, nő a kihasználtsága a járműveknek. Mivel a megtett kilométerek összességében nem csökkennek, ezért nem valószínű, hogy a járműgyártást nagyon megviselné az car-sharing szolgáltatások elterjedése. A kevesebb számú autót ugyanis gyakrabban kell cserélni, mert futásteljesítményük maximumát hamarabb elérik. A gyorsabb modellkifutás eredménye lehet, hogy az utakon futó autók gyorsan cserélődnek/fejlődnek.

 

Koncentrált tőke

Mivel a járművünk általában a második legnagyobb értékű vagyonunk és legnagyobb értékű ingóságunk, ezért befektetett tőkének is tekinthető. Ha nem befektetünk, csak havidíjas szolgáltatásként vesszük igénybe a járművet, akkor ez a jelentős tőke nem nálunk, hanem a megosztó cégnél koncentrálódik, így az üzemeltetés és a szervizelés is központosodik, ami a javítóipart befolyásolhatja. A kevesebb járműtípust a megosztó cég saját szervizeiben tudja javítani vagy csak akkora cégnek tudja kiszervezni a karbantartást, aki elég nagy ahhoz, hogy a flottáját el tudja látni.

 

 

Találgatások

Habár a jövő csak halványan és bizonytalanul látható, az autómegosztással a nagyvárosokban számolnunk kell, hiszen ott nagyon sok előnnyel járhat, gazdasági haszna pedig megkérdőjelezhetetlen.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....