közlekedésbiztosnág

Ha ilyenek a „profik”, milyenek a többiek?

2017.05.17.

Jogos elvárásnak tűnik, hogy a "profik", akik ebből élnek, ne csak szabályosan közlekedjenek, hanem hatékonyan, az eszközre és a környezetre is maximális odafigyeléssel tegyék ezt.

A KRESZ – még ha olykor bonyolultan is – de minden közlekedési helyzetre tartalmaz szabályozást. Teszi ezt úgy, hogy feltételezi, minden közlekedő betartja a rá vonatkozó szabályokat, így a többiek számíthatnak erre, bízhatnak a másikban, hogy ő is szabálykövetően jár el. Ennek a bizalomnak a lerombolására kiválóan alkalmas az, ha az ember egy „véletlenszerűen” kiválasztott, de fő foglalkozásként ezt űző mellé, mögé ül, akár csak 50 km erejéig.

A közúti közlekedésnek nevezett össznépi társadalom a szabályokra és a bizalomra épül. Egy kereszteződésben, ha zölden világít a lámpa, akkor bízhat – és bízik is – az ember abban, hogy a keresztforgalom számára pirosat, akik ennek megfelelően (meg)állnak, és nem rongyolnak át a metszésponton.

Akik életük jelentős hányadát járművek vezetésével töltik, ebből élnek, azok az átlagosnál is nagyobb rutinra tesznek szert, amibe a rendszeresen bejárt útvonalak ismeretétől kezdve a jármű kezelésének módján át a közlekedésnek, mintegy áramlásnak az átlátása is beletartozik, vagy legalábbis bele kellene tartoznia. Erre sajnos rácáfolt az az eset, ami az elmúlt napokban történt meg.

(A kép illusztráció)

Személyszállítási szolgáltatás igénybevétele során a mintegy 50 km-es út alatt meglehetősen sok, egyenként önmagukban is komoly veszélyt jelentő magatartás tanúja voltam. Az első még az elindulást megelőzően történt, nevezetesen a sofőr nem kötötte be a biztonsági övet, és erre az utasait sem figyelmeztette, kérte. Sokan – sajnálatos módon – úgy gondolják, ha nem kötik be magukat, azzal csak magukat veszélyeztetik, senki mást, de ez egyáltalán nincs így. Ha a járműben többen ülnek – és ez is ilyen helyzet volt –, egy esetleges ütközéskor a testek az eredeti sebességgel és irányban folytatnák útjukat, amivel már másokat is veszélyeztetnek, akár végzetes sérülést is okozhatnak. A vezető esetében a jármű kezeléshez szükséges testhelyzetből való elmozdulás megakadályozza a további irányítás lehetőségét, másodlagos, vagy még további balesetek, károk elkerülését. Szóval a biztonsági öv használata óriási, ráadásul többes jelentőséggel bír. Igen, az ilyen jellegű járművekben is használni kell az öveket, ha kisgyereket is szállít, akkor számára is biztosítani kell a megfelelő ülést, és nem a szülő ölében hagyni…

Ugyanez vonatkozik az utastérben elhelyezett tárgyakra is, pl. egy nem megfelelően, vagy egyáltalán nem rögzített, hanem hanyagul a műszerek elé állított, azokat teljesen eltakaró Tablet is komoly sérülést tud okozni, ha egy ütközés következtében „elszáll”.

Ilyesmi sokkal könnyebben bekövetkezhet, mint azt a legtöbb ember gondolja, hiszen sok lakóövezet átlagsebességének csökkentését – nem csak a táblával is jelzett Lakó- pihenő övezetek – egyenrangú útkereszteződések kialakításával kívánják elérni a tervezők. Itt pedig nem annak van elsőbbsége, aki a nagyobb járművel, vagy éppen egyenesen kíván tovább haladni, hanem a jobbról érkezőnek. Négy –beláthatatlan – kereszteződésből hármon lassítás nélkül sikerült átmenni. Szerencsére nem érkezett senki és semmi jobbról… Az ötödik ilyennél – ahol utak szélessége, a környező épületek jellege, stb. megegyezett a korábbiakkal – viszont a balról érkező, táblával is elsőbbségadásra kötelezett jármű részére akart minden áron előnyt adni a sofőr.

Az útvonal később már nem tartalmazott ilyen „csapdákat”, de sávváltásokat, elkanyarodásokat igen, amik során az irányjelző használata teljesen esetleges, véletlenszerű volt. Tovább fokozta a kellemetlen érzést, hogy a hátsó ülésről is érzékelhető, éppen kialakulóban levő forgalmi helyzetre gyakorlatilag semmilyen proaktív reakciója nem volt a vezetőnek – pl. egy sávváltás a párhuzamos, teljesen üres sávba –, a balra kanyarodni készülő jármű mögött inkább megállt, és megvárta annak elfordulását. (A szemből érkezők miatt ez sok időbe, és a „zöldhullám” elvesztésébe került.) Az ilyen fajta stratégiai hibák közvetlen veszélyhelyzetet ugyan nem okoznak, de pl. jelentősen növelik a jármű 100 km-re vetített fogyasztását. Ez flotta szinten már jelentős költségtöbbletet, társadalmi szinten pedig felesleges környezetterhelést jelent, aminek az elkerüléséhez egészen kis ofdafigyelés is elegendő lenne. Ugyanezt okozza a nem megfelelően megválasztott sebességi fokozat használata is, ráadásul a legújabb autók már ebben is adnak segítséget, javaslatot a vezetőjüknek.

Nem csak a nagy autóparkkal rendelkező flották esetén igaz, hogy javítási, karbantartási költségek kordában tartásáért a legtöbbet a járművek vezetői tehetik. Ha azonban nem kellő gondossággal kezelik a rájuk bízott eszközöket – szándékosan, vagy csak nemtörődömségből –, jelentős többlet terhet rónak nem csak a cégre, hanem adott esetben a környezetre is. Ilyet lehet okozni pl. azzal, hogy a piros lámpánál várakozva végig bekapcsolt sebességi fokozatban, kinyomott tengelykapcsolóval várják a szabad jelzést. Sem a kinyomócsapágyat, sem a kuplungszerkezetet nem erre tervezték, az ilyen kezelési stílus jelentősen megrövidíti az élettartamukat.

Lehet várni a közlekedési kultúra javulását, a balesetek számának csökkenését, a környezetszennyezés mérséklődését, de amíg a foglalkozásszerűen járművet vezetők, akik napi munkaidejük jelentős hányadát ezzel a tevékenységgel töltik, a fentiekben leírt módon viselkednek, nem is beszélve a náluk sokkal kevesebb időt és km-t, sokszor csak kényszerűségből, már a járművezetés gondolatától is jelentős stresszbe kerülő privát autósokról, látványos és érezhető változásra nem lehet számítani.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.07.26
Turisták és csomagjaik az út mellett Albertirsa közelében a 4-es főúton, ahol turistákat szállító....
2017.07.26
A Gárdonyi Rendőrkapitányság vízi körzeti megbízottjait riasztották egy süllyedő csónakhoz 2017.....
2017.07.26
Nagy-Britanniában 2040-től megtiltják a benzin- és dízelüzemű új személyautók és furgonok....
2017.07.26
Július végén megkezdődik az őzek párzási időszaka, ami augusztus közepéig tart. Vigyázzunk rájuk és....
2017.07.26
Hajnali ötkor kocsikázni indult apja két hete átvett Mercedes Coupéjával egy 14 éves tinédzser a....
2017.07.25
Interjúalanyunk Kertész Norbert, aki a Fix Auto Service Q-Service ügyvezető igazgatója.....
2017.07.25
Éppen negyedszázada tartották Barcelonában az olimpiát. Az évfordulóra archív fotóval és korabeli....
2017.07.25
Este hét óra előtt nem sokkal a bécsi repülőtérre tartó busz ütközött egy személygékocsival. A....
2017.07.25
Hat új modell érkezik 2020-ig, beleértve akár több elektromos autót is. ..
2017.07.25
Rendőrök helyszínelnek összetört kisbusznál Biharkeresztes közelében a 42. számú főútvonalon, ahol....