veterán

Hajózni kell, és veteránautózni is!

2015.05.20.

Balaton-part, csodás táj, történelmi sétány legendás autómárkákkal. Volt köztük olyan, amelyiket egyetlen darab képviselt, és volt olyan, amelyik egész autóflottával jelent meg a füredi kikötőben, ahol akadt olyan oldtimer tulajdonos, aki csodahajóját is felsorakoztatta, de azt már a vízen.

Múltidézés Balatonfürden                                                                           A szerző felvételei

Legendás oldtimer és youngtimer flotta a kikötőben

Ismét a csodálatosan megújult Balatonfüred adott otthont a Concours d'Elegance autós találkozónak, melyen volt aranyos kétüléses Vespa és BMW Isetta, meg méregdrága Bugatti, vagy igazán ritkaságnak számító és rendkívül értékes Hispano Suiza. Megjelent a gengszterkorszakot idéző Cadillac motoros La Salle, több BMW és Rolls-Royce. A rendezvény fő támogatója, a BMW veteránokat és youngtimereket is felvonultatott, ahogy a cégcsoport legújabb modelljeit is, egymás mellett állt az 1964-es évjáratú Monte Carlo győztes klasszikus és a 2015-ös MINI, több régi Rolls-Royce és a az idei évjáratú Wraith Coupé is.

Fiatalos és sportos BMW klasszikusok

A legnagyobb motorral egy százévesnél öregebb szerkocsi büszkélkedhetett, a legkisebbel a 300 köbcentis BMW Isetta, mely utánfutóján ugyancsak almazöldre fényezett magyar Panni robogót vontatott a sétányra. Nézzük a legnagyobbat és leghangosabbat, a kézi tekerős szirénával felszerelt piros gépet, melynek természetesen szériafelszerelése a létra és tömlő is.

Több mint fél évszázadnyi a korkülönbség a két Mini között

Százas tűzoltó

Az American LaFrance tűzoltó-eszközöket gyártó vállalkozása volt, a cég történetét az 1830-as évekig lehet visszavezetni. Az American LaFrance Fire Engine Company 1903-ban alakult, az első motoros tűzoltójárművet 1907-ben készítették el. Bár akadtak más cégek hasonló profillal, de az American LaFrance építette a legnagyobb, legerősebb és legszebb tűzoltóautókat. Az első világháború kitörésekor, már több, mint ötezer American LaFrance rótta Amerika útjait, ami a cég termékeinek megbízhatóságát jelzi. A Németh Garázs kiállított autója 1918-ban készült, soros, hathengeres, 100 lóerős teljesítményű 14,5 literes motorjával öt fős személyzettel és felszereléssel megpakolva akár 80 km/órás sebességgel tudott riasztás esetén a helyszínre robogni. A háromfokozatú váltóról vezetett kihajtással külön szivattyút lehetett működtetni.

Tűzoltószer 1918-ból

Német Dixi

Ugyancsak piros, de jóval kisebb a német Fahrzeugfabrik Eisenach AG terméke. A cég 1899-ben készítette első autóját Wartburg márkanéven, majd 1904-től Dixi néven árusította termékeit. A Dixi utolsó típusa a soros, négyhengeres, négyütemű 748 köbcentiméteres 3/15 PS a brit Austin 7 kisautó licenszváltozata volt. A két autót a metrikus csavarok és a Bosch lengéscsillapítók révén lehet megkülönböztetni. 1928. októberében a BMW megvásárolta az üzemet, majd tovább folytatták a 3/15 gyártását. A 3/15 PS alapjaira 1929-1932 között számos továbbfejlesztett modell készült, köztük egy szépvonalú sportkocsi is, amelyet Wartburg néven árultak. A felépítmények között a legnépszerűbb a zárt limuzin volt.

Olasz-francia Vespa és szovjet rokkantmodell

Aranyos Vespa

A kiállítás egyik kedvence volt a Vespa, mely többnyire Piaggio nevű robogóiról ismert, pedig 1956-tól bemutatta kétajtós kisautóját, mely motormérete után a 400 típusnevet kapta. Mivel a Fiat 500 hegemóniájával szemben tehetetlenek voltak, ezért átadták a liszenszet egy francia cégnek, amely megtarthatta a Vespa márkanevet. A franciaországi Fourchambault falucskában, Párizstól délre 1961-ig nagyjából harmincezer autó készült. Magyarországon jelenleg hét Vespa található, az 1960-as évjáratú példány amerikai kivitel, amely Európában rendkívül ritka. Vincze Gábor tulajdonos restaurálta.

Jaguar, a klasszikus sportautó

Very British Bond modell

A patinás brit autóipart képviselte az Aston Martin, melynek elegáns GT járműveit a mindenki által jól ismert, de sohasem létezett kém, James Bond tette világhírűvé. Az 1964-es Goldfinger című részben a Sean Connery által alakított 007-es ügynök egy ezüstszínű DB5-tel testesítette meg a brit eleganciát. Alig egy évvel később az Aston piacra dobta a DB5-ös utódját, az erősebb és kényelmesebb DB6-os modellt. Az alvázat 9,5 centivel megnyújtották, a hátsó tengelyt áthelyezték, így sikerült 2+2 ülésessé varázsolni az autót. A változtatások ellenére a DB6.os alig valamivel volt nehezebb a DB5-nél, és megőrizte annak dinamizmusát. A DB6 Mk2 változata 1969-ben érkezett erősebb motorral, nagyobb kerekekkel és gumiabroncsokkal. A négyliteres, 325 lóerős teljesítményű motorhoz opcióként benzinbefecskendezőt is lehetett rendelni. A DB6 1971-ben adta át a stafétát a DBS-nek. 1968-ban Károly herceg 21. születésnapjára egy DB6 Volantét kapott édesanyjától, II. Erzsébet királynőtől, ezt az autót ma is használja. Az autó tulajdonosa dr. Halász Zsolt.

Értékbeállítás

A Bentley S2-es is a brit luxusautó-építés kiváló példája. A rendkívül tágas utastér, a fejedelmi kényelem és a rengeteg fabetét mind-mind egy mára letűnt korról mesélnek. Az S2-ben a múlt és a jövő egyesült: a hagyományos alvázas konstrukciót és egy vadonatúj, könnyűfémből készült 6231 köbcentiméteres V8-as motorral kombinálták. Az autó formája az S1-re hasonlít, de a műszerfalat és a kormánykereket lecserélték ennek már alapfelszereltsége a szervó-kormány. Az S2-esből három év alatt 2308-at építettek kézi munkával a Crewe-ben dolgozó szakemberek. Az 1961-es darab dr. Halász Zsolt tulajdona.

Mercedes Nürburg

Horch ellen Nürburg mestermű

A ritka ISO és Jensen modellek mellett is érdekes volt az 1931-es Mercedes-Benz Nürburg, melyet soros, nyolchengeres, 4918 köbcentiméteres, 100 lóerős teljesítményű motor hajt, akár százas tempóban. 1926-ban a Daimler és a Benz összeolvadásából létrejött Daimler-Benz vállalatnak kihívást jelentett, hogy a Mercedes-Benz luxusautók lépést tartsanak a konkurenciával. Az egyik legfőbb rivális, a Horch éppen abban az évben dobta piacra nyolchengeres motorral szerelt típusát. Paul Daimler megbízta Ferdinand Porschét, hogy amilyen gyorsan csak lehet, építsen versenyképes autó: 1928-ban jelent meg a Nürburg széria első változata 4,6 literes, soros nyolchengeres motorral. A hatalmas, akár 5,4 méter autó minden tekintetben teljesítette az elvárásokat: nagyobb, erősebb és jóval drágább volt, mint a Horch 8. 1931-ben lépett piacra Nürburg csúcsmodellje 4,9 literes motorral. Az 1700 kilós Mercedes tulajdonosa a Németh Garázs.

Cadillac

Tiszta Amerika

És most keljünk át az óceánon. A Buick és a Cadillac közé illeszkedő LaSalle márka 1927-ben született. Az 1932-es évjáratú LaSalle 345B modellt V8 hengeres, 5793 köbcentiméteres 115 lóerős teljesítményű Cadillac motor hajtja. A Cadillachez mérhető minőségű, ám annál olcsóbb LaSalle volt a General Motors első olyan terméke, melynek karosszériáját a cég újonnan alapított designstúdiójában, az Art&Colour részlegnél tervezték. Az 1932-es modellévben kínált LaSalle 345B hasonlított a Cadillac V8-hoz, de annál rövidebb volt a tengelytávja volt. Gazdagon krómozott külseje a füstös mulatók és a jazz világát és a gengszter-korszakot idézi: Al Capone egy 1928-as LaSalle-t használt. Valószínűleg ez ihlette az 1972-es Keresztapa című film készítőit: az itt kiállított autóval érkezett Sonny Corleone lánya, Connie esküvôjére. Az autó tulajdonosa a keszthelyi Cadillac Múzeum.

A modell,Made in USA

A Ford Óbudáról

Henry Ford elképzelése az olcsó, egyszerű közlekedési eszközről a Model T-ből 17 év alatt 15 millió készült, majd 1927. végén megjelent a Model A típus. Bemutatásakor egy hét alatt 25 millióan látogattak a Ford kereskedésekbe, a tömeghisztéria miatt többször kellett közbelépnie a rendőrségnek. Az A-modellben már volt olaj- és vízpumpát, hidraulikus lengéscsillapító és modern háromfokozatú váltót is kapott. Négy év alatt világszerte ötmillió Model A-t értékesítettek, az 1931-es példányt az Óbudai Egyetem Bánk Donát Mérnöki Karán restaurálták, 3286 köbcentiméteres motorja 40 lóerős teljesítményű.

Hispano Suiza

Méltán díjazott Hispano Suiza

A II. Balatonfüred Concours d'Elegance sztárja az 1922-ben készült Hispano-Suiza H6B: a 6,5 literes motorú autót a francia Chapron cégnél láttak el Sedanca Landaulette felépítménnyel. Az 1990-es évek végén a legendás filmszínész Charles Bronson tulajdonába került, aki 2001-ben kategória második díjat nyert a Pebble Beach Concours d'Elegance-n. Jelenlegi tulajdonosa Alexander Schaufler 2013-ban vásárolta az elegáns luxusautót, 2014-ben az ugyancsak rangos Concorso d'Eleganza Villa d'Este rendezvényről kategória elsőnek díjazták.

Kaáli professzor egyik autója

Velox modellek az ÁVH flottában

Nagy-Britanniában készült 1949-ben a Vaxhall Velox, melynek tulajdonosa Professzor, dr. Kaáli Géza elmondta, hogy soros, hathengeres, 2275 cm3, 54 lóerős motor hajtja. Anno egy ilyen volt családi autójuk és ezen tanult meg vezetni. Az 1929-tól General Motorshoz tartozó brit Vauxhall a második világháború után kezdett új típusainak fejlesztésébe. Az amerikai hatást tükröző Velox 1948-ban mutatkozott be. A kortárs szaksajtó vegyes véleményekkel volt a túrakocsiról: gyorsulását dicsérték, futóművét kritizálták. A vasfüggöny ellenére Magyarországra több szállítmány Velox érkezett és ezek szolgáltak a hírhedt Államvédelmi Hatóság flottájában, vagyis a közhiedelemmel ellentétben nem szovjet, hanem brit gyártmányúak voltak a rettegett lefüggönyözött fekete autók!

BMW Dixi és Valker Viktor, a Concourse d'Elegance hajtómotorja

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
- Áprilisban tíznapos amerikai egyesült államokbeli szakmai úton vettek részt a magyar....
2024.04.24
Értékes bajnoki pontokat veszített Losonczy Levente az elmúlt hétvégén a túraautós TCR Europe....
2024.04.24
Itt az új törvényjavaslat.   ..
2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....