motorgyártás

„A haladás technikája”: COD- technológia már három motorhoz

2013.12.24.

Akár húsz százalékkal kisebb üzemanyag-fogyasztás – hengerlekapcsolásos (cylinder on demand – COD) technikájával az Audi ismét hatásosan igazolja a motorfejlesztés terén rendelkezésére álló bőséges tudását és tapasztalatát. A hengerek célzott lekapcsolásának technikája immár három benzinmotorjában – az 1.4 TFSI COD, a 4.0 TFSI COD és legújabban az Audi A8 L W12 COD erőforrásában – is működik.

Az Audi COD-technikája igazán sokoldalú megoldás, amely éppúgy ideális a négyhengeres, közvetlen befecskendezésű erőforrások, mint a V8-as TFSI és a 12 hengeres szívómotor számára. E rendszer mindegyik motorban úgy működik, hogy a felső sebességi fokozatokban kicsi, illetve közepes fordulatszám és motorterhelés mellett önműködően leállítja a hengerek felét egészen addig, amíg a vezető újból intenzív gázt ad. Ennek eredményeképpen megnő a továbbra is aktív hengerek hatásfoka, mivel munkapontjuk kedvező irányba, azaz a nagyobb terhelések felé tolódik el.

A működő hengerek számában bekövetkező minden változás olyan lágyan zajlik, hogy szinte alig érzékelhető. A nyolchengeres motorral szerelt modellekben aktív motortartó ágyazások egyenlítik ki messzemenőkig a nem kívánt rezgéseket, az Audi Noise Cancellation (ANC) technikája pedig célzott „ellenhangok” keltésével mérsékli a kellemetlen frekvenciákat a lekapcsolási fázisban. E két megoldás modelltől függően önállóan vagy együttesen fejtheti ki hatását.

Az 1.4 TFSI COD motor esetében a rendszer a kettes és a hármas, míg a 4.0 TFSI erőforrásban a kettes, hármas, ötös és nyolcas hengerre hat. A lekapcsolt hengerekben a gyújtás és a befecskendezés egyaránt szünetel. A szelepeket a vezérműtengelyeken elektromágneses mozgatású csapok segítségével eltolható vezérlőprofilok zárják, miután a rendszer a hengerekben a dugattyúkra ható ellennyomás mérséklése érdekében levegővel töltötte fel a hengereket.

A 368 kW (500 LE) teljesítményű W12-es motorban a COD-technika speciális változata működik, amely mindvégig nyitott állapotban tartja a szelepeket. A rendszer először a bal oldali hengersor összes tagjában szünetelteti a befecskendezést és a gyújtást, a motor így hathengeresként üzemel tovább. Mielőtt azonban a bal katalizátor hőmérséklete túlságosan lecsökkenne, ismét újraindul a bal hengersor, és ekkor a jobb oldali hengerek állnak le. Egy-egy hosszabb lekapcsolási periódus során így az egyes hengersorok váltakozva kerülnek működő, illetve inaktív állapotba.

A COD-technika alkalmazásával jelentősen csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás. Az Audi RS 6 Avant és RS 7 Sportback esetében a NEFZ-cikluson mérhető megtakarítás mintegy öt százalékra adódik, a tekintélyes, 412 kW (560 LE) teljesítményű 4.0 TFSI COD aggregát így átlagosan mindössze 9,8 liter benzinnel is megelégszik 100 kilométerenként. A 103 kilowattos (140 LE) 1.4 TFSI COD motor az Audi A3 típusban 4,7 literes átlagfogyasztást produkált 100 kilométerenként, vagyis a NEFZ-cikluson 0,4 l/100 km fogyasztáscsökkenést sikerült a hengerlekapcsolással elérni. Visszafogott vezetési stílus mellett e megtakarítás akár húsz százalékra is növelhető.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....