járműipar

A Harman a Samsunggal támad az okosjárművek piacán

2017.02.17.

Gyökeresen átalakul a járműipar, a hagyományos gyártók mellett egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert az IT-iparból érkező szereplők. Eközben a munkaerőpiacon és a vásárlók közt is megjelent az a generáció, amely online eszközökkel a kezében nőtt fel – mondta el kérdésünkre Karaszek Szabolcs, aki a Harmannak, azaz egy TIER 1-es autóipari beszállítónak az egyik hazai vezetője, amelyet ezekben a hónapokban vesz át a Samsung.

Amíg az autórádió csupán egy tétel volt az extrák listáján tíz éve, ma már a fedélzeti elektronika a motor után a legfontosabb része az autóknak. A korszerű járművek folyamatos online kapcsolatban működnek, és az elektromos meghajtás megjelenésével várhatóan a vezérlés stratégiai fontosságú elem lesz. Nem csoda, hogy az infokommunikáció nagyágyúi, mint a Google vagy a Microsoft évek óta hatalmas erőfeszítéseket tesznek, hogy meg tudjanak jelenni a járműgyártásban. Ebbe a sorba illeszkedik, hogy a mobiltelefonjairól ismert Samsung tavaly novemberben 8 milliárd dollárért megvásárolta az amerikai székhelyű Harman International Industries céget, és ezzel megváltotta a jegyét az autóiparba – mondta el lapunk kérdésére Karaszek Szabolcs, a Harman európai HR-vezetője.

A Henry Ford-féle százéves automobil a szemünk láttára alakul át valami egészen más eszközzé: hálózatba kötött, tájékozódásához online kapcsolatot igénylő, önvezető berendezéssé. Ebbe a folyamatba kell belehelyezni és értékelni a Samsung akvizícióját. A koreai cég egyébként a gépkocsi akkumulátorok gyártásában is komoly szereplő, amely éppen Magyarországon építi meg legkorszerűbb gyárát, és ezen a réven stratégiai együttműködést alakított ki több vezető európai autógyártóval. Ez a kapcsolat lesz sokkal szélesebb körű a Harman felvásárlása után, hiszen az amerikai központú cég egyike a száz legnagyobb első körös, TIER 1-es autóipari beszállítónak a világon.



Karaszek Szabolcs, a Haman európai HR-vezetője

Ennek a cégcsoportnak jelentős érdekeltségei vannak Magyarországon is: a Harman Becker Gépkocsirendszer Gyártó Kft. 1995 óta van jelen Székesfehérváron, ahol folyamatosan bővíti tevékenységét, gyártókapacitásait. A társaság megalakítása óta elektroakusztikai komponensek, és késztermékek gyártásával foglalkozik. Akusztikai üzletágában az autóipar számára hangszórókat, hangszóró rendszereket és mikrofonokat gyárt, vevőik között ott van a győri Audi, de világszerte megrendelői között szerepel a BMW, a Mercedes, a Porsche, a Ferrari, a Mini, a Rolls-Royce, a Land Rover, a Jaguar, a Lexus, a Toyota, a Volvo és a Ford is, márkái között pedig a Harman/Kardon, JBL, Infinity és a Mark Levinson található.

Karaszek Szabolcs elmondta, hogy a cég árbevétel tekintetében az országban a 35-ik, Fejér megyében a Spar után a második. A járműiparban a legnagyobb foglalkoztatók között vannak, csaknem háromezer alkalmazottjuk van Székesfehérváron, Pécsett és Budapesten összesen öt telephelyen.

 

A további fejlődés feltétele a megfelelő képzettségű és létszámú munkaerő jelenléte. Ugyanakkor a munkaerő kínálat korlátozott, a cégek versengenek a munkavállalókért mérnököktől a szakmunkásokig és a szerelősori munkásokig. A béremelés korlátját a jövedelmezőség jelenti, ezért a cégeknek más eszközökkel kell elérniük, hogy a munkavállalók őket válasszák, és maradjanak is hosszú távon – mondta a HR-vezető. Ehhez vonzó munkakörnyezetet, érdekes feladatokat és rugalmas foglalkoztatási formákat kell biztosítani. Különösen igaz ez a legfiatalabbakra, akik most tűnnek fel a munkaerőpiacon, és akik számára magától értetődő a folyamatos online jelenlét, az emberek korlátlan összekapcsolhatósága. Az ebben rejlő lehetőségek kiaknázásával meg lehet fogni a Z generáció tagjait is, ellenkező esetben a világpiac béreivel kellene versenyeznünk – vélekedett Karaszek Szabolcs.

Jámbor Gyula

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.10.21
Cival Einstein Brazíliából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.10.21
Halálra gázolt egy férfit egy furgon, majd elhajtott a helyszínről szombat reggel Borsod-Abaúj-....
2017.10.21
A Volkswagen Truck & Bus a Hamburgban megrendezett Innovációs Napon olyan úttörő technológiát....
2017.10.21
Stephan Winkelmann veszi át a vezetést a Volkswagenhez tartozó angol luxusmárkánál, a Bugattinál -....
2017.10.21
A Consumer Reports, a világ legmegbízhatóbb, fogyasztói érdekvédelemmel foglalkozó non-profit....
2017.10.21
Magyarországon is összeszereltek Ford autókat! Az eseményre az 1930-as évek végén került sor, s a....
2017.10.21
Megnövekedett a szálló por koncentrációja az elmúlt két napban Nyíregyházán, a mért értékek....
2017.10.21
Péntektől nem gyártanak többé autókat az ausztrál földrészen. A General Motors Holden néven....
2017.10.21
Negyven évvel ezelőtt, ugyanezen a héten történt, hogy sötét napok köszöntöttek a Ford németországi....
2017.10.21
Új kihívás a versenysportban, immár a holnap technikájával: a Volkswagen tisztán elektromos....