SEAT

Három évtizednyi fejlesztés kapcsolja össze az első és a jelenlegi Ibiza modellt

2018.01.13.

A SEAT Ibiza első illetve legújabb generációja azon a szigeten találkozott, amelyről a nevüket kapták. Az első modell színre lépése után több, mint három évtizeddel létrejött találkozón a két egymás mellett álló modell közötti különbségek szemmel láthatóak. Teo García, aki az Ibiza egyik atyjaként mind az öt generáció fejlesztésében részt vett, felfedi előttünk azokat a tulajdonságokat, amelyek igazi ikonná tették a spanyol modellt:

-A siker kulcsa, a formaterv: az első Ibiza formatervét készítő Giorgetto Giugiaro a szögletes megjelenés mellett tette le a voksát, amely „megfelelt a korszak elvárásainak”, emlékezik vissza García. Az ötödik generációt megalkotó Alejandro Mesonero, a SEAT jelenlegi formatervezési igazgatója egy sokkal dinamikusabb, szoborszerű sziluettet álmodott meg a Ibiza számára. Ugyan a legújabb modell sokkal tágasabb belső térrel rendelkezik, Teo García kiemelte, hogy az első Ibiza egyik karakteres vonásaként szolgáló „óriási ablakok” rengeteg fényt engedtek az autó belső terébe, ezzel is növelve a bent helyet foglalók térérzetét és kényelmét.

-Gipszbe öntve: az első generációt úgy formálták, „mintha Michelangelo szobra volna”, emlékezik vissza García. Közel két tonna gipszet használtak a modell megformálásához. Napjainkban ehhez nagyjából 5 000 kilogramm agyagra van szükség, amellyel lényegesen könnyebb dolgozni, nem is beszélve a virtuális prototípusokról, amelyek segítségével a formaterv megvalósíthatóságáról is képet kapnak a tervezők.

-A gyártási idő 60 óráról 16 órára csökkent: a jelenlegi modell gyártásához szükséges időhöz képest ennyi időbe telt 33 évvel ezelőtt az első Ibiza legyártása. „Arról nem szól az összehasonlítás, hogyan is készül manapság egy autó” – jelzi Teo García. A rövidebb gyártási idő ellenére napjaink autói sokkal kifinomultabbak és egyre korszerűbb műszaki megoldásokkal rendelkeznek. Az új Ibiza kifejlesztéséhez a Volkswagen Csoport legmodernebb MQB (Modular Querbaukasten - Moduláris Keresztmotoros Platform) A0 padlóvázát használták, amely nem mindennapi dinamizmust, tágasabb belső teret és nagyobb külső méreteket tesz lehetővé. A jelenlegi Ibiza így 170 milliméterrel szélesebb, 422 milliméterrel hosszabb és 50 milliméterrel magasabb.

-A System Porsche rendszertől a legerősebb és leghatékonyabb erőforrásokig: García szerint a motorok területén bekövetkezett fejlődés „egyike az autó forradalmi változásainak”. Míg az első generáció alapját a System Porsche rendszer révén egy „tekintélyes és népszerű motor” biztosította, addig a 33 évvel később alkalmazott 1.5 TSI erőforrás személyében az Ibiza szegmensének „legerősebb és egyben leghatékonyabb aggregátjával rendelkezik.” A hatékonyságot vizsgálva láthatjuk, hogy az első Ibiza átlagos üzemanyag fogyasztása 7,8 literre adódott 100 kilométerenként, míg az 1.5 TSI motor esetében ez 4,9 literre csökkent szintén 100 kilométerre vetítve.

-Irány a teljes összekapcsolhatóság: Teo García meglátása szerint „a legnagyobb áttörés a jármű kapcsán, amely három évtizeddel ezelőtt teljesen ismeretlen volt”, az az összekapcsolhatóság. A jelenlegi modell rendelkezik egy 8 col képátlójú érintőképernyővel és minden egyéb olyan technológiával, amely a kormány mögött helyet foglalva is biztosítja a hálózatba kapcsolódás lehetőségét. Még hangüzenetek küldése és fogadása is lehetséges annak érdekében, hogy a vezetés közbeni zavaró tényezőket teljesen kizárják. Így a biztonság területén is óriásit lépett előre az Ibiza, amely már olyan, három évtizeddel ezelőtt elképzelhetetlennek tűnő vezetői segédrendszerekkel rendelkezik, mint a városi fék funkciója vagy a sebességhatárolás.

-A spanyol sziget, ami meghozta a világhírt: az első Ibiza volt az a modell, amely segített a vállalatnak, hogy kilépjen a nemzetközi porondra. Öt generációval később már 5,6 millió darab, több, mint 80 országban értékesített modellel a háta mögött az Ibiza hű maradt névadójához, a fiatalos földközi-tengeri szigethez, amely évente több, mint 1,5 millió látogatót fogad a világ minden tájáról.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.01.22
- Az informatikusok, a villamos- és gépészmérnökök gyakorlati képzésnek támogatására együttműködési....
2018.01.22
A Hungexpo G-pavilonjában, 2018. március 23-25. között kerül megrendezésre immár hatodik alkalommal....
2018.01.22
A Tour de France versenyen aratott győzelem és a legjobb kerékpárcsapat címmel járó, sikeres évad....
2018.01.22
Májusban rendezik a XI. Nemzetközi AVENTICS Pneumobil Versenyt Egerben, ahol az eddigi....
2018.01.22
Qiao Wei Kínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra pályázatára. ..
2018.01.22
Új generációs önvezető kísérleti járművet mutatott be a Toyota a CES informatikai szakkiállításon.....
2018.01.22
- Csökkenti bruttó 2 forinttal a 95-ös benzin és bruttó 4 forinttal a gázolaj literenkénti....
2018.01.22
- A korábbi évek adatát több mint 20 százalékkal meghaladva tavaly megközelítette a négymilliót a....
2018.01.22
Személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt január 22-én 13 óra 30 perc körül a 32-....
2018.01.22
Az Inter Cars magyarországi jelenléte egy új szemléletet hozott a magyar alkatrészpiacra, melynek....