Jeep

Hegymenetben a Jeep

2019.03.12.

Globálisan, Európában és Magyarországon is jelentősen növelte eladásait a Jeep, s hogy a lendület megmaradjon, majd minden modelljét megújította kisebb-nagyobb mértékben a gyártó. A Renegade meglepetést okoz terepen, a Wrangler Rubicon előtt pedig továbbra is kevés akadály létezik.

Bevetésre készen valahol Budakeszi felett

Alattomos útszakasz áll előttünk. Az emelkedőn mély nyomvályúk vezetik a kerekeket, két oldalt méter magas földsánc, ráadásul a sár vizes levelekkel keveredik. A sima utcai gumival szerelt Jeep Renegade azonban rendületlenül falja a métereket – különösen akkor, amikor állandó összkerékhajtást kapcsolunk, és a felező gombját is benyomjuk, hogy a nagyon rövid egyesbe váltson az automata. Még a hardcore terepjárókhoz szokott instruktorunk is elismerően biccent: „Ügyes. Főleg, úgy, hogy csak elektronikus hókuszpókuszok dolgoznak alattunk.” A Renegade meglepően jól állja a sarat, és valódi alternatíva lehet azoknak, akik olyan kocsit keresnek, amely nem terepre kell, de garantáltan elboldogul hóban, sárban, földutakon.

Jól mozog terepen a Renegade is

Mindez azonban egészen más fényben tűnik fel, amikor a Renegadeből átülünk a Jeep-paletta csúcsán lévő Wrangler Rubiconba. A különbség már a beszállásnál világos: magasra kell lépni ahhoz, hogy becsusszanjunk a volán mögé, onnan föntről pedig új dimenziók nyílnak. Az ügyesen mozgó Renegade játékautónak tetszik valahol a hosszú, magas motorháztető előtt, alatt. Amikor pedig elindulunk, nem is értjük hová lett az előbb még aggasztónak tűnő nyomvályú, miért tartottunk az utat szegélyező földhányásoktól, meg a vizes levelekkel borított burkolattól. Sima hátsókerékhajtással is úgy gördül a Budakeszi feletti erdei utakon a Rubicon, mintha csak a belvárosban korzóznánk. Persze, kapcsolunk aztán állandó négykerék-meghajtást, meg teszteljük a felezőt, de mindez csak játék: ennek a kocsinak a terep nem itt kezdődik. „Ez mindenhol elmegy” – foglalja egyetlen, talán csak leheletnyit túlzó mondatba véleményét szakértőnk. Aztán furcsa módon egy kritikával dicséri tovább a kocsit: szerinte országúton marad csak el komolyabban a Wrangler Rubicon az etalonnak számító G-osztálytól…

Nincs előtte akadály

A tesztút apropóját azt adta, hogy számos ponton megújult a Jeep-paletta. Azután, hogy bő 800 ezer darab elkelt a Renegade-ből, a SUV frissítéséről döntött a gyár. Csiszoltak a formán, de ennél fontosabb változás, hogy megújult a motorpaletta. Választható ezres 120 lóerős, és 1,3-as 150 meg 180 lóerős benzines turbós. Ez utóbbi 9 sebességes automatával és négykerékmeghajtással is kérhető. Dízelfronton a 120 lőerős 1,6 MJET II, valamint 140 vagy 170 lóerős kétliteres jelent újdonságot. Érdemes még megemlíteni, hogy kibővítették a vezetéstámogató rendszerek körét, így egyebek mellett sávelhagyásra és ráfutásos balesetre is figyelmeztet a kocsi, amit már LED-es fényszórókkal láttak el.

Sok kisebb változtatás történt a kínálatban

A Wrangler sem maradt a régi. A ráncfelvarrás mellett új motorokat kapott: kétliteres benzines 270 lóerős, és 2,2-es, 200 lóerős, 450 Nm nyomatékú dízellel is választható. A közútbarátabb Sport és Sahara verzióban 2,72:1 áttételű a felező fokozat. A terepre belőtt Rubiconban – amelyben van már differenciálzár és kiiktatható elektronikusan az első stabilizátorrúdja – 4:1 áttételű a felező fokozat. A márka szerint a terepjáró-képesség megőrzése mellett javítottak a menetkényelmen. Jobb lett a variálhatóság is: állítják, 20 perc elég ahhoz, hogy megszabadítsuk a tetőtől és ajtóktól a Wranglert, amelynek a szélvédője előre dönthető.

A Wrangler akár 270 lóerős benzinmotorral is kapható

Az 1974 óta gyártott Cherokee-ből eddig négymillió kelt el, a folytatásról pedig újabb ráncfelvarrással gondoskodnak, a módosítások azonban ennél a modellnél sem drasztikusak. A kocsi front részén finomítottak, a felszereltség jobb lett – alapáron jár például a sávelhagyásra figyelmeztető és a gyalogost felismerő rendszer –, a csomagtér pedig 570 literesre bővült. A csúcsmodellt itt is a 270 lóerős benzines hajtja kilencsebességes automatán át. A Cherokee-ban – és a többi modellben is – már ott az új Uconnect rendszer, amely nagyobb kijelzőt és több funkciót kapott.

A csúcs-Wrangler utastere

Az, hogy a Jeep inkább a sok kisebb fejlesztés mellett döntött a nagy ugrások helyett, annyiban érthető: eladásai jól alakulnak, vagyis nincs szükség nagy kiigazításra. A tavalyi év első felében globálisan 21 százalékkal nőtt az értékesítés, Európában pedig leggyorsabban növekedő márka. Magyarországon januártól októberig 70 százalékkal több kocsit adtak el, a szalonok száma pedig egy év alatt négyről kilencre nőtt.

Múlt és jelen

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.05.21
Korán reggel teljes szélességében lezárták az M7-es autópályát Martonvásárnál kedden, mert lovak....
2019.05.21
A 70 éves háromszoros Forma-1-es világbajnok hétfőn halt meg - jelentette kedden az osztrák....
2019.05.21
A Suzuki rendőrökkel, polgárőrökkel, mentősökkel közösen figyelmeztet a körültekintő közlekedés....
2019.05.20
A Lexus az európai piacot Japánban gyártott modellekkel szolgálja ki, az észak-amerikai ellátásában....
2019.05.20
Az Autós Nagykoalíció zászlajára tűzte, hogy a szabályok sulykolása és a logikai érvek helyett (és ....
2019.05.20
A Fraunhofer Kutatóintézet lézeres eljárást és szalagozást alkotott meg a jövő hibrid....
2019.05.20
Ilya Katz Izraelből küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra pályázatára....
2019.05.20
Európa egyik legnagyobb autós felmérésében folytatja sikersorozatát a Peugeot 3008. Több tízezer....
2019.05.20
- A hagyományos járművek mellett önvezető és elektromos hajtású gépkocsik tesztelésére alkalmas....
2019.05.20
A Scania működési bevétele 2019. január-márciusa között 27 százalékkal, azaz 4207 millió (3315)....