járműipar

Herbert Rupp: Divat lett a sajtóban a dízel szapulása

2018.06.02.

Dízelmotorral szerelt Volkswagen Touareggel járok, mivel a dízelmotor sokkal hatékonyabb és semmivel sem szennyezőbb, mint a benzinmotor – fogalmazott portálunknak adott interjújában Herbert Rupp, a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetségének (MAJOSZ) tiszteletbeli elnöke. Az évtizedekig Németországban élő és dolgozó, majd a rendszerváltáskor Magyarországra települt szakembert az autóipar aktualitásairól kérdeztük.

Az ExxonMobil napokban közzé tett prognózisa szerint 2040-ben a járművek kétharmadát még belső égésű motor hajtja. Lehet ilyen messzi távra jósolni és osztja a véleményt?

Herbert Rupp

Igen, olyannyira, hogy még ennél távolabbi időben is meghatározó lesz a belső égésű motor. Az elektromos járművek hatótávolsága messze elmarad a benzinestől vagy a dízeltől. Az e-járművekkel megtehető út hossza optimális időjárási körülményekre vonatkozik, ha bekapcsolják a légkondicionálót vagy télen a fűtést, abban a pillanatban rohamosan csökken a hatótávolság. Akinek e-járműve van, biztos, hogy áll a garázsában egy belső égésű motorral szerelt autó is.

Az említett prognózis szerint a járművek húsz százaléka lesz elektromos, az egyharmad további részén az alternatív hajtások osztoznak. Kipukkadni látszik az e-projekt?

A húsz százalék nem prognózis, hanem az EU vezetőinek politikai döntése. Az igaz, hogy a kipufogó nem a városban van, hanem azon kívül, mert az áram előállításához is erőmű kell. A politikai döntés pozitívuma, hogy elindított egy fejlesztési folyamatot, aminek még a közepén sem tartunk, s egyelőre senki nem tudja, milyen potenciálokat fedeznek fel az elektromos hajtásban. Arról nem beszélve, hogy nem kielégítő az infrastruktúra, a feltöltési idő pedig össze nem vethető a tankolás két-három percével. De van egy sokadik szempont is, amit az államok nem gondoltak végig. Az üzemanyagon komoly adótartalom van, ami a kormányuknak bevételt jelent. Ha ez kiesik, rákényszerülnek, hogy másra vessenek ki adót, hogy ne legyen üres az államkassza.

Ha az ember beleolvas a német lapokba, temetik a dízelt. Ön aki, hosszú ideig élt Németországban, bizonyára meg tudja ítélni, a német autós társadalom dízelellenes vagy a lapok felfújják a dolgot?

Még sokáig velünk marad.

A dízelek elátkozása pillanatnyilag nagyon divatos téma. Ha azonban a háttérbe tekintünk, megállapíthatjuk, hogy a dízelmotorok hatásfoka nagyságrendekkel jobb, mint a benzineseké. Ugyanazt a távot a dízelmotor húsz-harminc százalékkal kevesebb üzemanyaggal teszi meg. Az pedig, hogy a dízel tiszta vagy nem tiszta, a döntéshozók gyengeségét mutatja. Ugyanaz a helyzet, mint az autók gyárilag megadott fogyasztása, amely köszönő viszonyban nincs a valósággal. S hogy hol fedezték fel ezt a problémát? Az USA-ban, amelynek érdeke, hogy az import járműveket lejárassa. Addig keresgéltek, amikor találtak egy hibát, amibe jogilag és erkölcsileg is bele tudnak kötni. Ezzel persze nem akarom felmenteni az autógyártókat. Amit tettek, azt törvény nem tiltotta, éltek a lehetőséggel. Az unió korábban szívesebben foglalkozott azzal, mennyire görbülhet az uborka, ahelyett, hogy az emissziós értékekre koncentrált volna. De hogy a kérdése elől ne térjek ki: a német társadalom nem dízelellenes, hanem környezettudatos. Az átlagautós nem tudja, mikor, mi történik a járművében. A média dízelellenessége azonban hatással van rá, amikor autót vásárol. Vagyis a tömegek manipulálása igen fejlett szintre jutott.

A német közigazgatási bíróság döntése szerint lehetőség van a nagyvárosokban a dízeles autók kitiltására. Mit jelent ez konkrétan?

Nem azt, hogy a dízeleket kitiltották, hanem azt, szmogriadó esetén a városok korlátozó intézkedéseket hozhatnak. Bár a törvényt nem olvastam, gyaníthatóan nem csak a dízelautókra vonatkozik, hanem minden járműre. Erről az jut eszembe, hogy amikor Magyarországon az önkormányzatoknak megadták a lehetőséget, hogy korlátozzák a hajléktalanok azt, hogy életvitelszerűen az utcán éljenek. A német sajtó ezt úgy prezentálta, hogy az Orbán-kormány börtönbe akarja csukni a hajléktalanokat. A kettő között elég nagy a különbség, mint ahogy a dízel tiltása és korlátozása között is. 

Vagyis ön hisz a dízelben?

Nem csak én, hanem a Bosch is, elég nívós cég ahhoz, hogy hihessünk neki, amikor azt mondja, ma már minden rendelkezésre áll ahhoz, hogy dízelnek tulajdonított környezetszennyező tulajdonságokat megszüntesse. Az új fejlesztésű dízelek semmivel sem szennyezőbbek, mint a benzinmotorok. Egyik német ismerősöm sarkosan úgy fogalmazott, a szigorú előírások lassan oda vezetnek, hogy a kipufogógáz tisztább lesz, mint a beszívott levegő.

Ha a városok valóban tiltanak, nem vívják ki az autósok haragját?

Aligha. A német társadalom környezettudatos, a hatóságok pedig nem fognak visszaélni a törvénnyel. Korábban is előfordult már, amikor hol a páros, hol pedig a páratlan rendszámú autókat korlátozták. Volt, aki ezt úgy hidalta át, hogy két autót vett, az egyiken páros, a másikon páratlan rendszám volt.

A világ sajtójában a dízelmotorok és az e-hajtás mellett a harmadik slágertéma az önvezető autó. Magyarországról nézve ez elég távolinak tűnik…

Önvezető autó: lesz, de mikor?

Mindenütt gyermekcipőben jár, nem csak Magyarországon. A rendszer még nincs kiforrva. Az autómban sok vezetői asszisztens van, amelyek fagyban, hóban időnként nem jól működnek, mert a szenzorok rosszul érzékelik a helyzetet.  A közelmúltban egy önvezető autó halálos balesetet okozott, ez ugyancsak óvatosságra késztet. Egy szakember azt mondta nekem, elkerülhetetlen baleset esetén ezek a rendszerek rizikó analízist fognak végezni, s abban az autóban halnak meg az utasok, amelyben kevesebben ülnek. Vagyis a megbízhatóság feltételei még nem állnak rendelkezésre. Ha stabilan tud működni, biztosan hasznos lehet elterjedése.

A világ járműipara óriási átalakuláson megy végbe. Mennyire vannak erre felkészülve a magyar beszállítók? Hogy látja ezt, mint a MAJOSZ tiszteletbeli elnöke?

A magyar beszállítók készek a megbízó által teljesített feladatok elvégzésére. Leleményességük közismert, így biztos vagyok abban, hogy a jövőben is sikerrel veszik az akadályokat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....