easyJet

Hibrid repülőgépeket tervez az easyJet

2016.02.06.

Az easyJet, Európa vezető légitársasága egy olyan forradalmi, gyakorlatilag zéró káros anyag kibocsátású üzemanyag-rendszeren dolgozik, mellyel jelentősen csökkenthető utasaik ökológiai lábnyoma. A gépek földi gurulásakor használható rendszerrel évente körülbelül 50.000 tonna üzemanyagot spórolhat a cég, és ehhez kapcsolódóan jelentős mértékben csökkentheti a CO2-kibocsátást.

A légitársaság évek óta elkötelezett utasaik ökológiai lábnyom-csökkentése mellett: a legfejlettebb technológia használatával, gazdaságos működéssel és az ülőhelyek magas arányú kihasználásával más légitársaságok azonos útvonalaihoz képest 22 százalékkal kisebb egy utas ökológiai lábnyoma. Az easyJet 2020-ra a jelenlegi 81,05 gramm CO2/utaskilométer kibocsátást 7 százalékkal kívánja csökkenteni. Az easyJet fenntarthatósági stratégiájának részeként ez a mutató az elmúlt 15 évben 28 százalékkal javult.

A hibrid üzemanyag-rendszer ötletéhez a világ egyik vezető műszaki egyetemének, a Cranfield Egyetemnek hallgatói adták az inspirációt. A tavaly 20 éves easyJet születésnapja alkalmából pályázatot hirdetett, ahol arra vártak ötleteket, hova fejlődhet a légiközlekedés a következő 20 évben. Az easyJet ennél sokkal hamarabb szeretné a technológiát bevezetni: beszállítóival és partnereivel együttműködve már idén tervezi a forradalmi újítás tesztelését.

A hibrid repülőgépet a gép rakterében elhelyezett hidrogén-üzemanyagcella látná el energiával.  Az innovatív zéró káros anyag kibocsátású rendszer a fékezéskor keletkező energiát összegyűjtené és akkumulátorokban tárolná el. (a Forma 1- es autók KERS rendszeréhez hasonlóan)

Az összegyűjtött energia segítségével a járatok akár hajtómű nélkül is gurulhatnának. A gyakori felszállások és a jellemzően rövid-távú repülőutak miatt az easyJet évente a teljes üzemanyag-fogyasztásának 4 százalékát a repülőgépek gurulásakor használja fel. Az easyJet repülőgépek átlagosan 20 percet gurulnak egy járatra vetítve – ez mintegy 4 millió kilométernek felel meg egy év alatt. Ez a távolság elegendő lenne ahhoz, hogy eljussunk a Holdra és vissza – nyolcszor.

Az easyJet minden repülőgépének kerekét nagy teljesítményű motorral, elektronikával és irányító műszerekkel szerelné fel, így a pilóták ugyanolyan biztonságosan irányíthatnák a repülőgépet a repülőtér betonján, mint eddig. A rendszerrel kevesebb vontatási manőverre volna szükség a repülőtéri kapuknál történő be- és kiállásnál, így csökkenhetnének a fordulási idők és tovább növekedhetne a pontosság.

A rendszer egyetlen “hulladéka” a tiszta víz, amely később felhasználható a repülőgép vízrendszerének feltöltéséhez. A koncepción az easyJet műszaki igazgatója, Ian Davies és csapata dolgozik, bevonva az eredeti ötletet bemutató diákokat is.

Az easyJet flottája jelenleg 243 Airbus A319-esből és A320-as ból áll, melyek átlagéletkora mindössze 6 év. A légitársaság 2017 júniusától új generációs hajtóművekkel ellátott A320neo típusú gépeket állít forgalomba, melyek üzemanyag-hatékonysága 13-15 százalékkal kedvezőbb a korábbi típusokhoz képest.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2016.12.09
Környezetvédelem, fenntarthatóság, gyakorlatias képzés a járműiparban, és minden, ami az autóhoz....
2016.12.09
Árokba hajtott és felborult egy mikrobusz a 405-ös főúton Dabas és Újhartyán között péntek este,....
2016.12.09
- A két napja tartó olajár-emelkedésben az az erősödő várakozás is közrejátszhat, miszerint az....
2016.12.09
- Mintegy százmillió euró kárt okozott a november végi, hatnapos sztrájk a Lufthansának, amelyet....
2016.12.09
- Lesodródott az úttestről és egy út menti háznak csapódott egy gépkocsi pénteken Zalabaksán, az....
2016.12.09
- Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését....
2016.12.09
- Több mint húsz százalékkal javul a speciális padlóburkolatokat gyártó győri székhelyű....
2016.12.09
- Csaknem tízmilliárd forintos beruházással 350 új munkahelyet hoz létre a Le Bélier francia autó....
2016.12.09
Immáron alapfelszereltség a vezető által is kapcsolható adaptív futómű (AVS) a Lexus GS F és RC F....
2016.12.09
- Kevesebb mint tíz évet kell már csak várni az első elektromos meghajtású utasszállító....