easyJet

Hibrid repülőgépeket tervez az easyJet

2016.02.06.

Az easyJet, Európa vezető légitársasága egy olyan forradalmi, gyakorlatilag zéró káros anyag kibocsátású üzemanyag-rendszeren dolgozik, mellyel jelentősen csökkenthető utasaik ökológiai lábnyoma. A gépek földi gurulásakor használható rendszerrel évente körülbelül 50.000 tonna üzemanyagot spórolhat a cég, és ehhez kapcsolódóan jelentős mértékben csökkentheti a CO2-kibocsátást.

A légitársaság évek óta elkötelezett utasaik ökológiai lábnyom-csökkentése mellett: a legfejlettebb technológia használatával, gazdaságos működéssel és az ülőhelyek magas arányú kihasználásával más légitársaságok azonos útvonalaihoz képest 22 százalékkal kisebb egy utas ökológiai lábnyoma. Az easyJet 2020-ra a jelenlegi 81,05 gramm CO2/utaskilométer kibocsátást 7 százalékkal kívánja csökkenteni. Az easyJet fenntarthatósági stratégiájának részeként ez a mutató az elmúlt 15 évben 28 százalékkal javult.

A hibrid üzemanyag-rendszer ötletéhez a világ egyik vezető műszaki egyetemének, a Cranfield Egyetemnek hallgatói adták az inspirációt. A tavaly 20 éves easyJet születésnapja alkalmából pályázatot hirdetett, ahol arra vártak ötleteket, hova fejlődhet a légiközlekedés a következő 20 évben. Az easyJet ennél sokkal hamarabb szeretné a technológiát bevezetni: beszállítóival és partnereivel együttműködve már idén tervezi a forradalmi újítás tesztelését.

A hibrid repülőgépet a gép rakterében elhelyezett hidrogén-üzemanyagcella látná el energiával.  Az innovatív zéró káros anyag kibocsátású rendszer a fékezéskor keletkező energiát összegyűjtené és akkumulátorokban tárolná el. (a Forma 1- es autók KERS rendszeréhez hasonlóan)

Az összegyűjtött energia segítségével a járatok akár hajtómű nélkül is gurulhatnának. A gyakori felszállások és a jellemzően rövid-távú repülőutak miatt az easyJet évente a teljes üzemanyag-fogyasztásának 4 százalékát a repülőgépek gurulásakor használja fel. Az easyJet repülőgépek átlagosan 20 percet gurulnak egy járatra vetítve – ez mintegy 4 millió kilométernek felel meg egy év alatt. Ez a távolság elegendő lenne ahhoz, hogy eljussunk a Holdra és vissza – nyolcszor.

Az easyJet minden repülőgépének kerekét nagy teljesítményű motorral, elektronikával és irányító műszerekkel szerelné fel, így a pilóták ugyanolyan biztonságosan irányíthatnák a repülőgépet a repülőtér betonján, mint eddig. A rendszerrel kevesebb vontatási manőverre volna szükség a repülőtéri kapuknál történő be- és kiállásnál, így csökkenhetnének a fordulási idők és tovább növekedhetne a pontosság.

A rendszer egyetlen “hulladéka” a tiszta víz, amely később felhasználható a repülőgép vízrendszerének feltöltéséhez. A koncepción az easyJet műszaki igazgatója, Ian Davies és csapata dolgozik, bevonva az eredeti ötletet bemutató diákokat is.

Az easyJet flottája jelenleg 243 Airbus A319-esből és A320-as ból áll, melyek átlagéletkora mindössze 6 év. A légitársaság 2017 júniusától új generációs hajtóművekkel ellátott A320neo típusú gépeket állít forgalomba, melyek üzemanyag-hatékonysága 13-15 százalékkal kedvezőbb a korábbi típusokhoz képest.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.02.23
A WIND elnevezésű, futurisztikus koncepció a Mercedes-Benz jövőképét vetíti előre. A szlovák....
2017.02.23
Kiterjedt nemzetközi kapcsolatai vannak a szegedi Roncsautó Kft.-nek: a japán autóbontós szövetség....
2017.02.23
A SEAT felszabadítja teljes digitális potenciálját a közelgő Mobil Világkongresszuson. A cég,....
2017.02.23
Személyre szabott vezetéstechnikai képzéseket biztosítanak céges sofőrök számára, egy több ezer....
2017.02.23
Három év alatt megnégyszereződött a környezetbarát hibrid autók értékesítése Magyarországon: míg....
2017.02.23
Sergey Ermilov Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.02.23
Átesett a tűzkeresztségen a világbajnok Mercedes új autója! A W08-as versenygép Silverstone-ban....
2017.02.23
Vadság, szenvedély, lázadás, az élet rockkal és szabadsággal fűszerezve, két életérzés, amely kéz....
2017.02.23
A HERE rendkívül nagy pontosságú helymeghatározó szolgáltatását 2018-tól a bajor gyártó új....
2017.02.23
Tovább zöldülhetnek Budapesten a reptéri taxis fuvarok. A Főtaxi Zrt. és a Budapest Airport Zrt.....