easyJet

Hibrid repülőgépeket tervez az easyJet

2016.02.06.

Az easyJet, Európa vezető légitársasága egy olyan forradalmi, gyakorlatilag zéró káros anyag kibocsátású üzemanyag-rendszeren dolgozik, mellyel jelentősen csökkenthető utasaik ökológiai lábnyoma. A gépek földi gurulásakor használható rendszerrel évente körülbelül 50.000 tonna üzemanyagot spórolhat a cég, és ehhez kapcsolódóan jelentős mértékben csökkentheti a CO2-kibocsátást.

A légitársaság évek óta elkötelezett utasaik ökológiai lábnyom-csökkentése mellett: a legfejlettebb technológia használatával, gazdaságos működéssel és az ülőhelyek magas arányú kihasználásával más légitársaságok azonos útvonalaihoz képest 22 százalékkal kisebb egy utas ökológiai lábnyoma. Az easyJet 2020-ra a jelenlegi 81,05 gramm CO2/utaskilométer kibocsátást 7 százalékkal kívánja csökkenteni. Az easyJet fenntarthatósági stratégiájának részeként ez a mutató az elmúlt 15 évben 28 százalékkal javult.

A hibrid üzemanyag-rendszer ötletéhez a világ egyik vezető műszaki egyetemének, a Cranfield Egyetemnek hallgatói adták az inspirációt. A tavaly 20 éves easyJet születésnapja alkalmából pályázatot hirdetett, ahol arra vártak ötleteket, hova fejlődhet a légiközlekedés a következő 20 évben. Az easyJet ennél sokkal hamarabb szeretné a technológiát bevezetni: beszállítóival és partnereivel együttműködve már idén tervezi a forradalmi újítás tesztelését.

A hibrid repülőgépet a gép rakterében elhelyezett hidrogén-üzemanyagcella látná el energiával.  Az innovatív zéró káros anyag kibocsátású rendszer a fékezéskor keletkező energiát összegyűjtené és akkumulátorokban tárolná el. (a Forma 1- es autók KERS rendszeréhez hasonlóan)

Az összegyűjtött energia segítségével a járatok akár hajtómű nélkül is gurulhatnának. A gyakori felszállások és a jellemzően rövid-távú repülőutak miatt az easyJet évente a teljes üzemanyag-fogyasztásának 4 százalékát a repülőgépek gurulásakor használja fel. Az easyJet repülőgépek átlagosan 20 percet gurulnak egy járatra vetítve – ez mintegy 4 millió kilométernek felel meg egy év alatt. Ez a távolság elegendő lenne ahhoz, hogy eljussunk a Holdra és vissza – nyolcszor.

Az easyJet minden repülőgépének kerekét nagy teljesítményű motorral, elektronikával és irányító műszerekkel szerelné fel, így a pilóták ugyanolyan biztonságosan irányíthatnák a repülőgépet a repülőtér betonján, mint eddig. A rendszerrel kevesebb vontatási manőverre volna szükség a repülőtéri kapuknál történő be- és kiállásnál, így csökkenhetnének a fordulási idők és tovább növekedhetne a pontosság.

A rendszer egyetlen “hulladéka” a tiszta víz, amely később felhasználható a repülőgép vízrendszerének feltöltéséhez. A koncepción az easyJet műszaki igazgatója, Ian Davies és csapata dolgozik, bevonva az eredeti ötletet bemutató diákokat is.

Az easyJet flottája jelenleg 243 Airbus A319-esből és A320-as ból áll, melyek átlagéletkora mindössze 6 év. A légitársaság 2017 júniusától új generációs hajtóművekkel ellátott A320neo típusú gépeket állít forgalomba, melyek üzemanyag-hatékonysága 13-15 százalékkal kedvezőbb a korábbi típusokhoz képest.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.06.28
Az erős szél Budapesten és Pest megyében is károkat okozott, amelyek felszámolásán folyamatosan....
2017.06.28
A nemzetközi szövetség (FIA) ismét megvizsgálja azt az ütközést, amely Sebastian Vettel és Lewis....
2017.06.28
Az egyedi rendszám drága mulatság, ám nem kerül plusz költségbe, ha éppen az a betűkombináció van....
2017.06.28
- A Spirit Airlines egyik járatán jött világra egy kisfiú az Egyesült Államokban, egész életében....
2017.06.28
A Toyota Hilux ismét bizonyított: az utcai modellre épült versenygép ezúttal a Kalahári sivagatot....
2017.06.28
Alexander Galaganov Oroszországból  küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2017.06.28
Az Európai Unió tagországainak közlekedési miniszterei formálisan is elhatározták, 2020 és 2030....
2017.06.28
- Hátulról belehajtott egy menetrend szerint közlekedő autóbuszba egy kamion szerdán Nagysápnál, az....
2017.06.28
- Új, 1200 négyzetméteres csarnokkal bővült a bőrbevonatú autóalkatrészeket gyártó bonyhádi Schäfer....
2017.06.28
- Újraindult 13 óra után a MÁV korábban kábelátvágás miatt leállt informatikai rendszere, azonban....