Bemutató
Szöveg: Horváth Miklós, Fotó: Kincses Emőke
Mindenekelőtt ez egy munkagép – szögezte le a tájékoztató legelején Bóday Pál újságíró kollégánk, aki ezúttal a Jetpower Hungary Kft. kommunikációs igazgatójaként fogadott bennünket a Dunaharaszti szalon és szerviz területén. Aztán a folytatásból megtudtuk, hogy hazánkban még nem igazán válnak külön egy ATV esetében az egyébként sokoldalú felhasználási területek, úgy, mint például a tengerentúlon, vagy a vén kontinens tehetősebb országaiban. Ott valóban nem csak polgárpukkasztásra vagy természetvédők bosszantására használják a négykerekű, nagyhangú járgányokat, hanem a szó szoros értelmében vett munkagépekként, igavonó erőgépekként.
Itt még tiszta és érintetlen a masina
A tőlünk északabbra fekvő, mezőgazdaságban fejlett országokban például nem számít kirívó esetnek, ha egy adott földterületen dolgozó traktort, vagy kombájnt a föld szélében leparkolva hagynak több éjszakán keresztül és a lakott területek felé vezető utakat nem terhelik nap mint nap a lassú és súlyos járművek közlekedésével, hanem egy ATV-vel könnyítik meg a dolgozók saját és embertársaik életét. A munka elötti és utáni terepezés okozta öröm pedig kimondottan jót tesz a zötykölődésben megfáradt emberfiának, ezzel gondolom egyet ért minden benzingőzzel megfertőzött olvasó.
Jó, persze munkagépnek szánták, de quadként is megállta a helyét
Ha azonban egy kanadai fakitermelő gazdaság portáján nézelődnénk, ott sem találnánk stílus idegennek, hogy a BRP termékei közül többel is olyan mostoha körülmények között dolgoznak, amit nehéz itthon elképzelni, úgy hogy egy szalonban állva sóhajtozunk, hogy vajon látunk-e ilyeneket rönk, és/vagy pótkocsi vontatás közben idehaza még aggkorunk beköszönte elött. Pedig nem olyan távoli ez a valóság, legalábbis a vételár alapján nem mondható annak, hiszen egy bruttó 3 millió forintos gépről beszélünk, melynek ÁFA-ja visszaigényelhető megfelelő jogosultság esetén. Szóval, nem feltétlenül a pénz az akadálya a praktikus és kiváló ár-érték arányú járgányok elterjedésének, hanem sokkal inkább az ismeret, vagy tapasztalat hiánya.
H/Sz/M (mm): 2310/1168/1330, Önsúly: 324 kg, húzókapacitás: 590 kg
Mit is kínál az Outlander L 450, mint belépő modell? Elsősorban másfél millióval karcsúbb vételárat a konkurens modellekhez képest és egy nagyon kiforrt technikát. Milyen munkavégzésre alkalmas? Bármilyen mezőgazdasági, erdészeti területen megállja a helyét, ahol a rákapcsolt munkagép működése nem igényel meghajtást. Túlzás nélkül mondhatjuk, hogy a felhasználási területek sokaságát akár a fantáziánkra is bízhatjuk, egy biztos, ha valaki élményszerű off-road kalandokra vágyna, az semmiképp ne számoljon vele, bár ezen a területen sem hagyott kívánni valót maga után a tesztnapon.
Az erőforrás egy 427 köbcentiméteres, négyütemű, egyhengeres Rotax blokk. A négyszelepes, folyadékhűtéses aggregát 38 lóerőt produkál, melyet egy fokozatmentes (CVT) automata váltón keresztül továbbíthatunk mind a négy kerékre (elöl diffizáras). Mielőtt tovább mennénk a száraz műszaki részletekben, az ausztriában készült blokkra érdemes visszatérni néhány szó erejéig. A Rotax erőforrások megbízhatóságáról mi sem tanúskodik jobban, minthogy az Aprilia, a BMW, és a Buell kétkerekűiben is ilyen szív dobog, no meg persze a Can-Am egyéb termékeiben is (lásd: Spyder, és jet ski) és a Formula 500-as versenyautókban is. A hazai szerviztapasztalatok alapján megtudtuk, hogy ennek a fődarabnak a meghibásodásával még nem jelentkezett senki. A tank 20,5 literes kapacitása normál használat során 4-5 üzemórára elegendő, durvább terepviszonyok, vagy folyamatos, nagy terhelés esetén természetesen akár 10-15 literes üzemóránkénti fogyasztás is könnyen abszolválható.
Szervókormány és rendszámozható homologizáció segíthet a közúti és off-road használatban
Az egyéb paraméterek közül érdemes kiemelni még a 26,7 cm-es szabad hasmagasságot és a 85,8 cm-en található vezető ülésmagasságot. Továbbá pedig a végtelen kiegészítőknek köszönhetően pénztárcafüggő, hogy ki, milyen mértékben kívánja a katalógusból rendelhető extrákkal személyre szabni a leendő munkagépet.
A dunaharaszti jet ski tó körüli dagonyázásról pedig csak annyit, hogy nagy sárban és tempós haladáskor egyáltalán nem volt érezhető, hogy egy munkagéppel lenne dolgunk, ezért is lesz nehéz dolga a hazai importőr kommunikációs szakemberének, ugyanis csak a papíron szereplő számadatok és árcédula győzheti meg a leendő ügyfeleket, hogy nem egy élményvadász quad-dal állnak szemben.