Porsche

Hogy is van ez? - Porsche típusszámok eredettörténete

2016.08.20.

Három számjegyű kódok, amelyek beleégtek az autórajongók tudatába: ilyen a 911, a 356 vagy épp a 959. Kevés ember létezik, aki ne a Porsche járműveire asszociálna róluk. Röpke visszaemlékezést tartunk a számok eredetéről.

Gyakorlottabb Porsche rajongók még a gyári kódokat is kívülről fújják, pedig a kereskedelmi forgalomban kapható típusok nevei többnyire eltérőek a gyári kódoktól. A márka kezdeti éveiben egészen cifra névadási formulák is felbukkantak. Példának okáért nézzük a Porsche 356 A 1500 GS Carrera elnevezést. A remekül sikerült autó már hatvan éve csal örömteli mosolyt az igazi autórajongók arcára, ám a laikusok számára nem sokat mond ez a hosszú név. Pedig olyan, mint egy használati utasítás, mindent leírtak benne pontról-pontra. Az első háromjegyű szám jelenti az alapjául szolgáló 356-os típust. Az A-betű a továbbfejlesztett változatot jelöli, az 1500-as számból pedig megtudjuk a motor méretét (1500 köbcenti). A GS rövidítés annyit tesz, hogy Grand Sport, a Carrera pedig a spanyol verseny szóból ered, tehát ezek jelölik az autó rendeltetését. Milyen egyszerű és mégis mennyire komplikált.

A Porsche első, saját márkanév alatt megjelenő autója a 356-os volt

A zuffenhauseni számok eredete összefort a Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH megalakulásával. Ferdinand Porsche saját tervezőirodáját 1931-ben nyitotta meg, amely akkor még nem a saját sportautóit gyártotta. Első megrendelésük a hajdan személyautókat készítő Wanderertől érkezett. Számukra tervezte a Porsche a Type 7 gyári kódú típust 1931-ben, a Type 60 pedig a legendás Volkswagen Bogár elődjét takarta.

A Bogár tervezése 1934-ben indult

Az első jármű, amely a Porsche nevet viselte, 1948. június 8-án mutatkozott be, a 356 név alatt. Kezdetben a gyári kódnevet használták a típusok hivatalos elnevezéseként, mint a már említett 356 vagy a középmotoros versenyautó, az 550 esetében. Az őket követő új sportautó tervezésekor viszont már figyelembe kellett venni egy esetleges együttműködés lehetőségét a folyamatosan fejlődő Volkswagennel is. Ezért olyan típuskódot választottak, amelyet Wolfsburgban még nem használtak, jelesül a 901, illetve a 902 számokat.

A 901-es kód a hathengerest, a 902-es pedig a négyhengeres motorral készült típusokat jelölte

Ugyanakkor a Peugeot megvétózta a számokat, mondván náluk 1929 óta készülnek olyan típusok, amelyeknek nevében a három számjegyből álló kód közepén a nulla szerepel. Így került a nulla helyére az 1-es a Porsche sportautójának nevében. A 911-et követte a 914, majd a 928 és a 944 is, amelyek még a gyári kódot kapták típusnévként is. Azonban ezek is árulkodó jelölések, hiszen az utolsó számjegy utal a motor felépítésére. Értelemszerűen a 4 a négyhengeres, a 8, a nyolchengeres motorokat jelenti.

Az orrmotoros Porschék is számjegyes jelölést kaptak

A 911 fejlődése megkövetelte a rugalmasságot az elnevezések terén. Az 1968-as modellévben egy A-betűs jelölést kapott a típus, majd 1969-ben követte a B-változat, 1970-ben pedig a C. Ezzel sem volt még vége a betűsorozatnak, hiszen 1973-ban érkezett a G-jelölésű. A speciális modellek használtak először külön elnevezést, úgy mint a 911 Turbo, amelynek gyári kódja már Typ 930 lett, a 911 SC/RS pedig Typ 954 néven is futott.

1974-ben debütált a háromliteres turbófeltős motorral szerelt Typ 930-as verzió, alias 911

A nagy fordulópontot az 1988-ban teljesen újjátervezett 911 jelentette, hiszen az ekkor már bejáratott, jól csengő típusnevet nem hagyták el, de a gyári kódja végleg eltérővé változott, Typ 964-re. 1993-ban követte a 993, majd érkezett a 996, a 997 és végül a 991, amelyet napjainkban is gyártanak. Az időben előrehaladva pedig megjelentek a különleges és teljesen új típusok, amelyeknek típusnevéből már elhagyták a számokat, ám a gyári kódok megmaradtak. Példaként említhetjük a Carrera GT sportautót, amely 980-as kódnéven ismert, de a Cayenne szabadidő-autónak is megvan a maga számozása, a 955 formájában (első generáció). . Ilyen gyári kóddal természetesen a Boxster is rendelkezik. Első generációja 986, a második 987, a jelenlegi változat pedig 981-es gyári kód alatt keresendő.

1997-ben mutatkozott be a 2,5 literes, középre helyezett boxermotorral a Boxster

Igen ám, de közben egy új korszakot nyitott a Porsche a számozások tekintetében. A Boxster és a Cayman esetében nem csak a dicső múlt felidézése hozta el a 718-as számot a típusnévbe. A logikus és átlátható névadást rendkívül kézenfekvő ötlettel valósítják meg Zuffenhausenben. A kétajtós, sportautó típusok mind számozást kapnak a típusnévben, lásd 718, 911 és 918. A négyajtós típusok, a Cayenne, a Macan és a Panamera pedig maradnak a hosszabb és picit elegánsabb szavaknál. A Porsche Forever blog pedig segít a rajongóknak, illetve minden érdeklődőnek eligazodni a Porsche rengeteg számozása között, ugyanis a Typenbezeichnung menüpontra kattintva végigböngészhetők a számok, és így egy kis Porsche történelem is! Kellemes történelemórát kívánunk!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....