légitársaság

Huszonöt éve állt le a Pan Am légitársaság

2016.12.04.

- Huszonöt évvel ezelőtt, 1991. december 4-én állt le végleg a világ egyik legendás légitársasága, a Pan American World Airways (Pan Am). A cég sorsát az olajválság és a Lockerbie-katasztrófa pecsételte meg.

A légitársaságot 1927-ben alapították Miamiban, kezdetben légiposta szolgáltatással és személyszállítással foglalkozott Miami és Kuba között. A folyamatos fejlesztéseknek és a bővülő forgalomnak köszönhetően a Pan Am a í60-as évek végére, í70-es évek elejére a világ egyik vezető légitársaságává nőtte ki magát úgy, hogy az Egyesült Államokban nem voltak belföldi, úgynevezett ráhordó járatai.


A Pan Am a jet-korszak kezdetén, vagyis a sugármeghajtású gépek megjelenésével lett világhírű: indító légitársasága volt 1958-ban a Boeing első jet-gépének, a 707-esnek, valamint 1970-ben a mai napig népszerű 747-esnek. Emellett a Pan Am folyamatosan fejlesztett is: 1964-ben a világon elsőként vezették be a számítógépes foglalási rendszert. A csúcson, a í70-es évek elején 150 géppel a világ 86 városába repültek minden lakott kontinensen. Anyagilag is jövedelmező volt az üzlet: egymilliárd dolláros készpénztartalékot tudtak felhalmozni.

A fejlődést az 1973-as olajválság törte meg. Az olaj rendkívüli mértékben drágult, amely nem csak az üzemelés költségeit emelte meg, de az utazási kedvet is csökkentette. A Pan Am viszont előzőleg dollármilliárdokért vett széles törzsű repülőgépeket, mert azzal számolt, hogy a kereslet folyamatosan bővülni fog. A céget átszervezték és 25 százalékkal csökkentették a járatszámot. Ezt követően a társaság folyamatosan anyagi gondokkal küzdött, egymilliárd dolláros adósságot halmozott fel.


Felvásárolta a National Airways-t, hogy belföldi hálózatot tudjon üzemeltetni, ez azonban tovább növelte a veszteséget. Rendkívül rossz anyagi helyzete ellenére a cég belefogott a gépek utasterének felújításába, hogy több utast szerezzen. 1988. december 21-én azonban egy terrorista bombát robbantott a 103-as, London és New York között járatot teljesítő Boeing 747-es rakodóterében. A Jumbo Jet még a levegőben több darabra törött, a roncsok nagyobb része a skót Lockerbie városára hullott. A tragédiában 270-en haltak meg, az áldozatok között négy magyar volt.

Az utasok elvesztették bizalmukat a légitársasággal szemben, amely még megpróbálkozott a Northwest Airlines felvásárlásával, de nem járt sikerrel. Az 1991-es Öböl-háború miatt az egekbe szöktek az olajárak, amely végleges csapásnak bizonyult. A Pan Am csődvédelembe vonult, konkurense, a Delta felvásárolta a még jövedelmező részeket. Bár a Pan Am belefogott a második nagy átalakításba, azt már nem tudta befejezni, 1991. december 4-én a Bridgetown és Miami közti járat landolásával végleg beszüntette tevékenységét.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....