plug-in-hibrid

A Hyundai Motor a 2015. évi Detroiti Autószalonon: Sonata, Santa Cruz

2015.01.18.

A Hyundai Motor Company, a világ legdinamikusabban növekvő autómárkája a 2015. évi Detroiti Autószalonon tartotta a vállalat első hálózatról tölthető hibrid járművének (PHEV), a Sonata Plug-in Hybridnek, illetve a Santa Cruz crossover pick-up tanulmánynak világpremierjét.

A Hyundai Sonata hálózatról tölthető benzin-elektromos hibrid gépkocsi (PHEV) a várakozások szerint képes 35,4 kilométert megtenni tisztán elektromos üzemmódban, akkumulátorai pedig akár 2,5 óra alatt teljesen feltölthetők. A Sonata Plug-in Hybrid a Hyundai asani (Dél-Korea) üzemében készül majd, a modell forgalmazása még idén megkezdődik a kijelölt piacokon.

Ugyanitt mutatkozott be a Hyundai Motor innovatív Santa Cruz Crossover pick-up koncepciójárműve. A friss tanulmány merőben újszerűen, egy vadonatúj vásárlóközönség – mindenekelőtt az Egyesült Államok személyautó-piacának második legnagyobb vásárlócsoportja, az Y generáció – szemszögéből értelmezi a haszonjármű fogalmát.

„A Santa Cruz crossover pick-up tanulmány az általunk ’városi kalandornak’ nevezett, egyre inkább elterjedő életstílus követőinek ki nem mondott elvárásait elégíti ki.” – mondta Mark Dipko, a Hyundai Motor America vállalati tervezésért felelős igazgatója. „Új crossover modellünk szabadon bővíthető praktikumával igazodik igényeikhez, legyen szó a munkájukhoz kapcsolódó vagy szabadidős tevékenységekről, ugyanakkor mentes mindazon kompromisszumoktól, amelyek a piacon jelenleg kapható termékeket jellemzik.”

SONATA PLUG-IN HYBRID

HÁLÓZATRÓL TÖLTHETŐ HAJTÁSLÁNC

Noha a Sonata Plug-in Hybrid technológiai szempontból rendkívül fejlett, vezethetősége nem sokban tér el a hagyományos Sonata hibrid modellétől. Lítium-polimer akkumulátor-csomagja viszont nagyjából ötször akkora, 9,8 kWh kapacitása a várakozások szerint 35,4 kilométeres elektromos hatótávolságot biztosít a modellnek; ez több, mint amire bármely jelenleg forgalmazott, középkategóriás PHEV szedán képes.

A Sonata Plug-in Hybrid hatfokozatú automata sebességváltójába, a hidrodinamikus nyomatékváltó helyére építették be az 50 kW teljesítményű villanymotort. Ennek teljesítménye 32 százalékkal nagyobb, mint a hagyományos hibrid Sonata villanymotorjáé, így nagyobb sebesség érhető el elektromos üzemmódban. Miután az akkumulátorcsomag lemerült, a 2,0 literes, négyhengeres GDI motorral felszerelt Sonata Plug-in Hybrid pontosan úgy viselkedik, mint a normál Sonata Hybrid modell. A Sonata PHEV ’Nu’ motorcsaládba tartozó erőforrásának legnagyobb teljesítménye 154 LE, maximális forgatónyomatéka 190 Nm; a rendszerteljesítmény 202 LE 6000/perc fordulatszámon.

A Sonata PHEV a gyári kalkulációk szerint elektromos üzemmódban 2,5 l/100km ekvivalens átlagos üzemanyag-fogyasztásra képes. Visszatöltő üzemmódban a modell a belső tesztek alapján 6,2 l/100km városi, 5,5 l/100km országúti és 5,9 l/100km vegyes átlagfogyasztásra képes. Az akkumulátor töltése 240 voltos töltőállomás esetén 2,5, az Észak-Amerikában szabványos, 120 voltos háztartási csatlakozóról 5 órát vesz igénybe.

AERODINAMIKAILAG OPTIMALIZÁLT KAROSSZÉRIA

A Sonata PHEV ugyanazt a funkcionális kialakítást kapta, mint a Sonata Hybrid, amely egyrészt a kategória legjobbjának számító 0,24-es közegellenállási együttható záloga, másrészt mindkét hibrid modellt megkülönbözteti a hagyományos hajtáslánccal szerelt Sonata modellektől. A PHEV különleges stílusjegyei között említhető a vezető oldali első kerékdobon elhelyezett töltő csatlakozó, az egyedi hűtőmaszk, az első és hátsó lökhárító, az első kerékdob, az első és hátsó lámpatestek, a krómozott küszöbbetétek, a Hybrid típusjelzés, valamint a vadonatúj keréktárcsák. A szintén egyedi kialakítású műszerpark kiegészítő információkkal szolgál a hálózatról tölthető hibrid hajtáslánc működési paramétereiről. A műszerfal tetején elhelyezett töltési kijelző révén egyszerűen nyomon követhető, hogy éppen mely fázisában tart a töltési folyamat.

BLUE LINK ALKALMAZÁS

A Sonata Plug-In Hybrid tulajdonosai a távolból, egy exkluzív Blue Link okostelefonos alkalmazás segítségével felügyelhetik, illetve vezérelhetik járművüket. Az alkalmazás valós idejű hozzáférést nyújt a Sonata PHEV adataihoz, és többek között lehetővé teszi a motor távvezérelt beindítását vagy az ajtózárak aktiválását. Ezen kívül a felhasználók például a Google segítségével, szóban vagy írásban rákereshetnek a közelben található, érdeklődésre számot tartó helyszínekre, majd a találatokat automatikusan átveszi a Sonata PHEV navigációs rendszere, amint elindulnak.

Az alkalmazás leghasznosabb funkciója a töltési folyamat szabályozását teszi lehetővé. Természetesen ezek a töltési opciók az autóból is kiválaszthatók, ám akár a távolból, okostelefonon keresztül is megadhatók. A legegyszerűbb lehetőség a közvetlen, azonnali töltés: a töltőkábel csatlakoztatásakor automatikusan megkezdődik a töltés.

Ugyanakkor amennyiben a felhasználó a töltési ponton hozzáfér differenciált árképzésű elektromos szolgáltatáshoz, érdemes lehet időzítenie a töltési folyamatot. Erre kínál lehetőséget az új alkalmazás. Beállíthatják például, hogy a töltés szerdánként és csütörtökönként este 10 órakor kezdődjön el.

BIZTONSÁGI JELLEMZŐK

A Sonata Plug-in Hybrid alapáron kínál hét légzsákot, köztük a vezető oldali térdlégzsákot. Szintén szériafelszerelés a menetstabilizáló elektronika, a jármű stabilitásvezérlő rendszer, a kipörgésgátló, a blokkolásgátló, a kerekenkénti nyomásellenőrzésre alkalmas abroncsnyomás-felügyeleti rendszer, valamint a tolatókamera. A projektoros fényszóró alapáras, felárért xenon fényszóró rendelhető.

A Hyundai mérnökei számos olyan aktív biztonsági megoldást építettek be, amellyel támogatást nyújthatnak a Sonata Plug-in Hybrid vezetőjének, és segíthetnek elkerülni a balesetet. Az egykor a luxusautók kiváltságának számító, olyan fejlett biztonsági rendszerek, mint a ráfutásos ütközésre vagy a sávelhagyásra figyelmeztető berendezések, szintén megrendelhetők a középkategóriás modellhez.

A Sonata Plug-in Hybrid alapáras holttérfigyelő rendszere figyelmezteti a vezetőt a szomszédos forgalmi sávban közeledő jármű jelenlétére, amennyiben a vezető aktiválta az irányjelzőt. A kategóriában egyedülálló, sávváltást segítő technológia alaphelyzetben a külső tükrökben megjelenő, figyelmeztető fényjelzéssel tájékoztatja a vezetőt az érkező járműre, majd amennyiben a vezető az adott oldalon bekapcsolja az irányjelzőt, a sávváltást segítő rendszer a közeledő jármű sebességét felmérve megállapítja, hogy biztonságos-e a sávváltás. Amennyiben a másik jármű túl gyorsan közeledik, hangjelzéssel figyelmeztet a veszélyre. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer előre tekintő kamera segítségével figyeli a felfestéseket, és amennyiben a jármű elhagyja a kijelölt forgalmi sáv határait, a műszerfalon felvillanó fényjelzéssel, valamint hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt.

Ugyancsak a Sonata Plug-in Hybrid fejlett holttérfigyelő rendszerének hagyatéka a hátsó keresztirányú forgalomfelügyeleti funkció (RCTA). Az RCTA rendszer tolatás során figyeli a Sonata két oldalát, és amennyiben oldalról érkező járművet észlel, hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt.

KÉNYELMI TECHNOLÓGIÁK

A Sonata Plug-in Hybrid rendkívül takarékos, középkategóriás hibrid szedánként luxusjárművektől elvárható kényelmi technológiákat kínál. Alapáras például a Hyundai Smart Trunk automatikus csomagtérfedél-nyitás technológiája. A Sonata Plug-in Hybrid rendelhető tételei között megtalálható az automatikus elgurulásgátló funkcióval felvértezett elektromos rögzítőfék, a memóriás vezetőülés, a fűthető kormánykerék, a LED-es beltéri világítás, az elülső ülésszellőzés, a motoros állítású első ülések (a vezetőoldalon négy irányban állítható deréktámasszal), vagy a teljes megállásra is képes Smart Cruise Control adaptív sebességtartó automata

* A műszaki és felszereltségi adatok piaconként eltérőek lehetnek.

* Az egyes piacokon a bevezetést megelőzően állnak rendelkezésre részletesebb adatok.

SANTA CRUZ

VÁROSI KALANDOROK

Modern korunk városiasodása alapvető hatással van a piacra. Ez a trend különösen erőteljesen érvényesül a fiatal felnőttek esetében, akiknek általában sűrűbb forgalommal, nagyobb dugókkal, szűkebb parkolóhelyekkel kell szembesülniük. Ezek a ’városi kalandorok’ merőben új szemlélettel fordulnak a világhoz: a virtuális és társadalmi közösségekben egyaránt rendkívül aktívak, feltett szándékuk, hogy lakó- és munkahelyükön élhetőbb környezetet teremtsenek. Ehhez pedig egy olyan, sokoldalú járműre van szükségük, amely utasokat és rakományt egyaránt képes szállítani, ugyanakkor kellően takarékos ahhoz, hogy illeszkedjen egyedi, városi életvitelükhöz.

SANTA CRUZ TANULMÁNYAUTÓ

Az Y generáció egyedi elvárásaihoz igazodva a Santa Cruz egészen más alapvető értékekkel bír, mint a hagyományos pick-upok. Úgy tervezték, hogy elsősorban kifejező, takarékos és jól manőverezhető legyen. A Hyundai tervezői olyan merész formatervet alkottak, amely széles, magabiztos kiállásával és agresszív sziluettjével ezt az életstílust tolmácsolja. Elölnézetből a függőleges, hatszögletű hűtőmaszk határozza meg a megjelenést; ezt két oldalt lépcsőzetesen felfutó vonalak, méhsejt-szerkezetű, burkolatlan, projektoros ikerfényszórók, valamint markáns LED-es ködfényszórók keretezik. Oldalnézetből a központi anyával szerelt, túlméretes kerekek, az egyedi mintázatú Michelin® abroncsok és a sárga Brembo® féknyergek dominálnak.

A praktikus, hátrafelé nyíló hátsó ajtók megkönnyítik a beszállást a Santa Cruz hátsó ülésére, ugyanakkor tökéletesen illeszkednek az első ajtók kialakításához. A kerékíveken, a tetőn és a plató oldalfalának felső élén praktikus lekötési pontok szolgálnak a legkülönfélébb méretű és alakú rakomány rögzítésére. Hátulról a markánsan megrajzolt plató uralja a képet, amely egyedi, fiókokra emlékeztető kihúzhatóságával hosszabbítható meg, és így terebélyesebb rakomány szállítására is alkalmassá tehető.

A fejlett hajtáslánc meghatározó jellemzője a takarékos üzem. A környezetbarát, 2,0 literes turbódízel motor legnagyobb teljesítménye 190 LE, maximális forgatónyomatéka 407 Nm, az átlagos üzemanyag-fogyasztás 6,0 l/100 km körüli. A Santa Cruz a Hyundai HTRAC® összkerékhajtási rendszerét kapta meg.

A tanulmányautó célszerűen szerény méretű; a négyajtós, ötüléses kialakítás ellenére alapterülete nem nagyobb egy kompakt szabadidő-járműnél. Ennek köszönhetően ideális arra, hogy a városi dzsungelben barangoljunk, és olyan, szűk parkolóhelyekre is befér, amelyekről a legtöbb pick-up vezetőjének le kell mondania. Vezethetősége is a kompakt szabadidő-járműveket idézi, ugyanakkor a sokoldalú plató révén teljesen elszigetelhetők egymástól az utasok és a szállítandó rakomány. Legyen szó bármilyen tevékenységről, a piszkos, nedves vagy terebélyes tárgyak külön utaznak.

Ezek ráadásul nyugodtan az autóban hagyhatók egész nap, hála a beépített, merev platófedélnek, amellyel tisztán és biztonságosan szállítható a rakomány, és amely használaton kívül felcsévélhető. A Santa Cruz tökéletes választás azok számára, akik a kompakt szabadidő-járművek menettulajdonságaira vágynak, de gyakran szállítanak piszkos tárgyakat, sportfelszerelést.

INNOVATÍV, MEGHOSSZABBÍTHATÓ HÁTFAL

Időnként több helyre van szükség. A Santa Cruz ezekre a helyzetekre is felkészült: innovatív hátfal-toldata lehetővé teszi, hogy szükség esetén meghosszabbítsuk a platót. Teljesen kihúzott állapotában a Santa Cruz jóval többet képes szállítani, mint amit szerény alapterülete alapján elvárnánk tőle: az autó a városi kalandorok minden tervezett vagy váratlan igényét képes kielégíteni.

MEGVÁLTOZOTT IGÉNYEKHEZ IGAZÍTVA

Az autóiparban korábban történtek már próbálkozások a platós kisteherautók praktikumának és a személygépkocsik menettulajdonságainak az egyesítésére, ám ezek egyike sem tudta maradéktalanul kielégíteni a vásárlók gyakorlati elvárásait. A legtöbb ilyen járművel a hagyományos pick-upok vásárlóit célozták meg a gyártók, ám az azokhoz hasonló áron kínált, de korlátozott erényekkel bíró termékek nem rendelkeztek valódi hozzáadott értékkel. A Santa Cruz ezzel szemben nem szeretne a platós kisteherautók alternatívája lenni, így a vontatási képességek, a hasznos terhelhetőség vagy a szabad hasmagasság nem szerepelt az elsődleges fejlesztési szempontok között. A Santa Cruz inkább a szedán- és SUV-vásárlókat szólítja meg, akik még praktikusabb járműre vágynak, amely mentes a hagyományos platós kishaszonjárművek minden hátrányától.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....
2024.04.24
- Áprilisban tíznapos amerikai egyesült államokbeli szakmai úton vettek részt a magyar....
2024.04.24
Értékes bajnoki pontokat veszített Losonczy Levente az elmúlt hétvégén a túraautós TCR Europe....
2024.04.24
Itt az új törvényjavaslat.   ..
2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..