utánpótlás

Ideje ránézni a téligumi garnitúrákra

2019.10.09.

Hamarosan itt a téli időszak, ilyenkor nem árt, ha megnézzük a téligumi garnitúránkat, hogy megtudjuk, hogy vészelte át a holtszezont, illetve, hogy számíthatunk e még a következő idényben is arra, hogy ellátja feladatát. Keressük meg a DOT számot (gumiabroncs gyártási dátuma), ami a gumiabroncsok oldalán a gyártási évet jelöli, szedegessük ki az apró kavicsdarabokat a futófelületről, és szemrevételezzük a gumiabroncsot külsérelmi nyomok után kutatva. Ezt a revíziót jó, ha nem az utolsó percre hagyjuk, így jöjjön most néhány tanács, ami segíthet az ellenőrzésnél.

Miért is jó a téligumi?

Mondhat bárki bármit, de autónk a téli útviszonyokat a legbiztonságosabban a szezonnak megfelelő, jó minőségű, és megfelelő profilmélységgel rendelkező abroncsokon tudja teljesíteni. Azok, akik nem így vélekednek, és a végletekig kitartanak álláspontjuk mellett, legkésőbb akkor térnek meg, amikor azonos időjárási körülmények között kipróbálják járművüket nyári, négyévszakos, és téli gumival is. Ha kicsit is számít a saját, illetve szeretteink biztonsága, és a többi közlekedőt sem szeretnénk veszélyeztetni, akkor ezzel tehetünk a legtöbbet a biztonságos közlekedésért.

A futófelületen nem, de az oldalfal tetején már erőteljes mikrorepedések keletkeztek. 

Már a gumiban sem bízhatunk, tényleg megromolhat?

Természetesen nem szó szerint kell ezt érteni, hiszen nem egy doboz tejről van szó. Viszont egyáltalán nem légből kapott álláspont az, hogy egy gumiabroncs garnitúra átlagosan hat-tíz évig tud kiszolgálni bennünket. Ez persze nagyban függ attól, hogy milyen körülmények között van használva, hiszen egy folyamatosan UV-nek kitett gumi gyorsabban öregszik, mint egy olyan gumiszett, ami egy olyan ritkán használt autón van, ami élete nagy részét a sötét garázsban tölti. Illetve főleg téligumi esetében az elhasználódás gyorsaságánál az is sokat jelent, ha a mínusz fokos hőmérsékletről autópálya tempóra melegszik, majd újra kihűl, és így tovább. Tehát mindig a használat dönti el az abroncsok öregedésének gyorsaságát. Természetesen egy régebbi DOT számmal rendelkező gumiabroncs is használható még öt-hat évesen is, viszont ilyenkor általában már nem rendelkezik azokkal a tulajdonságokkal, amiket újkorában tudott. Mik ezek? Például a legfontosabb dolog a tapadás. A gumiabroncs és a futófelülete is folyamatosan öregszik, és amikor a futófelületen észrevesszük a mikro repedéseket, és összességében maga a gumiabroncs szerkezete sem tűnik már olyan frissnek, és sötét színűnek, mint újkorában, akkor valószínűleg lassan, de biztosan csereéretté válik. Természetesen vannak olyan sofőrök, akik a végletekig kitolnák a csere idejét, de vajon miért is szeretnének ezen spórolni? Az igazat megvallva én biztosan nem merném beültetni a családomat egy, a képen látható repedéssel rendelkező gumiabroncsba sem nyugodt szívvel. Akik viszont tényleg spórolnának, de a biztonságot is szem előtt tartják, nekik lehet jó megoldás, ha nem egyszerre, hanem tengelyenként cserélik az elöregedett gumiabroncsukat, hiszen így nem feltétlenül egy összegben kell költeniük a frissítésre.

Az előzőhöz képest kevésbé, de sajnos már itt is felütötte a fejét a repedezés.

Tehetünk bármit azért, hogy megőrizzük az abroncsok frissességét?

Nos, mint mindenhol máshol, itt is megállja a helyét az a mondás, hogy ha vigyázunk valamire, és megkíméljük, akkor az hosszú távon mindenképpen kifizetődő lehet. Beszéljünk a tárolásról. Sokan csak ledobják a nem használt garnitúrát, és a holtszezont porosan, piszkosan, rosszul tárolva vészelik át, aztán mikor újra szükség van rájuk, sebtiben vissza is kerülnek az autóra. Mennyivel jobb, ha leszerelés után megtisztítjuk, esetleg gumiápolóval is kezeljük, illetve meggyőződünk a megfelelő guminyomásról is, és ha felnire szerelve tesszük el, nyugodtan engedhetünk az előírt nyomásból. A tárolás az erre rendszeresített gumiabroncs tárolón lenne a legideálisabb, ami tehermentesen biztosítja a deformáció mentes elhelyezést, azonban az is bőven elegendő, ha állítva, - nem egymásra téve-, és bizonyos időközönként forgatva rakjuk el a nem felnire szerelt gumiabroncsokat. Tárolásnál figyeljünk oda, hogy ha lehet, hűvös és páramentes helyen parkoltassuk a garnitúrát, és ne érintkezzen olajjal, vagy festékkel, illetve üzemanyaggal. Ha autónkat idényjelleggel használjuk, vagy éppen motorkerékpárunkat leállítjuk a téli időszakban, akkor mindenképpen emeljünk a nyomáson 0,5-1 Bar-t, és bizonyos időközönként forgassuk a kereket, hogy ne folyamatosan egy ponton terhelődjenek az abroncsok.

Tényleg számít az UV: Így néz ki egy négy éves prémium kategóriás abroncs, ami keveset használt, leginkább garázsban parkoló autón van.

Amivel őrületbe kergethetjük a kereskedőket

Mindenki elvárja, hogy minél frissebb gumiabroncsot kapjon, ha már annyi pénzt kell érte fizetni. Egy extrém eset, amit egy gumis műhelyben dolgozó ismerősöm mesélt, amikor az ügyfél már január végén kikötötte, hogy csak az aktuális évszámú DOT számmal rendelkező abroncsokat kér. Nem árt, ha tisztában vagyunk egy széles körben elterjedt megegyezéssel, amiben a gyártók, és a kereskedők is egyet értenek: Az abroncsok élettartama 10 év. Viszont fontos tudni, hogy a megfelelő körülmények között tárolt, és fel nem szerelt gumiabroncsok öt éven keresztül gyári állapotban maradnak, tehát semmivel sem rosszabbak, mint egy friss gumiabroncs. De természetesen jó tudni azt is, hogy ezeket már nem elegáns újszerűként értékesíteni, piaci ár alatt 20-30°%-al áruba bocsájtva pont jó célt szolgálhat azok számára, akik kevesebb pénzből gazdálkodva szeretnének megfelelő minőségű, évszaknak megfelelő gumikon autózni.  

Baljós jelek: Egy éves ( robogóra szerelt ) téligumi, amivel nyáron is közlekedtek, és viszonylag sokat állt a napon. A lamellák között szemmel látható mikrorepedések remélem meggyőzik azokat, akik szerint maradhat a téligumi nyárra is.

Hamarosan elérjük a bűvös 7 Celsius fokos hőmérsékletet, ami ha tartósan meg is marad, akkor nem csak a gumigyártók véleménye, hanem saját, korábbi tapasztalataink alapján is érdemes foglalkozni az átszereléssel. Ha erre szakosodott műhelybe megyünk, akkor célszerű már előre időpontot kérni, de ha tehetjük, és már megvan előző évről a garnitúra téligumi, akkor szánjunk rá néhány percet, hogy ne a felszereléskor szembesüljünk azzal, hogy az idei télre már új szett beszerzésével kell kalkulálnunk.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.10.18
Informatikai fejlesztés miatt vasárnap hajnalban 1 órától 5 óráig az útdíjfizetési rendszerben nem....
2019.10.18
2022-ig összesen kétezer embertől szabadul meg a járműipari beszállító cég, a Brose. Az....
2019.10.18
A ŠKODA két exkluzív vázlatot adott ki az új ŠKODA OCTAVIA típusról. Az új ŠKODA dizájnnyelvezete....
2019.10.18
Az időjárás felelősökkel egyeztetve nagyon sikeres flottanapot szervezett október első napján az....
2019.10.18
A Mercedes-Benz tovább növelte márkaértékét, és ismét a világ legértékesebb prémium autómárkája. Az....
2019.10.18
A világ legnagyobb gumiabroncs- és gumitermékgyártó vállalataként a Bridgestone folyamatosan olyan....
2019.10.18
A hazai autóipar a világpiaci trendekhez igazodva nagy lépésekkel halad az energiahatékony közúti....
2019.10.18
Csökkent a Németországban 2018-ban ellopott autók száma. Tavaly összesen 15.037 olyan kocsit loptak....
2019.10.18
Tovább csökkentené a tartományi kormány az átmenő teherforgalmat Burgenland útjain. Ennek érdekében....
2019.10.17
Összeütközött négy jármű a 33-as főúton Hortobágynál csütörtök délután, a balesetben ketten....