e-autópálya

Így működnek a villamosított utak

2019.05.16.

Nulla szén-dioxid-lábnyom, csendesebb járművek, jó vezethetőség és nincs kipufogógáz. A villamosított utakon elérhető folyamatos töltésben hatalmas lehetőség rejlik a nehézáru-szállítás számára.

Egy forgalmas autópályán egy pótkocsis tehergépkocsi közeledik egy hosszú szakaszhoz, ahol oszlopok sorakoznak a jobb oldalon. A jármű érzékelője észleli, hogy innentől a forgalmi sávhoz villamos felsővezeték tartozik, majd a járművezető egy gombnyomással felemeli a fülke tetejére erősített pantográf-áramszedőt. Másodperceken belül a fülke szinte teljesen elcsendesedik: a belső égésű motor leáll, és csak a villanymotor hajtja a járművet. Tiszta, biztonságos és hatékony technológia Csupán néhány évvel ezelőtt még csak egy jövőbeli elképzelésnek tűnt az a gondolat, hogy hosszú távú fuvarozásban használt elektromos hajtású tehergépkocsik együtt közlekedhetnek személyautókkal közönséges autópályákon.

Azonban ma már számos projekt fut Európában, amelyek keretében ezt a tiszta, biztonságos és hatékony technológiát tesztelik. Németországban, Olaszországban és Svédországban a kormány, illetve a hatóságok aktívan támogatnak kutatási projekteket, amelyek végső célja egy olyan villamosítási infrastruktúra kiépítése, amely az európai autópálya-hálózat egyes részeit lefedhetné ezzel a zöld technológiával. „Gyorsan fejlődik a járművek villamosítása” A Scania meglátása szerint nincs túl messze az a pont, ahol a nehézáru-szállítás villamosítása ésszerű beruházássá válik a fuvarozók számára. Azonban a Scania amellett, hogy továbbra is beruházásokat és fejlesztéseket folytat a villamosított megoldások terén, más gyorsabb utakat is jár a fenntartható fuvarozás eléréséhez. Claes Erixon, a Scania kutatásért és fejlesztésért felelős alelnöke azt nyilatkozta, hogy a vállalat a villamosított utat az egyik olyan ígéretes technológiának tartja a sok közül, amely a jövő számára fenntarthatóvá teheti a hosszú távú fuvarozást.  „Gyorsan fejlődik a járművek villamosítása, amely a környezetvédelmi, társadalmi és gazdaságossági előnyei révén fontos szerepet játszik majd a fosszilis energiahordozóktól mentes fuvarozási rendszerre való átállásban” – mondta.

Így működik ez a technológia:

1. Az e-autópálya (eHighway) megtalálása Egy érzékelő ellenőrzi, hogy a forgalmi sávhoz tartozik-e felsővezeték. Ameddig nem, addig a belső égésű motor hajtja a tehergépkocsit. Amint a jármű eléri a felsővezetékkel ellátott szakaszt, a járművezető egy gombnyomással felemeli a pantográf-áramszedőt.

2. Csatlakozás a felsővezetékhez A csatlakozás után a pantográf-áramszedő közvetlenül a villanymotorhoz továbbítja az elektromos energiát, valamint ezzel egy időben tölti az akkumulátort. Fékezés közben az energiafolyamat megfordításával áram termelődik, amely a fedélzeti akkumulátort tölti.

3. Lecsatlakozás előzéskor Amikor a tehergépkocsi előzésbe kezd vagy eléri a villamosított szakasz végét, akkor a pantográf-áramszedő alacsonyabbra húzódik. A villanymotor pedig az akkumulátorról üzemel tovább, ameddig csak lehetséges. Az előzés befejezése után a járművezető visszatérhet az e-autópályára. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.05.26
A gyalogosoknak mindig elsőbbségük van a zebrán, de sajnos ezt nem mindig kapják meg. Megmutatjuk,....
2019.05.26
A honvédelmi miniszter szerint az önvezető járművekben – beleértve az önvezető harci járműveket –....
2019.05.26
Kecskemét térségében csak egy forgalmi sáv járható az autópálya Szeged felé vezető oldalán - írja a....
2019.05.26
Motoros és egy mentőautó ütközött az M6-os autópálya dunaújvárosi szakaszán - írja a police.hu. ..
2019.05.26
Az első napot követően a tizedik helyen áll a MOL Racing Team két versenyzője, Herczig Norbert és....
2019.05.26
Charles Leclerc az idei szezonban egyértelműen második számú pilóta szerepben versenyez a Ferrari....
2019.05.25
A kétszeres Európa-bajnok Kiss Norbert, a Tankpool24-Mercedes magyar versenyzője az első futamon....
2019.05.25
Idén a Tankpool24 Racing mindkét Mercedesét Kecskeméten készítik fel, nagyrészt magyar mérnökök. ..
2019.05.25
Zöld utat kapott a Fiat Tipo arculati átalakítása, amihez a megfelelő anyagi háttér is....
2019.05.25
Jitet Kustana Indonéziából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....