elektromos autó

Ilyen a jövőbeli elektromos autók motorja

2019.03.09.

Az elektromos autók súlycsökkentésében fontos szerepet játszik az elektromotor tömegének mérséklése. A Fraunhofer kutatóintézet kémiai részlege partnerekkel együtt dolgozva megalkotott egy hűtött elektromotor-koncepciót, amely háza immáron készülhet könnyű polimerből.

 

A DEmiL projekt keretén belül direkt hűtésű és így polimer házú elektromotorokat fejlesztenek. A Fraunhofer intézet a Karlsruhe-i műszaki intézettel karöltve kívánja ilyen módon növelni az elektromos autók hatékonyságát.

A motor álló komponensén átáramló áram hőt termel, így a legnagyobb mértékű energiaveszteség itt alakul ki. Az alapfelállás szerint innen egy fémházon keresztül vezetik tovább a hőt a külső hűtőrendszerhez. Az új megoldásnál szorosabb tekercselést alkalmaznak, így több hely jut a közvetlen, integrált hűtőcsatornáknak – vagyis nem szükséges egy komplett fémházat átmelegíteni a hőleadási csatorna eléréséhez. Így stabilabb teljesítményre képesek az elektromotorok. Továbbá, a rotor, vagyis a forgórészt is hűtik az új koncepcióban, itt is már belső hődisszipációt megvalósítva, szintén csökkentve az úgynevezett termikus tehetetlenséget. A megoldás a helykihasználás terén is előrelépéssel ér fel.

Azzal, hogy a keletkezett hő helyben disszipálódik, a külső ház elkészíthető könnyű anyagból, nevezetesen polimerből. Ezek előállítása a komplex geometria hiányában posztprocesszálás nélkül egyszerűbb, mint az alumínium házaké, így nemcsak a tömeg, hanem a költségek terén is van javulás.

A partnercégek karbonszál-erősítésű, hőmérsékletre csekély mértékben érzékeny és az agresszív hűtőfolyadékoknak ellenálló műanyagot választottak. A termoplasztikus műanyagoktól ez a korróziós ellenállóképesség különbözteti meg őket.

Sorozatgyártásra érett megoldás

A polimer házak automatizált fröccsöntési eljárással készíthetők. A prototípusok elkészítéséhez mindössze néhány perce van szükség.

A motorműködés szimulációja közben keletkezett hő 80%-át sikeresen disszipálja az új megoldás, és a kutatók jelenleg azon dolgoznak, hogy a folyadékáramlás optimalizálásával a hő megmaradt 20%-át is hatékonyan elvezessék. A rotorösszeszerelési fázisban lévő csapat konstrukciója hamarosan tesztpadra kerül és a validációt is elvégzik rajta.

Forrás: 
www.springerprofessional.de

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.03.21
Kopár István a negyedik helyen ért célba csütörtökön a Golden Globe szóló földkerülő....
2019.03.21
Pénteken nyitja meg kapuit a Hungexpon Magyarország legnagyobb autós szezonnyitó rendezvénye. A 14....
2019.03.21
A francia kormány publikálta a menet közbeni sebességmérések tesztjeinek első eredményeit.   ..
2019.03.21
Carlos Amorim Brazíliából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.03.21
A Ford ma bejelentette, hogy egy második észak-amerikai üzemben is kapacitásbővítést hajt végre,....
2019.03.21
A Boeing repülőgépgyár üzembe helyezte a közelmúltban kétszer is katasztrófát szenvedő 737 MAX....
2019.03.21
A BMW a prémium kompakt szegmens újabb iránymutató koncepciójának bejelentésével folytatja átfogó....
2019.03.21
Tizenöt év után újra Citroën Racing támogatással láthatunk a száz éves márkát képviselő piros autót....
2019.03.21
Tekintsük át nagyvonalakban ezt a szerkezetet, hiszen talán nem is olyan bonyolult, mint ahogyan az....
2019.03.21
A Volvo Cars nyilvános digitális könyvtárral ünnepli a biztonsági ismeretek megosztásának....