utánpótlás
Az egyetemek számára ez persze szintén fontos lehetőség, egyrészt anyagi szempontból, másrészt, ha az egyetem egy karja szorosan együttműködik egy nagyvállalattal, az a hallgatókat is vonzza. Így ezek a kölcsönösen előnyös megállapodások általában egy-egy duális képzés keretein belül valósulnak meg.
Széchenyi István Egyetem
Miért jó a duális képzés? Nem véletlenül preferálják a tanulók és a későbbi munkáltatók is ezt a fajta oktatási konstrukciót, ugyanis a hagyományos oktatásnak megvan az az igen nagy hátránya, hogy nagyrészt elméletet oktat, a gyakorlatba csak alkalmi betekintést nyernek a tanulni vágyó fiatalok. A duális képzés ezt a hátrányt hivatott kiküszöbölni: A tanulók idejük felét az iskolapadban töltik, ahol az elméleti alapozás folyik, tantervük másik oldala viszont a gyakorlatra épül, ráadásul élesben, egy működő gyárban szerezhetnek valódi tapasztalatot a szerencsések.
Magyarországon szerencsére nem vagyunk híján nagy márkák gyáraiból, amiknek folyamatosan szüksége van szakképzett munkaerőre, amit úgy tudnak leginkább biztosítani, ha már a későbbi munkaerő oktatásában is részt vesznek. Lássuk tehát, milyen lehetőségek várják a tehetséges fiatalokat.
A Széchenyi István Egyetem Audi Hungária Járműmérnöki kara mind oktatási, mind gyakorlati szempontból nagyon erős. Az itt tanulók a világ egyik legsikeresebb prémium autógyártójának győri üzemében leshetik el a szakma fogásait, az oktatás minőségéről pedig elég annyi, hogy a kar dékánja nem más, mint Hanula Barna, a magyar járműipar egyik legendája, akinek fontos szerepe volt például a Bugatti Veyron motorjának tervezésében. Ez a kombináció biztosíthatja, hogy a magyar mérnökök még hosszú ideig a járműgyártás élvonalába tartozzanak.
Széchenyi István Egyetem - Hanula Barna és diákjai
Nem tétlenkedik az Opel sem, a német gyártó az Eötvös Loránd Tudományegyetem Savaria Egyetemi Központjával kötött megállapodást, így az ott tanuló hallgatók 2015 óta a Szentgotthárdi Opel gyárat is választhatják gyakorlatuk helyszínéül. Az Opel nem csak a gyakorlati oktatást biztosítja, részt vesz az elméleti tananyag kialakításában is, olykor pedig az irányítást kézbe véve az Opel szakemberei mérnöki órákat tartanak az érdeklődőknek.
A Mercedes még ennél is komolyabban veszi a jövő munkaerejének képzését, nyolcezer négyzetméteres oktatási központ épül éppen Kecskeméten, a Mercedes-Benz Academy várhatóan idén szeptemberben fogadja az első tanulni vágyókat. A következő tanévben 250 diák kezdi majd meg duális tanulmányait a legendás autógyár akadémiáján, ahol megismerik majd az autógyártás folyamatait és az Ipar 4.0-t is. Kecskeméten már 2011 óta folyik duális képzés a Mercedes közreműködésével, de az új központ óriási előrelépést jelent mind a gyár, mind az ott tanuló fiatalok szempontjából.
A hazánkban nagy múltra visszatekintő Suzuki is kiveszi a részét a jövő mérnökeinek oktatásából, a japán gyár az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Karával folyó együttműködés keretében fogad egy féléves kooperatív képzésre mérnökhallgatókat. A japánok is hosszú távra terveznek, ugyanis várhatóan további, mérnökképzést nyújtó egyetemekkel kötnek majd megállapodásokat hasonló, gyakorlatorientált képzésekről.
Az itt felsoroltak csak egy kis szeletét jelentik a Magyarországon elérhető duális képzéseknek, még számos lehetőség adott a tanulni vágyó fiatalok előtt. Ha valakit érdekel az autóipar, ezek a képzések biztos utat jelenthetnek a járműgyártás világába.