Shell Eco-marathon Europe

Ismét Londonban versenyez a SZEnergy csapata

2018.06.19.

Diákok ezrei készülnek, hogy új rekordokat állítsanak fel üzemanyaghatékony autóikkal a Shell Eco-marathon Europe 2018-as versenyén. A megmérettetést a Make the Future Live fesztivál keretében rendezik meg, amely immár harmadik éve tér vissza a londoni Queen Elizabeth Olimpiai Parkba július 5-8 között.

A versenyre - amely 1985 óta teszi próbára a diákokat - összesen 175 csapat érkezik, 24 európai országból és azon túlról, hogy próbára tegye a mérnöki és tervezési képességeit és kiderüljön, ki tudja a legnagyobb távot megtenni a legkevesebb üzemanyaggal.

Magyarországról négy csapat készül a versenyre, és arra, hogy megdöntsék eddigi rekordjukat. Már tapasztalt indulónak számít a győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata, akik városi koncepció kategóriában versenyeznek elektromos autójukkal. Ebben a kategóriában minden évben erős a versengés a fejlesztések terén ezért a csapat most kifejezetten három területre összpontosít.



A csapat nyáron elhatározta, hogy teljesen új versenyautót fog építeni, azonban a CFD vizsgálatok tovább elhúzódtak a vártnál, ezért 2019-es Shell-t célozzuk majd meg az új autóval, az idei versenyen pedig megpróbálunk olyan fejlesztéseket kipróbálni, ami az 2019-es autó szerves részét fogja majd képezni – mondta el Pusztai Zoltán csapatvezető. - A futómű, a kormányzás és a hajtáslánc a 3 fő terület amire most összpontosítunk és reméljük mindhármat kipróbálhatjuk már idén Londonban. Ezek mellett kisebb-nagyobb átalakítások lesznek az elektronikai és informatikai rendszerünkben is, de mivel ez a két rendszer eddig sem volt "gyenge", sőt a mezőny legjobbjai közé tartozott, ezért itt már nincs túl sok fejlődési potenciál.

Minden évben, így idén is, számos új taggal bővült a csapat, főleg az elektronikai részleg erősödött meg, aminek kifejezetten örültek, hiszen még is csak egy elektromos autóról beszélünk. A csapatlétszám hivatalosan 25, de a csapat magja 16 fő körül van, a kevésbé aktívabb (már egyetem végén lévő, vagy épp újonc) tagokkal bőven 30 fölé ugrik ez a szám.

Szeptembertől a csapatunk egyetemi mentor szervezete, a Járműipari Kutatóközpont, és pár egyetemi tanszék ötlete által elindult egy úgynevezett autonóm jármű szakkör, ami szorosan együtt dolgozik a SZEnergy csapattal, hiszen korántsem titkolt célunk, hogy az autonóm jármű kategóriában induljunk hamarosan – fogalmaz Pusztai Zoltán.

A szakkör eléggé hibrid felépítésű, hiszen tantárgyi jellege is van (tehát aki felveszi tantárgyként, annak kötelező dolgozni a projektben) és a tantárgy teljesítése után van lehetőség tovább tevékenykedni a szakkörben. Pont emiatt a felépítés miatt, viszonylag nagyszámú hallgatóság vehet részt benne, ami nekünk csak előny – magyarázza a csapatvezető. 

Március 26-27-én rendezett a Shell Amszterdamban egy Autonóm Workshop-ot, ahol mi is részt vettünk, hogy több információt tudjunk meg erről a kategóriáról, ebből is látszik hogy nagy figyelmet fordítunk a témára.

A legnagyobb nehézség most az alkatrészgyártásokat megszervezni úgy, hogy minden időben elkészüljön. Sajnos benne van a pakliban, hogy a szponzoraink leterheltsége miatt 1-2 alkatrész és ezért 1-2 fejlesztés nem lesz kész időben a versenyre.

Komolyabb esélylatolgatásba nem mennék bele, nem tartom szerencsésnek, mivel technikai versenyről van szó, ahol bármi megtörténhet a számításunk ellenére – mondja. -  Tavaly egy hajszállal csúsztunk le a dobogóról, idén is ott lehetünk a közelében, ha szerencsénk van, fel is állhatunk rá, de sajnos tisztában vagyunk azzal, hogy a jelenlegi versenyautóval nem tudunk nagyon feljebb lépni. A kategóriánk tavaly is erősödött, hiszen a több, mint 7% energiamérleg javulás ellenére sem sikerült feljebb lépünk, sőt 1. helyezést vissza is csúsztunk, de ez is csak azt mutatja hogy az elektromos autók egyre nagyobb teret hódítanak, nem csak az autógyárakban, hanem a Shell-en is.



Mire is vagyunk a legbüszkébbek? - Nehéz kérdés, hiszen annyi egyedi megoldásunk van, nehéz lenne párat kiválasztani, de megpróbálom: A telemetria rendszerünket évről-évre megemlítjük, annyira fejlett és egyedi (a Shell-es zsűri is mindig meglepődik rajta) az elektronikai rendszerünkről is hasonló dolgok mondhatók el. A futómű tervezésben viszont rengeteget fejlődtünk az idén és ez igazán csak jövőre fog kijönni az új autónál, ugyan ez elmondható a kormányzásra is, valamint a már említett elektromos hajtáslánctól is sokat várok – zárta gondolatait a csapatvezető.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....