Bemutató
Szerző: Heimer György
A tavalyi közel 5,8 százalékos magyar piaci részesedés az uniós országok közül a második legjobbnak számít, s a 2018-évi 750 darabos forgalom azt jelenti, hogy a Lexus a kétezres évek elejétől – szinte a nulláról kezdve – felkapaszkodott az ötödik helyre a prémium márkák hazai eladási listáján. Az idén összesen 1000 kocsi eladásával számolnak, s ebből 200 lehet UX.
Az új modell abba a manapság roppant népszerű, prémiumos kivitelű kompakt SUV szegmensbe hajt be, ahol többi között a BMW X1, az Audi Q3, a Mercedes GLA, vagy a Volvo XC40 tapossa egymást. E versengésbe a Toyota luxusgyártó karja – az eddigi, jól bevált offenzíva szerint – az európaiakétól eltérő karakteres dizájnnal és „zöld” hibridtechnikájával próbál előzni. Az UX karosszériavonalait is rafinált, „girbegurba” hajlítások jellemzik. Elől – éppen úgy, mint nagyobb suv-testvérei, az NX és az RX esetében – a már megszokott orsó formájú hűtőrács díszeleg, oldalt a szögletesbe hajló, fekete műanyaggal szegélyezett kerékjárati ívek, hátul pedig stoplámpák, valamint a kocsi hátfalán végigfutó fényív a dizájn legszembetűnőbb elemei.
Általában is elmondható, hogy az UX a Lexusokra jellemzően parádésan csúcsminőségű, a szerelvények ízlésesek, minden kezelőszerv finoman működik. A majdnem 4,5 méter hosszú és 1,8 méter széles kocsiban az elölülők kényelmesen terpeszkedhetnek, a hátsó fertályon viszont már kisebb a térkínálat: kicsit macerásabb a ki- és beszállás, a hátsó üléssor fix, sínszerűen – több konkurensével ellentétben – nem tologatható. A kocsi talán leggyengébb pontja a szűk, kiviteltől függően 283-320 literes csomagtér (például az Audi Q3-ban ez annak kétszerese). Igaz, a kalaptartóként szolgáló neccháló könnyen összehajtható, így a csomagtartó felfelé pakolható, s a padlóelválasztó alatti üregben is van némi hely, de ez a térfogatméreteken nem változtat.
Az UX háromféle hajtással lép színre. Lesz egy, az értékesítésben kevésbé keresettnek várt UK 200 benzines, és kétféle hibrid, a 250h és a 250h E-Four jelű, amelyekben a benzines erőforrás egyformán kétliteres, viszont az utóbbiban egy plusz villanymotor gondoskodik a hátsó kerekek hajtásáról. Így az előbbi fronthajtásos változat 171, az utóbbi pedig 184 lóerős, a 0-100 km/óra gyorsulás értéke 8,5, illetve 8,7 másodperc, végsebességük mintegy 180 km, a gyárilag megadott kombinált fogyasztás pedig 5,3, illetve 5,8 liter 100 kilométerenként. A környezetbarát, fokozatmentes CVT-váltós hibridhajtás előnyei különösen a városi forgalomban érvényesülnek: a kocsi csendes, fordulékony, élvezetesen vezethető, jóllehet gyorsulása, végsebessége elmarad a mostanában gyakorta elparentált dízeles konkurenseitől, magyarán tehát a padlógázos döngetés nem igazán UX műfaj.
A hibrid UX ára 11,480 millió forinttól startol, a négykerék-meghajtású 12,2 milliót kóstál. A Lexus ugyanakkor – az európai riválisainak gyakorlatától megint csak eltérően – csomagban kínálja a rendelhető extra felszereléseket, így az importőr állítása szerint gyártmányai olcsóbbak a hasonló felszereltségű versenytársaihoz viszonyítva. Érdemes megjegyezni, hogy az öntöltős rendszerű hibrid UX-ek a fennálló jogszabályok értelmében nem élvezhetik a zöld rendszámmal járó kedvezményeket, de az importőr ígérete szerint – konkrét időpont megjelölése nélkül – jön majd egy tisztán elektromos meghajtású UX is.