akkumulátor alapok

Járműakkumulátorok 1. rész - Akkumulátort csak szakeladótól, szakszerű beszereléssel

2019.07.07.

A járművek elektromos rendszere gyorsan fejlődik, egyre több a fogyasztó, ami a teljes villamos hálózatot jobban igénybe veszi. Az akkumulátoroknak több szempontból is meg kell felelni a jármű által támasztott igényeknek: az indításhoz nagy teljesítmény és indítóáram szükséges, a többi fogyasztónak pedig stabil tápfeszültség, nagy kapacitás, és ehhez jön a start-stop rendszer, ami megnyitotta az utat az AGM-akkumulátorok előtt. A sorozat első cikkében a beszerzést vesszük górcső alá.

 

Az akkumulátor-vásárlás buktatói

Az akkumulátor-vásárláson szinte minden autótulajdonos átesik, ráadásul a magyar járműpark átlagéletkorának növekedése az akkucserék számának növekedését hozza magával. A hagyományos ólom-savas akkumulátorok, ahogy nevükben is van (indítóakkumulátor), elsősorban a jármű indításáért felelősek, ugyanis járó motornál a generátor gondoskodik a jármű elektromos hálózatának ellátásáról és az akkumulátor töltéséről.

Az emissziós előírások miatt megjelent Start-Stop rendszerekhez kifejlesztették az úgynevezett AGM akkumulátorokat, melyek a gyakori indítózást képesek elviselni, a töltőfeszültségük pedig nagyobb lehet, mint a hagyományos akkumulátoroké, így gyorsabban visszanyerhetik a következő indítást is lehetővé tevő töltöttségi szintet.

 

 

A 15-20 éves járműveknél az akkumulátor cseréje általában nem jelent nagy műszaki kihívást, a saruk lecsatlakoztatása, az akkumulátor kiszerelése, az új akkumulátor rögzítése és bekötése után csak az elektromos rendszerek újratanítása, beállítása marad hátra.

Fontos, hogy a járműtípusnak megfelelő akkumulátort vásároljunk, ebben a kapacitás és az indítóáram adatai nyújtanak segítséget. A kapacitás Ah-ban mutatja, hogy mennyi töltést képes tárolni az akkumulátor, és az meddig tudja táplálni az autó elektromos rendszerét a generátor nélkül, míg az indítóáram azt mutatja meg, hogy indítózáskor mekkora áramerősséget tud leadni az akkumulátor. Az indítóáram megadásának több szabványa is van, ezért erre is ügyelni kell.

 

 

Fontos az akkumulátor működési elv szerinti típusa. Lehet hagyományos, EFB, GEL vagy AGM akkumulátor is a 10 év alatti járművekben, ezért már itt érdemes szakember és pontos adatbázis segítségét igénybe venni.

Az akkumulátor kivezetéseinek elhelyezkedése és mérete is fontos kiválasztási szempont, ugyanis a beépítés sikeressége azon is múlik, hogy a vezetékek milyen saruelrendezéshez és akkumulátor mérethez vannak tervezve.

Ha tisztában vagyunk a pontos típussal, még akkor dönthetünk úgy, hogy a szakműhelyre bízzuk a beszerzést és beépítést, ilyenkor legkisebb valamely hibának a kockázata.

Ha mégis mi vásárolunk akkumulátort, akkor érdemes figyelni annak állapotára és agyártási idejére. Az ólom-savas akkumulátor a benne végbemenő kémiai folyamatok miatt hajlamos önkisülésre, ami azt jelenti, hogy magára hagyva folyamosan csökken a töltöttsége, míg le nem merül.

Lemerüléskor (10,5 v alatt) az akkumulátor negatív töltésű lemezeire ólom-szulfát kristály rakódik le (másodlagos szulfátosodás), ami megmérgezi az akkumulátort. Töltéssel ennek egy része eltávolítható, de a szulfátmentesítési eljárás sikeressége függ attól, hogy mennyi ideje van lemerült állapotban az akkumulátor, illetve mennyi idő áll rendelkezésre a feltöltésre.

 

 

A szakszerű tárolást végző cégek folyamatosan karbantartják az akkumulátorokat, a raktárban csepptöltéssel nem engedik, hogy az akkumulátor mélymerülésbe menjen, így az autóba építve hosszabb élettartam érhető el.

Ezek után Ön szerint megéri a nagy élelmiszerboltok polcairól venni olyan akciós akkumulátorokat, amiken már több milliméter vastag por ül?

Könnyen következtethetünk, hogy az új akkumulátor milyen állapotban van, elég csak egy multiméter hozzá: nyugalmi állapotban 12,6 V alatti feszültséget mérve jobb, ha nem vesszük meg az akkumulátort, ugyanis ez arra utal, hogy nem volt megfelelően karban tartva az értékesítésig.

 

 

Az akkumulátor legnagyobb ellensége

Az akkumulátorok a hiedelmekkel ellentétben nem télen mennek tönkre, hanem a nyári melegben. A téli indítási probléma már a korábbi tönkremenetel eredménye, csak azért télen, az első hideg reggel tapasztaljuk a problémát, mert a téli hidegindításkor nehezebben indul a motor.

 

Folytatjuk

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.11.14
A kanadai-osztrák óriásbeszállító Magna egyre inkább érzi az autóipar válságát, a közeli jövőben....
2019.11.14
A Ford Motor Company élvonalbeli technológiát vezet be az egybeszabott, varrások nélkül készített....
2019.11.14
Halálos kimenetelű közlekedési baleset történt szerda hajnalban Ausztriában – írja honlapján az....
2019.11.13
Nitrogénszennyezés csökkentése érdekében országosan legfeljebb óránként 100 kilométerre csökkenti a....
2019.11.13
A XX. század elején az autóipar fejlettsége miatt, a két világháború között pedig a kedvező....
2019.11.13
Bemész a szalonba és veszel egy olyan autót, ami induláskor kétkerékre áll, megálláskor pedig....
2019.11.13
Sergey Drozdov Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.11.13
Legkevesebb 12 halottat követelő buszbaleset történt a szlovákiai Nyitragerencsér közelében szerdán....
2019.11.13
Idén jubilál a Toyota Racing Development, közismertebb nevén a TRD. A gyári tuning- és sportrészleg....
2019.11.13
A Ford látványosan bizonyította hibrid hajtású autóinak 5 csillagos biztonságát, hiszen a vadonatúj....